Shaloms historia?
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Shaloms historia?
Är det någon som har Shaloms historia. Här nedan fotad (i motljus) i Askersunds hamn i morse.
Mina fakta innehåller en hel del hål.
1987 ombyggd från Thellef till Shalom vid Kållandsö varv.
Någon gång fick hon en 120 hkr penta in monterad, innan det en maskin på 80 hkr, innan den en på 55 hkr som tydligen monterades 1935 då hon först motoriserades. Hette då Bertha.
Byggd i Vegesack /Tyskland.
När kom hon till Sverige etc etc??
Mina fakta innehåller en hel del hål.
1987 ombyggd från Thellef till Shalom vid Kållandsö varv.
Någon gång fick hon en 120 hkr penta in monterad, innan det en maskin på 80 hkr, innan den en på 55 hkr som tydligen monterades 1935 då hon först motoriserades. Hette då Bertha.
Byggd i Vegesack /Tyskland.
När kom hon till Sverige etc etc??
- Attachments
-
- Shalom Asd Hamn 20080613.jpg (118.07 KiB) Viewed 12277 times
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
-
- Posts: 64
- Joined: 18 Dec 2005, 22:14
- Location: Jarl Larsson
Byggdes 1894 eller 96 i Bremen-Vegesack som fiskeloggert.Inköptes av Kustbevakningen i början av -70 talet som oljebekämpningsenhet Tv 015
blev sedan degraderad som förrådsfartyg med betckningen Tv051.
Används numera som missionsfartyg och har av någon anledning fått klipperstäv. Kustbevakningen bytte ut maskineriet, en MD 96, mot en TMD 120 och satte in ett elverk för att att kunna driva hydraulsystemen och elvärmen ombord, Ny styrhytt fick hon men den aktre delen av det gamla däckshuset blev kvar, en ganska underlig kombination,
två trånga hytter, mäss och byssan längst akterut, där kaklet ovan diskbänken var fastskuvade i skottet p.g.a. vibrationerna från propellern.
Skepparhytten akter om styrhytten ingick i nya delen och var ganska komfortabel om det inte var kallt, då kunde man frysa fast i skottet om man missat att dra på elementet för fullt.
blev sedan degraderad som förrådsfartyg med betckningen Tv051.
Används numera som missionsfartyg och har av någon anledning fått klipperstäv. Kustbevakningen bytte ut maskineriet, en MD 96, mot en TMD 120 och satte in ett elverk för att att kunna driva hydraulsystemen och elvärmen ombord, Ny styrhytt fick hon men den aktre delen av det gamla däckshuset blev kvar, en ganska underlig kombination,
två trånga hytter, mäss och byssan längst akterut, där kaklet ovan diskbänken var fastskuvade i skottet p.g.a. vibrationerna från propellern.
Skepparhytten akter om styrhytten ingick i nya delen och var ganska komfortabel om det inte var kallt, då kunde man frysa fast i skottet om man missat att dra på elementet för fullt.
Byggd 4-1896 i Vegesack av Bremer Vulkan, nb 369, för Bremer-Vegesacker Fischerei-Gesellschaft, Bremen. S:T MAGNUS. 74 brt.Fiskerinr: BV 8. Fiskelogger.
1906: förlängd med 1,6 m, då en ångpanna för inhalning av näten insattes.
1924-1925: ombyggd till fraktfartyg. Motor insatt; 55 hk Callesen tändkulemotor, 2 cyl, 2-takts. Ägare: F C P von Busch, (Finkenwerder), Hamburg. BERTHA.
1931: såld till Algot Hilding Hansson, Lysekil. BERTHA.
1932: såld till Rederi AB Hamra, Stockholm. BERTHA. Cementlaster från Gotland. Under denna tid insattes en 80 hk June Munktell tkm, 2 cyl.
1944: ny hemort: Slite.
1949, mars: såld till pr Tore Henriksson, Gravarne/Kungshamn. THELLEF.
1949, aug: såld via AB Rivö, Göteborg (som tog fartyget i byte mot LILLÖ ex Hermes, reg,nr 2579) till pr Abel Andersson, Kållandsö. THELLEF. Under denna tid insattes en 130 hk Volvo-Penta diesel. I fraktfart t o m 1970.
Sv Skl 1968: Thellef, regnr 7711, signal: SHXD, 100/62/130 ton, 22.98 x 5.49 x 2.78 m, djg 3 m.
1971: såld till Generaltullstyrelsen. TV 015. O s v.
1906: förlängd med 1,6 m, då en ångpanna för inhalning av näten insattes.
1924-1925: ombyggd till fraktfartyg. Motor insatt; 55 hk Callesen tändkulemotor, 2 cyl, 2-takts. Ägare: F C P von Busch, (Finkenwerder), Hamburg. BERTHA.
1931: såld till Algot Hilding Hansson, Lysekil. BERTHA.
1932: såld till Rederi AB Hamra, Stockholm. BERTHA. Cementlaster från Gotland. Under denna tid insattes en 80 hk June Munktell tkm, 2 cyl.
1944: ny hemort: Slite.
1949, mars: såld till pr Tore Henriksson, Gravarne/Kungshamn. THELLEF.
1949, aug: såld via AB Rivö, Göteborg (som tog fartyget i byte mot LILLÖ ex Hermes, reg,nr 2579) till pr Abel Andersson, Kållandsö. THELLEF. Under denna tid insattes en 130 hk Volvo-Penta diesel. I fraktfart t o m 1970.
Sv Skl 1968: Thellef, regnr 7711, signal: SHXD, 100/62/130 ton, 22.98 x 5.49 x 2.78 m, djg 3 m.
1971: såld till Generaltullstyrelsen. TV 015. O s v.
Last edited by Torsten H on 15 Jun 2008, 17:43, edited 1 time in total.
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Inte nog med att min "Fakta" var full av hål den innehöll felaktigheter också.
Dock uppger sign "beson" i ett klipp :
"..... ligger i Borensberg och lossar Kalksalpeter från Heröya i Norge. Data:145 ton byggd 1896 i Vegesack I Tyskland. Skeppare är E.Andersson .Thellef har en 130 hästars Penta diesel som gått 5 säsonger utan minsta mankemang"
Ingen aning om år eller vilken tidning. (Men innan jag var född då Göta kanalfrakt trafiken i princip var utdöd när jag föddes).
Men längre ner står:
"För kajutred., Som tidvis utbytt cigarröken runt lampan mot den något friskare luften vid Kyrkesund i Bohuslän, är Thellef en välkänd företeelse. Jag tror rent av hon sökte natthamn där en ruskig kväll någongång i höstas. En trevlig skuta elegant i linjerna som en yacht."
Tusen tack till er båda.

Dock uppger sign "beson" i ett klipp :
"..... ligger i Borensberg och lossar Kalksalpeter från Heröya i Norge. Data:145 ton byggd 1896 i Vegesack I Tyskland. Skeppare är E.Andersson .Thellef har en 130 hästars Penta diesel som gått 5 säsonger utan minsta mankemang"
Ingen aning om år eller vilken tidning. (Men innan jag var född då Göta kanalfrakt trafiken i princip var utdöd när jag föddes).
Men längre ner står:
"För kajutred., Som tidvis utbytt cigarröken runt lampan mot den något friskare luften vid Kyrkesund i Bohuslän, är Thellef en välkänd företeelse. Jag tror rent av hon sökte natthamn där en ruskig kväll någongång i höstas. En trevlig skuta elegant i linjerna som en yacht."
Tusen tack till er båda.
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
-
- Posts: 25
- Joined: 24 Feb 2006, 13:17
SHALOM
Her Shalom som fragtlogger BERTHA
- Attachments
-
- Bertha -.JPG
- BERTHA ex Shalom
- (165.88 KiB) Downloaded 141 times
-
- Posts: 25
- Joined: 24 Feb 2006, 13:17
SHALOM
Jeg kan supplere med yderligere data på Shalom ex Thellef
- Attachments
-
- Data.jpg (170.4 KiB) Viewed 11688 times
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Någon har sagt det förr, men det tål att upprepas. Den samlade kunskapen om det mindre "svenska" tonnaget som finns på detta forum. Har jag svårt att tro att det finns någon annanstans på World Wide Webb.
Ett sånt gensvar hade jag faktiskt inte väntat, tusen tack alla.
Ett sånt gensvar hade jag faktiskt inte väntat, tusen tack alla.
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
-
- Posts: 25
- Joined: 24 Feb 2006, 13:17
Shalom
Hi Tham!
Maybe I was just too fast and maybe even a bit careless - but frankly spoken, I never thought it might be necessary to mention the source of the information given to the members of this forum.
Years ago you kindly sent me your enormous register of logger-data - and you know, that I do appreciate - and again I never thought, that problems would occur by publishing part of this information.
If it`s only a matter of names of the sources I will be much more careful in the future and remember to mention yours ( others ) names.
I apologize having violated your feelings.
Having said this, I do hope, we shall hear much more about the former bautiful Swedish loggers
Best regards / Ejner
Maybe I was just too fast and maybe even a bit careless - but frankly spoken, I never thought it might be necessary to mention the source of the information given to the members of this forum.
Years ago you kindly sent me your enormous register of logger-data - and you know, that I do appreciate - and again I never thought, that problems would occur by publishing part of this information.
If it`s only a matter of names of the sources I will be much more careful in the future and remember to mention yours ( others ) names.
I apologize having violated your feelings.
Having said this, I do hope, we shall hear much more about the former bautiful Swedish loggers
Best regards / Ejner
- Magnus Wadell
- Administratör
- Posts: 366
- Joined: 28 Oct 2004, 11:22
- Contact: