Maskinfråga MB

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Staffan Öberg
Posts: 54
Joined: 08 Sep 2005, 06:56

Maskinfråga MB

Post by Staffan Öberg »

Bogs. Tingvalla 2, L 17,o * Br 4,2 / 26 Br. Maskin Mercedes Benz 836 om 500hk, mycke maskin för 26 ton, vad står beteckningen för? 8 cyl/36lit? eller? Kan det inte bli som Börje Å. sa en gång, propellern står still och båten snurrar. Har någon en bild på maskinen ifråga, tackar på förhand.
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Jag får fler träffar på Janis Joplin när jag försöker hitta den här motorn. I och för sig en fin låt, men ändå inte rätt. Den verkar mera sällsynt än "din" gamla Fairbanks Morse, men jag hittade en så här får du ett bevis på att den finns i alla fall. Med rätt språkkunskaper kan du lägga ett bud på "farkosten", som också kan användas till säljakt i fall du gör en sväng upp i Bottenviken.
http://www.gdf.it/Organizzazione/Specia ... 74669.html
silver top
Posts: 64
Joined: 18 Dec 2005, 22:14
Location: Jarl Larsson

Post by silver top »

Staffan du nämner i din fråga 26 br. Om du menar bruttodräktighet så tog jag en titt i gamla Sohlmans sjölexikon. "Brutto dräktighet (gross tonage)
är inre rymden beräknat i registerton vid skeppsmätning, av alla slutna rum i ett fartyg" o.s.v med en hel undantag m.m.
"Registerton, rymdmått som användes vid skeppsmätning. Ett reg.ton är 100 engelska kubikfot = 2,83 m3". Så 26 br är nog en rimlig siffra även om maskineriet var väl tilltaget efter den tidens mått mätt. Deplagementet bör väl ligga på ca 50 ton.
Hittar jag något så återkommer jag med mera om motorn.
silver top
Posts: 64
Joined: 18 Dec 2005, 22:14
Location: Jarl Larsson

Post by silver top »

Saxat ur Svensk sjöfartstidning 1963 nr 49. Där finns en förteckning över en mängd olika europeiska fabrikat. Bland annat Maybach Mercdes- Benz MB 836. Håll till godo! Ant cyl.6, cyldiam.17,5, slagl.20,5, 4 takt, vikt 2 t.
lä. 212-233, br. 107-112, dj 153-167. varv 1.500, med överladdning och även utan, effektomr.325-650, bränsle förbruknig 169, byggd i Tyskland.
Generalagent Marindiesel, Stockholm.

Det finns även 820 modell och en 846 modell.
Staffan Öberg
Posts: 54
Joined: 08 Sep 2005, 06:56

Post by Staffan Öberg »

Tack till Börje och silver top .Det som förvånar mig är att man i mitten på -50 talet kunde tillverka en maskin om ca 2-3 ton med så små yttermått som ändå kunde ge uppemot 500 hk, och en bränsleförbrukning på 150/160 gr/hk/tim, VP- Scania - Albin hade i början på -60 talet en förbrukning på 185-195gr/hk/tim (enligt diagram på motor spec) och ansågs väl tämligen bränslesnål. De hade varit nåt att få komma in till Törefors med en 17m båt och be Faktor E.Sandberg att lägga ut 28 ramar, och be Stindlund på "Hövding" att flytta på sig så jag kommer ut genom Siknäsränna . Å du Börje man prova ju att bogsera timmer me allt från pass.båtar till fiskebåtar att ingen prova med en torped båt dom hade ju både ett lågt discamento och ett ringa armamento Jaja tack iallafall påjkar.
Post Reply