VOLRAT I GÖTAKANAL
- m/s munter
- Posts: 642
- Joined: 14 Oct 2007, 11:19
- Location: Sjön Viken Götakanal
- Contact:
VOLRAT I GÖTAKANAL
VOLRAT TUFFADE FÖRBI HÄROM KVÄLLEN I FORSVIK. ÖSTLIG RIKTNING. NÅGON SOM VET STATUSEN PÅ VOLRAT? SÅG INTE UT SOM NÅGON SEMESTER TRIPP?
- Attachments
-
- volrat.JPG.JPG (228.05 KiB) Viewed 13330 times
Volrat ankomst Kalmar
Rykande färska bilder på Volrat,
Mer kan postas "on request"
Ruston
Mer kan postas "on request"
Ruston
Fan det funkar inte.
Kan någon förklara hur man lägger in bilder?
- Lars Johnson
- Posts: 218
- Joined: 14 Jun 2005, 22:39
- Location: Skogås
- Contact:
1 - Skriv ett meddelande här: Hej eller nå´t sånt räcker.
2 - Vid den röda pilen bläddrar du fram bilden i din dator
3 - Tryck på "Add attachment"
4 - Kolla på "Förhandsgranska"
5 - Är du nöjd - Skicka
//Lasse
2 - Vid den röda pilen bläddrar du fram bilden i din dator
3 - Tryck på "Add attachment"
4 - Kolla på "Förhandsgranska"
5 - Är du nöjd - Skicka
//Lasse
- Attachments
-
- Fall.jpg
- (125.16 KiB) Downloaded 109 times
HUSUIM II
HUSUM II passerar Forsvik västerut.
Hade bråttom hem till Lysekil.
Hade bråttom hem till Lysekil.
- Attachments
-
- 1husum2.JPG (87.6 KiB) Viewed 13068 times
-
- 3husum2.JPG (78.48 KiB) Viewed 13069 times
-
- 4husum2.JPG (52.07 KiB) Viewed 13071 times
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Kanalen
Bränsle förbrukningen är ungefär samma, men det är lättare att komma fram helskinnad via skärgård och kanal, än gå via "kap horn"(Utklippan) och skåne kusten, risken att bli inblåst i Tex Trelleborg lockar inte, dessa små bogserbåtar dyker som ubåtar när det är sjö.
Och sen är det ju en underbart vacker tur att gå kanalen.
Mvh
Ruston
Och sen är det ju en underbart vacker tur att gå kanalen.
Mvh
Ruston
Hej
En båt från där jag bor, roligt att det går framåt hem till Lysekil.
Båten är byggd 1956 på Mohögs.mek.verkst och har tillhört MoDo i Husum hela tiden. org.motorn var en 2 cyl Seffle 247:a bytt efter ettpar år till en Seffle 3 cyl.347:a. 1974 fick hon sin första Volvo TMD120A och morderniserades allmänt, Nästa ombyggnad fick hon 1984 med en VP 120c och samtidigt fick hon det utseende hon har nu början på slutet 80-talet fick hon sin 3:e volvo 121:a. Båten gick på skiftgången vid vedintagen istort sett hela tiden dygnet runt året om. Har själv jobbat på den några gånger till o från
Ha det så bra på västkusten Husum2
hälsar
En båt från där jag bor, roligt att det går framåt hem till Lysekil.
Båten är byggd 1956 på Mohögs.mek.verkst och har tillhört MoDo i Husum hela tiden. org.motorn var en 2 cyl Seffle 247:a bytt efter ettpar år till en Seffle 3 cyl.347:a. 1974 fick hon sin första Volvo TMD120A och morderniserades allmänt, Nästa ombyggnad fick hon 1984 med en VP 120c och samtidigt fick hon det utseende hon har nu början på slutet 80-talet fick hon sin 3:e volvo 121:a. Båten gick på skiftgången vid vedintagen istort sett hela tiden dygnet runt året om. Har själv jobbat på den några gånger till o från
Ha det så bra på västkusten Husum2
hälsar
Håkan Sundström
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: Kanalen
Ok tack för info.Ruston wrote:Bränsle förbrukningen är ungefär samma, men det är lättare att komma fram helskinnad via skärgård och kanal, än gå via "kap horn"(Utklippan) och skåne kusten, risken att bli inblåst i Tex Trelleborg lockar inte, dessa små bogserbåtar dyker som ubåtar när det är sjö.
Och sen är det ju en underbart vacker tur att gå kanalen.
Mvh
Ruston
Det är klart det är en del öppenkust ner runt "Hornet".
MEN varken "Grod eller Näckroshavet" är att leka med. Inga veckors blåst kanske men varje vatten har sina egenheter.
På den tiden det bedrevs aktiv yrkestrafik i "Diket". Kom en gång en tuffing från Sveriges framsida. När gruvbolagets båtar lade sig för storm i Karlsborg.
Hånskrattade han åt dem och fortsatte ut, men kom snart tillbaka in igen. Stormliggarna frågade då ifall det blåst för mycket.
"-Närå' men propellern fick iinge vann."
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
- Arne Timmerling
- Posts: 114
- Joined: 28 Oct 2004, 10:39
Re: VOLRAT I GÖTAKANAL
Tänk att man kan renovera en hel bogserbåt med bara en pensel.
Re: VOLRAT I GÖTAKANAL
ja, och tänk att man bara behöver en dator och fax, samt väl smorda gångjärn för att bedriva mäkleri
- Arne Timmerling
- Posts: 114
- Joined: 28 Oct 2004, 10:39
Re: VOLRAT I GÖTAKANAL
Nä du Ruston, nu tror jag nog att du underskattar en hel yrkeskår. Om du tror att man som båtnasare bara behöver ett välsmort munläder så har du helt fel. Då hade vi nog varit utkonkurrerade av två herrar i Kalmar för länge sedan. När man åker bil med dej och den gamle så är det ju inte säkerhetsbälte man behöver utan hörselskydd. Att vara chief på nya båtar klarar ju vem som helst av. Sitta i en fåtölj framför en datamaskin och dricka kaffe och sedan ringa Wärtsiläa servicetekniker och be dom komma och kolla oljestickan. Det skulle en hyfsat väldresserad schimpans klara. Dess utom när man är nykter hela tiden. Vari ligger då svårigheten och yrkeskunnandet?
Sälja fartyg det är ett riktigt yrke det. Grunden är att räkna procent. Procenten är det viktigaste inom hela shipping industrin. Att klara av det på nykter kalliber är inte så oerhört svårt. Men försök själv att göra det på kvällskvisten efter att man har konsumerat ansenliga mängder dyr single malt. Då gäller det att lyckas få 2 + 2 att bli 10. Då är man en god bit på väg att bli en bra mäklare.
Jag lärde mej redan i min ungdom mycket av min förebild Tommy A. När dom frågar vad det är för dragkraft på bogserbåten med en slutkörd Volvo 96a så måste du kunna säga ”Gosse bättre båt än den här har jag aldrig haft. Hon drar som ett litet troll. Egentligen vill jag inte sälja, men eftersom det är du så ska du få den billigt”. Innan jag började i större skala så satte jag klockan på ringning mitt i natten för att lära mej rabbla den frasen under de svåraste omständigheterna. Likaså lärde Tommy mej att säja ”Oss emellan grabben, bättre isbåt finns inte”. Jag har stått i shorts mitt i vintern i snöstorm och övat den meningen. Det är så man blir en bra mäklare. Övning, övning, övning under dom svåraste omständigheter. Du anar inte hur många kvällar jag suttit framför spegeln och upprepat frasen ”Det här är ett riktigt, riktigt bra fartyg”. Det gäller att nöta in det tills du klara att säga det utan att rodna. Det är få förunnat att klara det. För mej har det tagit många, många år av övning.
Sen gäller att vara korrekt med bokföringen också. Veta exakt vilka fakturor som du kan köra in i kakelugnen och vilka som du skall ta med i bokföringspärmen. Veta när du kan förvandla momsen till dricks och när den skall till han med hästsvansen. Annars går det som det gjorde för mina mentorer Åke S och Harry O. Man får sköta affärerna när man lyckas få permis utan ledsagare.
Sen gäller det att ha god fysik också. Om du visste hur mina tummar känns efter 25 års räknande av sedlar. Jag vaknar på nätterna ibland av värken i tummarna efter en hård dags jobb. På höger tummen kan man faktiskt se lite av bilden på tusenlappen som efter alla år har nötts in i skinnet som en tatuering.
Sen gäller det att vara välklädd. Jag tror inte ens att du vet hur du skall knyta en fluga. Trenchcoat vet du väl inte vad det är för något. Fråga den gamle så får du höra hur Rolf A och jag såg ut i vår glans dagar. Det är jag som gett ordet ”Gentleman” ett ansikte när jag kommer i den japanska limousinen.
Sälja fartyg det är ett riktigt yrke det. Grunden är att räkna procent. Procenten är det viktigaste inom hela shipping industrin. Att klara av det på nykter kalliber är inte så oerhört svårt. Men försök själv att göra det på kvällskvisten efter att man har konsumerat ansenliga mängder dyr single malt. Då gäller det att lyckas få 2 + 2 att bli 10. Då är man en god bit på väg att bli en bra mäklare.
Jag lärde mej redan i min ungdom mycket av min förebild Tommy A. När dom frågar vad det är för dragkraft på bogserbåten med en slutkörd Volvo 96a så måste du kunna säga ”Gosse bättre båt än den här har jag aldrig haft. Hon drar som ett litet troll. Egentligen vill jag inte sälja, men eftersom det är du så ska du få den billigt”. Innan jag började i större skala så satte jag klockan på ringning mitt i natten för att lära mej rabbla den frasen under de svåraste omständigheterna. Likaså lärde Tommy mej att säja ”Oss emellan grabben, bättre isbåt finns inte”. Jag har stått i shorts mitt i vintern i snöstorm och övat den meningen. Det är så man blir en bra mäklare. Övning, övning, övning under dom svåraste omständigheter. Du anar inte hur många kvällar jag suttit framför spegeln och upprepat frasen ”Det här är ett riktigt, riktigt bra fartyg”. Det gäller att nöta in det tills du klara att säga det utan att rodna. Det är få förunnat att klara det. För mej har det tagit många, många år av övning.
Sen gäller att vara korrekt med bokföringen också. Veta exakt vilka fakturor som du kan köra in i kakelugnen och vilka som du skall ta med i bokföringspärmen. Veta när du kan förvandla momsen till dricks och när den skall till han med hästsvansen. Annars går det som det gjorde för mina mentorer Åke S och Harry O. Man får sköta affärerna när man lyckas få permis utan ledsagare.
Sen gäller det att ha god fysik också. Om du visste hur mina tummar känns efter 25 års räknande av sedlar. Jag vaknar på nätterna ibland av värken i tummarna efter en hård dags jobb. På höger tummen kan man faktiskt se lite av bilden på tusenlappen som efter alla år har nötts in i skinnet som en tatuering.
Sen gäller det att vara välklädd. Jag tror inte ens att du vet hur du skall knyta en fluga. Trenchcoat vet du väl inte vad det är för något. Fråga den gamle så får du höra hur Rolf A och jag såg ut i vår glans dagar. Det är jag som gett ordet ”Gentleman” ett ansikte när jag kommer i den japanska limousinen.
Re: VOLRAT I GÖTAKANAL
Jaha, det här cementerar ju vår åsikt om skeppsmäklare!