Någon som vet något om detta "Vanvittes" uppdrag

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Någon som vet något om detta "Vanvittes" uppdrag

Post by Skepparättling »

Vet iofs inte ifall bilderna hör ihop. Men ett av flytetygen som ser ut att ha något hängande mellan sig verkar vara Trellevik numera Valborg ( se annan tråd). Och negativen var bredvid varandra, tyvärr avfotograferingar ( så åter igen vet inte ifall bilderna hänger ihop).

Kan någon dessutom förklara (för denna landkrabba) varför, det jag tror är bogsertrossen, är fastgjord i mesanmasten på skutan (andra bilden)?
Attachments
Okänt underligt ev bärgningsförsök.jpg
Okänt underligt ev bärgningsförsök.jpg (43.73 KiB) Viewed 4902 times
Okänd förlist ev Bogserbåt och Stäven på Trellevik.jpg
Okänd förlist ev Bogserbåt och Stäven på Trellevik.jpg (65.52 KiB) Viewed 4902 times
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
Kent Olsson
Posts: 101
Joined: 07 Oct 2005, 18:19
Location: Säffle
Contact:

Post by Kent Olsson »

Bogserbåten kan vara ZEUS som kantrade vid kajen i Lidköping i samband med att isen dämde upp Lidan år 1950. Flera skutor samt järnvägsbron hamnade långt ut i Vänern.
Andra bilden ser också ut att vara hamninloppet till Lidköping, kanske från samma år. Möjligen är det järnvägsbron som hänger mellan båtarna. Varvör man använder mesanmasten som bogserkrok vet jag inte men kanske det gick lättare att svänga?
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Post by m/s munter »

mig veterligen så gick inte bogseringen så bra utan bron som skulle till trellevarvet tappades i kinneviken.. lösa uppgifter..
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Inte lagt på is

Post by Skepparättling »

Kent Olsson wrote:Bogserbåten kan vara ZEUS som kantrade vid kajen i Lidköping i samband med att isen dämde upp Lidan år 1950. Flera skutor samt järnvägsbron hamnade långt ut i Vänern.
Andra bilden ser också ut att vara hamninloppet till Lidköping, kanske från samma år. Möjligen är det järnvägsbron som hänger mellan båtarna. Varvör man använder mesanmasten som bogserkrok vet jag inte men kanske det gick lättare att svänga?
Ifall de förra bilderna är från den händelsen kanske dessa bilder också hör dit med?
Den bortre skutan ser i allafall ut att vara Ekefjord regnr 4900 ex Anna av Dalmark ( hon ska enl H.Karlssons bok "Vätterbåtar" ha varit med om isskruvningen vid lidans utlopp).
Hr. Karlsson skriver att händelsen skedde 1953. Ekefjord fick hemort Lidköping 1952
Vilken skutan med stäven mot kameran är har jag ingen aning om.

Den andra ser ut att vara en bogserbåt, finns ett flertal duktiga bogserbåtsfantaster på forumet så någon borde kunna identifiera ifall det är Zeus.
Attachments
ev SS Zeus i iskruvning Lidköping 1950.jpg
ev SS Zeus i iskruvning Lidköping 1950.jpg (70.61 KiB) Viewed 4600 times
Okända haverister ev iskruvningen Lidköping 1950.jpg
Okända haverister ev iskruvningen Lidköping 1950.jpg (72.07 KiB) Viewed 4600 times
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Post Reply