Avelins bogserbåtar

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
Janne Duczynski
Posts: 108
Joined: 03 Jan 2006, 18:31
Location: Falun

Avelins bogserbåtar

Post by Janne Duczynski »

Nån som har koll på hur många bogserare som passerat
genom Arne Avelins händer genom åren?
Inbillar mig att det bör vara ett hundratal...
Kanske Tugboatlars vet??
User avatar
Lars Johnson
Posts: 218
Joined: 14 Jun 2005, 22:39
Location: Skogås
Contact:

Post by Lars Johnson »

Nej jag vet inte, men många är det. Kenneth kanske har räknat?
User avatar
Janne Duczynski
Posts: 108
Joined: 03 Jan 2006, 18:31
Location: Falun

Post by Janne Duczynski »

Kom igen Kenneth du är ju med på forumet.
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Psalm 260 borde passa! :lol:
User avatar
Janne Duczynski
Posts: 108
Joined: 03 Jan 2006, 18:31
Location: Falun

Post by Janne Duczynski »

Vad fan menar du med det, måste man ta fram psalmboken
igen för att fatta????
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Oh fan, jag trodde du hade morgonbön i dina båtar när så påkallades. Psalmen heter: Jag kan icke räkna dem alla.
User avatar
Janne Duczynski
Posts: 108
Joined: 03 Jan 2006, 18:31
Location: Falun

Post by Janne Duczynski »

morgonbön höll jag aldrig men höll ofta straffpredikan och hänvisade
till Sjömanslagen.Åter till ämnet .
Hette inte Kenneths far Thomas och gick tragiskt bort många år för tidigt.
Har för mig att ha läst om det någonstans??
Rätta mig om jag har fel.
jeppe
Posts: 31
Joined: 16 May 2007, 18:04

Post by jeppe »

Tommy avelin gick bort för tidigt med brusten pulsåder.
Kommer inte ihåg vilket år men det bör vara 10-12 år sen.
Bw
Posts: 125
Joined: 05 Aug 2005, 08:53
Location: Bengt Westin

Post by Bw »

Jag har så här långt hittat 62 st + en massa pråmar mm, men det torde nog ha varit flera. De små oregistrerade är ju en aning svåra att hitta.
Jag skulle gärna vilja läsa historiken om A A. Den måste vara intressant!

Bw
User avatar
Janne Duczynski
Posts: 108
Joined: 03 Jan 2006, 18:31
Location: Falun

Post by Janne Duczynski »

Träffade Tommy då Wiren övertog "Orca" sedermera Vita Björn, minns svagt en hemsk historia om Tommy som drogs ner i en bogserare av en mudderpråm som plötsligt sjönk.
Han tog sig ur styrhytten på flera meters djup.
Bw
Posts: 125
Joined: 05 Aug 2005, 08:53
Location: Bengt Westin

Post by Bw »

Måste ha varit då BORIS förliste vid Eggegrund på resa Stockholm-Skutskär den 12 okt 1959?
Bw
Kenneth Avelin
Posts: 3
Joined: 08 Jul 2005, 11:27
Contact:

Post by Kenneth Avelin »

Bw wrote:Måste ha varit då BORIS förliste vid Eggegrund på resa Stockholm-Skutskär den 12 okt 1959?
Bw
Nej "Boris" förliste mycket riktigt på resa till Gävle. Ombord var Karl-Emil (Kummelnäs)Eriksson, han räddades av Helmut Winter som befann sig ombord på en skuta vid tillfället. Tommie Avelin var aldrig med på det äventyret.

Kenneth Avelin
Kenneth Avelin
Posts: 3
Joined: 08 Jul 2005, 11:27
Contact:

Post by Kenneth Avelin »

Janne Duczynski wrote:Träffade Tommy då Wiren övertog "Orca" sedermera Vita Björn, minns svagt en hemsk historia om Tommy som drogs ner i en bogserare av en mudderpråm som plötsligt sjönk.
Han tog sig ur styrhytten på flera meters djup.
Så här var det...
Tommie förliste med bogserbåten "Aini" som på sidan hade "Pilen" (en självlossande gruspråm, fd. landstigningsfartyg. Anledningen var att en Jonsonbåt kom med hög fart genom Halvkakssundet-Lidingö, bogsvallet klättrade över lastrumsluckan och hela rasket kantrade mycket fort. Bogserbåten satt fast längs sidan på pråmen och följde med ned i djupet. När styrhytten lossade från däck kunde Tommie ta sig ut genom det utrymmet. Han simmade upp till ytan, strax efter kom "Aini" upp med ett j:a plask, halvfull med vatten men flytande. Tommie tog sig ombord och började lysa med strålkastaren, skrek och ropade. De tre som fanns ombord klarade sig. Olle Carlens (Rederi Sommar & Sol) hörde och såg allting, rodde ut och plockade upp alla tre. Detta var Olles inledning till "sjömanslivet"

Tommie dog på sjukhus när han fyllde 50 år, 1994 av sviterna efter en brusten kroppspulsåder.

Min (Kenneth´s) pappa hette Ove och var bror till Tommie. Ove dog för 3 år sedan efter 1-2 års canser.

Kenneth Avelin
per-arne wikström
Posts: 3
Joined: 09 Nov 2006, 18:48
Location: huddinge

avelins bogserbåtar

Post by per-arne wikström »

tråkigt med tommy avelins historia att gå bort inte så gammal.
jag själv ägde en av avelins bogser båt i 14 år då jag mest renoverade båten som idag heter jum hette förut bl.a. wiros wirre m.m. sålde den 2003 till ny ägare som omvandlade till flytande kolonilott men ändå i ganska lika utseende. Själv träffade jag Tommy strax innan han gick bort säkert , han hade lagt till med Hermes som var kopplad till Lodbrok vid cementa kajen i liljeholmen i väntan på bro öppning. Han sa just att jag skulle lyssna på soundet från maskinen på Hermes.Jag själv undrar själv hur många fartyg som passerats genom familjen Avelin ? Man läser historia ibland i ex. Båtologen eller Läns pumpen då det kan dyka upp namnet Avelin som tidgare ägare m.m.
Post Reply