M/S Stockholm

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
User avatar
Nico
Posts: 141
Joined: 24 Apr 2007, 21:00
Location: Göteborg

M/S Stockholm

Post by Nico »

Tänkte sätta in lite bilder från reparationen av M/S Stockholm.
Först rättade vi till vevaxeln som numera kan klassas som helt rakt ;)
(diffade på 3 hundringar). Där efter kolvhalning..och byte av båda hundbenen som visade sig vara alldeles för slitna på 2:ns cylinder, därav kommer missljudet som retat gallfeber på många vara minimerat;)

Detta eminenta K-märkta fartyget används till polarresor.
gå gärna in o läs mer om fartyget och resorna.
http://www.origoexpedition.se

PS vissa av bilderna har missvisande datum:(
Attachments
100_2163.JPG
100_2163.JPG (91.27 KiB) Viewed 16092 times
100_2164.JPG
100_2164.JPG (100.15 KiB) Viewed 16092 times
100_2167.JPG
100_2167.JPG (154.92 KiB) Viewed 16092 times
Sthlm 012.jpg
Sthlm 012.jpg (79.75 KiB) Viewed 16092 times
Sthlm 011.jpg
Sthlm 011.jpg (75.73 KiB) Viewed 16092 times
Sthlm 001.jpg
Sthlm 001.jpg (88.26 KiB) Viewed 16093 times
100_2208.JPG
100_2208.JPG (78.99 KiB) Viewed 16091 times
100_2205.JPG
100_2205.JPG (67.88 KiB) Viewed 16092 times
100_2192.JPG
100_2192.JPG (92.03 KiB) Viewed 16092 times
Sthlm 007.jpg
Sthlm 007.jpg (69.98 KiB) Viewed 16093 times
100_2157.JPG
100_2157.JPG (99.2 KiB) Viewed 16093 times
100_2161.JPG
100_2161.JPG (75.27 KiB) Viewed 16093 times
Last edited by Nico on 23 Mar 2008, 01:51, edited 1 time in total.
Fartygsägare (28X7) har tidigare haft båtar med 10 m längd, men kände att jag var redo för ett steg frammåt.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Post by kapstans »

Vilka fina bilder på ett vackert fartyg, kanns nästan som m/s Marieholm fast lite modernare. Kul är också att Stockholm hör hemma i Göteborg :roll:
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Post by m/s munter »

det är härliga båtar. jag känner Björn Degermalm som har M/S Malmö. jag antar att det är en liknande nohab som sitter i den.. Malmö har hela el-centralen orginal kvar med marmorplattan och alla knivbrytare på. har kanske någon bild . men det är mycket båt att meka med.. kul att det finns dom som vill bevara vackra fartyg.

är detta vad du jobbar med till vardax?
Gustafsson Olle
Posts: 14
Joined: 22 Sep 2006, 09:48
Location: Eskilstuna

Vilka bilder!

Post by Gustafsson Olle »

Har verkligen suttit och gottat mig åt dina fina bilder både från inredningen och nere i maskin på Stockholm.
Har ett par frågor. De två stängerna som verkar vara ledade någonstans på kolvens undersida, vilken funktion har dom? Slider? Så en annan fråga. Vill du mejla bilderna till mig? Det är bara för eget bruk, något att njuta av.
Jag kan nämna att jag som ung och grön ingenjör vid Sjöfartsverket reste med Kalmar, nu Origo vid ett par tillfällen
Min mejladress:[email protected]
Hälsningar Olle
User avatar
Nico
Posts: 141
Joined: 24 Apr 2007, 21:00
Location: Göteborg

Post by Nico »

kapstans wrote:Vilka fina bilder på ett vackert fartyg, kanns nästan som m/s Marieholm fast lite modernare. Kul är också att Stockholm hör hemma i Göteborg :roll:
Ja visst e hon fin...och det är ju en självklar sak att stockholm hör till göteborg;O)//Nico
Last edited by Nico on 23 Mar 2008, 01:43, edited 1 time in total.
Fartygsägare (28X7) har tidigare haft båtar med 10 m längd, men kände att jag var redo för ett steg frammåt.
User avatar
Nico
Posts: 141
Joined: 24 Apr 2007, 21:00
Location: Göteborg

Post by Nico »

m/s munter wrote:det är härliga båtar. jag känner Björn Degermalm som har M/S Malmö. jag antar att det är en liknande nohab som sitter i den.. Malmö har hela el-centralen orginal kvar med marmorplattan och alla knivbrytare på. har kanske någon bild . men det är mycket båt att meka med.. kul att det finns dom som vill bevara vackra fartyg.

är detta vad du jobbar med till vardax?
Även Stockholm har original el-centralen kvar. 2 av hjälpkärror är Nohabar sedan finns det 2 hjälpkärror till en Bolinder och en nyinsatt VP. Maskinrummet utöver det är mer o mindre orörd:=) <jobbet ja..har mönstrat på Stockholm så jag kommer att göra det en bra tid framöver, men sedan blir det o satsa på ombyggnaden av vårat :)//Nico
Last edited by Nico on 23 Mar 2008, 01:49, edited 2 times in total.
Fartygsägare (28X7) har tidigare haft båtar med 10 m längd, men kände att jag var redo för ett steg frammåt.
User avatar
Nico
Posts: 141
Joined: 24 Apr 2007, 21:00
Location: Göteborg

Re: Vilka bilder!

Post by Nico »

Gustafsson Olle wrote:Har verkligen suttit och gottat mig åt dina fina bilder både från inredningen och nere i maskin på Stockholm.
Har ett par frågor. De två stängerna som verkar vara ledade någonstans på kolvens undersida, vilken funktion har dom? Slider? Så en annan fråga. Vill du mejla bilderna till mig? Det är bara för eget bruk, något att njuta av.
Jag kan nämna att jag som ung och grön ingenjör vid Sjöfartsverket reste med Kalmar, nu Origo vid ett par tillfällen
Min mejladress:[email protected]
Hälsningar Olle
Rören du ser (hundbenen) är kolvsmörjningen alltså vanliga ledade oljerör ;) OK bilder kommer så snart jag kan sätta mig vid den andra datorn, där jag sparar alla bilder.//Nico
Fartygsägare (28X7) har tidigare haft båtar med 10 m längd, men kände att jag var redo för ett steg frammåt.
User avatar
Ruston
Posts: 88
Joined: 01 Sep 2006, 19:14
Location: Kalmar

Stockholm

Post by Ruston »

Hej.
Var en sommar på Origo som maskinist , uppe på Svalbard. Var även ombord i Stockholm då, tycker att HM i Stockholm var i bättre skick pga färskvatten kylningen, det är direkt kylning med saltvatten i Origo, vilket är piss när man kör nära smältande glaciärer som avger en massa slam,= rengöra kylmantlarna ofta.
Ps
Om jag inte mins fel så är hundbenen till kolvkylningen, smörjningen får man "på köpet"
ds
User avatar
Ruston
Posts: 88
Joined: 01 Sep 2006, 19:14
Location: Kalmar

Post by Ruston »

Förlåt, det blev fel
Kolvkylningen sköter hundbenen och smörjningen sköter lubrikatorn.

Ruston
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Post by kapstans »

Vid vilken kaj i göteborg ligger fartyget? Är det borta vid casino cosmopol eller var? :)
Tcker det är kul att syna vackra fartyg på nära håll.
User avatar
Nico
Posts: 141
Joined: 24 Apr 2007, 21:00
Location: Göteborg

Re: Stockholm

Post by Nico »

Ruston wrote:Hej.
Var en sommar på Origo som maskinist , uppe på Svalbard. Var även ombord i Stockholm då, tycker att HM i Stockholm var i bättre skick pga färskvatten kylningen, det är direkt kylning med saltvatten i Origo, vilket är piss när man kör nära smältande glaciärer som avger en massa slam,= rengöra kylmantlarna ofta.
Ps
Om jag inte mins fel så är hundbenen till kolvkylningen, smörjningen får man "på köpet"
ds
Alldeles korrekt fel av mig...tänkte rätt men skrev fel ;O) ungefär som när man skall räkna cyllarna på nohabs vis gör man det förifrån men enligt majnabben tar man det akterifrån när man indikerar;)//Nico
Fartygsägare (28X7) har tidigare haft båtar med 10 m längd, men kände att jag var redo för ett steg frammåt.
User avatar
Nico
Posts: 141
Joined: 24 Apr 2007, 21:00
Location: Göteborg

Post by Nico »

kapstans wrote:Vid vilken kaj i göteborg ligger fartyget? Är det borta vid casino cosmopol eller var? :)
Tcker det är kul att syna vackra fartyg på nära håll.
Ja hemmahamnen ligger bakom Casinot, men just nu ligger vi på Gotenius varv för underhållsarbete, där bla avgasröret/dämparen skall bytas till HM samt en del av däcket får nytt virke och därefter slipning. //NIco
Fartygsägare (28X7) har tidigare haft båtar med 10 m längd, men kände att jag var redo för ett steg frammåt.
Sjönallen
Posts: 5
Joined: 14 Jun 2007, 17:21
Location: Tingsryd/Karlshamn

Post by Sjönallen »

TACK Nico för fantastiska bilder på ett härligt fartyg !!! Detta är "skeppspornografi" i sin prydno !!! Jag har några barndomsminnen från dessa fartyg (minns ej vilket) när de ingick i sjöfartverkets flotta bl a en sommar när de låg i Smögen. Redan då en drömbåt.......

Har jag rätt när jag tror du har en maskinbefälsutbildning ?
Hur får man tag på "hundben" som reservdel idag till en så gammal maskin ??? Nytillverkas de ? Kan hursom helst inte vara en billig genomgång - här är ju dilemmat, små båtar-små kostnader, stora båtar-gigantiska kostnader :lol:

Hur gjorde ni riktningen av vevaxeln ? Justering av lagerbäddarna med axeln på plats ? De är ju ett j-kla jobb att dela maskin och lyfta veven även om jag vet att det gjorts på andra motorer.......

Än en gång tack för dina inlägg som höjer värdet på detta forum. Hoppas påsken varit fin med många ägg...... fast här har vårkänslorna snöat in... bokstavligt.

De vänligaste / Patrick
User avatar
Nico
Posts: 141
Joined: 24 Apr 2007, 21:00
Location: Göteborg

Post by Nico »

Sjönallen wrote:TACK Nico för fantastiska bilder på ett härligt fartyg !!! Detta är "skeppspornografi" i sin prydno !!! Jag har några barndomsminnen från dessa fartyg (minns ej vilket) när de ingick i sjöfartverkets flotta bl a en sommar när de låg i Smögen. Redan då en drömbåt.......

Har jag rätt när jag tror du har en maskinbefälsutbildning ?
Hur får man tag på "hundben" som reservdel idag till en så gammal maskin ??? Nytillverkas de ? Kan hursom helst inte vara en billig genomgång - här är ju dilemmat, små båtar-små kostnader, stora båtar-gigantiska kostnader :lol:

Hur gjorde ni riktningen av vevaxeln ? Justering av lagerbäddarna med axeln på plats ? De är ju ett j-kla jobb att dela maskin och lyfta veven även om jag vet att det gjorts på andra motorer.......

Än en gång tack för dina inlägg som höjer värdet på detta forum. Hoppas påsken varit fin med många ägg...... fast här har vårkänslorna snöat in... bokstavligt.

De vänligaste / Patrick
-------------------------------------------------------------------
Hehee tänk om jag laddat upp varenda bild jag tagit på M/S Stockholm;)
Stockholms nuvarande ägare har tidigare ägt även systerfartyget M/S Origo.

Maskinbefäl...jag tänk om det var så väl...men alla skall vi samma väg vandra heter det ju..så allt detta har jag framför mig;)

Dessa hundbenen du efterfrågar har den nuvarande ägaren kommit över, då Nohabs serviceställe lades ner. Då passade han på att köpa hela varulagret som fanns kvar...till vilket pris han kom över detta, har jag däremot ingen aning;)

Lagerbädden och överhänget skavdes in efter blankning och indikering.
Vid sista varmmätning diffade det endast 3 hudradelar vilket kan anses som helt rakt ;*)
I skrivandes stund har vi blivit klara med 2:ans cylinder och 3:an ligger uppe
Tack själv....här kommer lite mer naket. //Nico
Attachments
100_2217.JPG
100_2217.JPG (73.97 KiB) Viewed 15349 times
100_2210.JPG
100_2210.JPG (74.71 KiB) Viewed 15350 times
100_2215.JPG
100_2215.JPG (76.3 KiB) Viewed 15351 times
100_2221.JPG
100_2221.JPG (45.77 KiB) Viewed 15351 times
100_2212.JPG
100_2212.JPG (85.78 KiB) Viewed 15351 times
Fartygsägare (28X7) har tidigare haft båtar med 10 m längd, men kände att jag var redo för ett steg frammåt.
User avatar
Nico
Posts: 141
Joined: 24 Apr 2007, 21:00
Location: Göteborg

Fler bilder

Post by Nico »

Här kommer lite bilder av blandat kompost;)
Attachments
Sthlm 017.jpg
Sthlm 017.jpg (61.96 KiB) Viewed 15088 times
Sthlm 009.jpg
Sthlm 009.jpg (86.15 KiB) Viewed 15088 times
Sthlm 008.jpg
Sthlm 008.jpg (65.63 KiB) Viewed 15088 times
Sthlm 005.jpg
Sthlm 005.jpg (84.93 KiB) Viewed 15088 times
Sthlm 002.jpg
Sthlm 002.jpg (52.52 KiB) Viewed 15088 times
100_2160.JPG
100_2160.JPG (86.82 KiB) Viewed 15088 times
100_2158.JPG
100_2158.JPG (92.46 KiB) Viewed 15088 times
100_2162.JPG
100_2162.JPG (96.52 KiB) Viewed 15088 times
Fartygsägare (28X7) har tidigare haft båtar med 10 m längd, men kände att jag var redo för ett steg frammåt.
Post Reply