Isbryteriet så här på slutet!

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
KRNI
Posts: 289
Joined: 28 Jan 2005, 18:08
Location: Stockholm
Contact:

Isbryteriet så här på slutet!

Post by KRNI »

Har Rolle eller Börje som spanar AIS där uppe koll på hur det ser ut med isbrytningen idag? Hörde att Atle gick ut igår igen. Så gick Ymer in igen eller behövs två stora skepp? Ale låg i Luleå i torsdags f.m.!

/KRNI
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

AIS:en har legat nere flera timmar och likaså SMHI:s iskartor, men jag "tror" jag såg ATLE i morse. Den is som finns ligger ju efter kusten ända ner till Skelleftebukten, men hade minskat betydligt senast jag kom in.
Jag meddelar läget när jag kommer in.
User avatar
KRNI
Posts: 289
Joined: 28 Jan 2005, 18:08
Location: Stockholm
Contact:

Post by KRNI »

Ymer gick ut i tisdags då vi gick in, men sen körde det ihop sig nere vid Skellefteå för Ale och då fick Ymer ta över det, men då saknades en brytare uppe vid Luleå. Ale gick till kaj onsdag kväll/torsdag morgon. Och så igår gick plötsligt Atle ut igen.

Så frågan är om isläget kräver båda eller om Ymer fått problem igen och fått gå in till kaj!?!

/KRNI
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Nu är AIS:en igång och Ymer ligger i isen utanför Skelleftehamn. Det verkar inte vara någon större trafik just nu, så man vet inte vad som behövs utanför Luleå.
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Just nu assisteras Steel av Ale från Nordströmsgrund mot Luleå. Då får man ju anse att det inte är så besvärliga förhållanden, trots frisk ostlig vind och därmed lite ispress.
User avatar
KRNI
Posts: 289
Joined: 28 Jan 2005, 18:08
Location: Stockholm
Contact:

Post by KRNI »

Hörde att Atle gått till kaj igår vid lunch, men att de troligen skulle ut idag igen, men det kanske beror på hur Ale klarar sig!

/KRNI
Post Reply