Aila

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
offshore
Posts: 1
Joined: 18 May 2008, 17:16

Aila

Post by offshore »

Intressant läsning om bogseringen av Aila. det finns många synpunkter om hur den ut utfördes och om ägarens och befälhavarens roll i det hela.
Jag var befälhavare, och till er alla som har ett bättre vetande hemma på kammaren vill jag tillrättalägga vissa saker!

Det var Lennart Carlsson som meddelade Sjöfartsverket att ett haveri skett med den bogserande båten

Det var Jag som befälhavare som med fara för manskapet tog ut den sista kraften ur maskinen för att inte sätta Aila på grund i ett Naturreservat.

Innan vi lämnade Lidköping fattade jag beslut om att bogseringen skulle genomföras pga den gynnsamma väderleken.

Av det som krävs materiellt för ett sådant här jobb hade Lennart Carlsson sett till att det fanns dubbelt av allt och det vi släpade var i stort sett en verkstad med utrustning.

Aila var miljösanerad och tömd på alla vätskor!

Någon tyckte att vi borde ha kastat ankar innan vi lämnade Aila fastkilad mellan två öar, och det är säkert en bra ide, om man har en bogserbåt som lämnar 100 % effekt på skruven. Nu var det inte riktigt så, så jag fattade beslutet att lämna henne eftersom hon inte gick att dra loss.

Fartyget vi lämnade skulle göra liten eller ingen påverkan på det Naturreservat jag nämnde, vilket bogserbåten hade gjort.

Kontentan av allt detta är att Aila ligger där hon ligger tack vare att Karlstads Kommun inte tar ett lika stort ansvar för miljön som jag gjorde.

Jag lämnar fortfarande öppet för hur i helvete man kunde bogsera Aila med en sån liten bogserare! Ja har ni inte själva gjort bedömningar och sagt, vi kör!

Jasså inte?
User avatar
Arne Balderud
Posts: 234
Joined: 20 May 2005, 18:44
Location: Karlstad

Post by Arne Balderud »

Ok ,jag borde inte kommentera det här inlägget men gör det ändå.
Som befälhavare så skaffar man de tillstånd som behövs inför en bogsering, man har en anvisad kajplats på destinationsorten,och om det uppstår ett haveri på bogserbåten så är det lämpligt att fälla ankare INNAN man står fastkilad mellan två grund!
Att sen ge Karlstads Kommun skulden för att hon ligger där hon ligger är enligt min mening väl magstarkt.
laban
Posts: 106
Joined: 29 Jun 2005, 08:37

Post by laban »

Jo. man blir lätt fb-när man läser vad offshore har skrivit, total bris av kompetens, ansvar och sjömanskap.

Vill man ställa till skit för alla som har stora fartyg som hobby, så är det precis så man skall agera!

Egoismen och dumheten regerar tydligen hos vissa!

Jag hoppas att detta får rättsliga följder, för dom ansvariga!

Mvh lasse
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Post by m/s munter »

härligt med lite klös i ämnet ! :twisted:
Post Reply