Shaloms historia?

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Shaloms historia?

Post by Skepparättling »

Är det någon som har Shaloms historia. Här nedan fotad (i motljus) i Askersunds hamn i morse.
Mina fakta innehåller en hel del hål.
1987 ombyggd från Thellef till Shalom vid Kållandsö varv.
Någon gång fick hon en 120 hkr penta in monterad, innan det en maskin på 80 hkr, innan den en på 55 hkr som tydligen monterades 1935 då hon först motoriserades. Hette då Bertha.
Byggd i Vegesack /Tyskland.

När kom hon till Sverige etc etc??
Attachments
Shalom Asd Hamn 20080613.jpg
Shalom Asd Hamn 20080613.jpg (118.07 KiB) Viewed 10225 times
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
silver top
Posts: 64
Joined: 18 Dec 2005, 22:14
Location: Jarl Larsson

Post by silver top »

Byggdes 1894 eller 96 i Bremen-Vegesack som fiskeloggert.Inköptes av Kustbevakningen i början av -70 talet som oljebekämpningsenhet Tv 015
blev sedan degraderad som förrådsfartyg med betckningen Tv051.
Används numera som missionsfartyg och har av någon anledning fått klipperstäv. Kustbevakningen bytte ut maskineriet, en MD 96, mot en TMD 120 och satte in ett elverk för att att kunna driva hydraulsystemen och elvärmen ombord, Ny styrhytt fick hon men den aktre delen av det gamla däckshuset blev kvar, en ganska underlig kombination,
två trånga hytter, mäss och byssan längst akterut, där kaklet ovan diskbänken var fastskuvade i skottet p.g.a. vibrationerna från propellern.
Skepparhytten akter om styrhytten ingick i nya delen och var ganska komfortabel om det inte var kallt, då kunde man frysa fast i skottet om man missat att dra på elementet för fullt.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Post by Torsten H »

Byggd 4-1896 i Vegesack av Bremer Vulkan, nb 369, för Bremer-Vegesacker Fischerei-Gesellschaft, Bremen. S:T MAGNUS. 74 brt.Fiskerinr: BV 8. Fiskelogger.
1906: förlängd med 1,6 m, då en ångpanna för inhalning av näten insattes.
1924-1925: ombyggd till fraktfartyg. Motor insatt; 55 hk Callesen tändkulemotor, 2 cyl, 2-takts. Ägare: F C P von Busch, (Finkenwerder), Hamburg. BERTHA.
1931: såld till Algot Hilding Hansson, Lysekil. BERTHA.
1932: såld till Rederi AB Hamra, Stockholm. BERTHA. Cementlaster från Gotland. Under denna tid insattes en 80 hk June Munktell tkm, 2 cyl.
1944: ny hemort: Slite.
1949, mars: såld till pr Tore Henriksson, Gravarne/Kungshamn. THELLEF.
1949, aug: såld via AB Rivö, Göteborg (som tog fartyget i byte mot LILLÖ ex Hermes, reg,nr 2579) till pr Abel Andersson, Kållandsö. THELLEF. Under denna tid insattes en 130 hk Volvo-Penta diesel. I fraktfart t o m 1970.
Sv Skl 1968: Thellef, regnr 7711, signal: SHXD, 100/62/130 ton, 22.98 x 5.49 x 2.78 m, djg 3 m.
1971: såld till Generaltullstyrelsen. TV 015. O s v.
Last edited by Torsten H on 15 Jun 2008, 17:43, edited 1 time in total.
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Post by Skepparättling »

Inte nog med att min "Fakta" var full av hål den innehöll felaktigheter också. :oops:

Dock uppger sign "beson" i ett klipp :
"..... ligger i Borensberg och lossar Kalksalpeter från Heröya i Norge. Data:145 ton byggd 1896 i Vegesack I Tyskland. Skeppare är E.Andersson .Thellef har en 130 hästars Penta diesel som gått 5 säsonger utan minsta mankemang"
Ingen aning om år eller vilken tidning. (Men innan jag var född då Göta kanalfrakt trafiken i princip var utdöd när jag föddes).
Men längre ner står:
"För kajutred., Som tidvis utbytt cigarröken runt lampan mot den något friskare luften vid Kyrkesund i Bohuslän, är Thellef en välkänd företeelse. Jag tror rent av hon sökte natthamn där en ruskig kväll någongång i höstas. En trevlig skuta elegant i linjerna som en yacht."

Tusen tack till er båda.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Post by Torsten H »

Huvudredaren hette Abel Andersson och skepparen hette Erik Andersson. Uppgiften 130 ton dödvikt är hämtad ur skeppslistan.
Jag har ändrat motorfabrikatet - det var 50% chans att gissa rätt.
Kajutredaktören bör ha varit Arne Gadd.
loggerworld
Posts: 25
Joined: 24 Feb 2006, 13:17

SHALOM

Post by loggerworld »

Her Shalom som fragtlogger BERTHA
Attachments
Bertha -.JPG
BERTHA ex Shalom
(165.88 KiB) Downloaded 141 times
Borgholm
Posts: 226
Joined: 30 Jan 2008, 16:25
Location: Borgholm
Contact:

Post by Borgholm »

Var någonstans var hon stationerad under tiden som TV 015 och under Kustbevakningstiden ?
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Post by Torsten H »

Umeå och Härnösand
loggerworld
Posts: 25
Joined: 24 Feb 2006, 13:17

SHALOM

Post by loggerworld »

Jeg kan supplere med yderligere data på Shalom ex Thellef
Attachments
Data.jpg
Data.jpg (170.4 KiB) Viewed 9636 times
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Post by Skepparättling »

Någon har sagt det förr, men det tål att upprepas. Den samlade kunskapen om det mindre "svenska" tonnaget som finns på detta forum. Har jag svårt att tro att det finns någon annanstans på World Wide Webb.

Ett sånt gensvar hade jag faktiskt inte väntat, tusen tack alla.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
loggerman
Posts: 4
Joined: 29 Aug 2007, 11:12
Location: Bremen, Germany

Shalom

Post by loggerman »

hi Ejnar alias loggerworld,
I understand you can supply the detailed history of SHALOM, and then again you post my work without mentioning your source
rgds
loggerman alias Tham
loggerworld
Posts: 25
Joined: 24 Feb 2006, 13:17

Shalom

Post by loggerworld »

Hi Tham!

Maybe I was just too fast and maybe even a bit careless - but frankly spoken, I never thought it might be necessary to mention the source of the information given to the members of this forum.

Years ago you kindly sent me your enormous register of logger-data - and you know, that I do appreciate - and again I never thought, that problems would occur by publishing part of this information.

If it`s only a matter of names of the sources I will be much more careful in the future and remember to mention yours ( others ) names.

I apologize having violated your feelings.

Having said this, I do hope, we shall hear much more about the former bautiful Swedish loggers


Best regards / Ejner
User avatar
Magnus Wadell
Administratör
Posts: 366
Joined: 28 Oct 2004, 11:22
Contact:

Post by Magnus Wadell »

Glad we could sort this! Thank you both for all of your excellent contributions to the forum.

//Admin
Post Reply