reparation DeLux..

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

reparation DeLux..

Post by m/s munter »

brist på kunskap eller?? :shock:
Attachments
fogskum.jpg
fogskum.jpg (112.15 KiB) Viewed 15521 times
höl i skrov.jpg
höl i skrov.jpg (83.94 KiB) Viewed 15521 times
Shipwright
Posts: 52
Joined: 24 Nov 2007, 11:21
Location: Stockholm

Post by Shipwright »

Ingen brist på fantasi i varje fall, med en schyst burk fogskum slår man atlanten med häpnad, västindien nästa!!!
User avatar
Nico
Posts: 141
Joined: 24 Apr 2007, 21:00
Location: Göteborg

Post by Nico »

Shipwright wrote:Ingen brist på fantasi i varje fall, med en schyst burk fogskum slår man atlanten med häpnad, västindien nästa!!!
Första bilden är på Anni på Gullbergskajen, som är såld till Stockholm och ägaren skall hämta den så snart nya startmotorn är på plats. Därefter kommer den förmodligen renoveras därav bortmontering delar av stäv och bord.

Det andra fartyget kan jag inte namnge, eftersom det ligger utanför kajen.
Men där har man monterat ner styrhytten och nu väntar väl ägaren på att ngn skall komma och hugga upp den.//Nico
Fartygsägare (28X7) har tidigare haft båtar med 10 m längd, men kände att jag var redo för ett steg frammåt.
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Post by m/s munter »

får hoppas att det är lugnt hav på vänern om de ska ta den vägen med hål i skrovet :o
User avatar
Nico
Posts: 141
Joined: 24 Apr 2007, 21:00
Location: Göteborg

Post by Nico »

m/s munter wrote:får hoppas att det är lugnt hav på vänern om de ska ta den vägen med hål i skrovet :o
;O) Den nya ägaren ville försäkra sig om att motorn startar innan han gör ngt mer renovering, men om jag förstått rätt skall hålen täckas tillfälligt med dubbla presseningar stämpade med trä...sedan om jag minns rätt ska Anni går runt istället för i kanalen.//Nico
Fartygsägare (28X7) har tidigare haft båtar med 10 m längd, men kände att jag var redo för ett steg frammåt.
Shipwright
Posts: 52
Joined: 24 Nov 2007, 11:21
Location: Stockholm

Post by Shipwright »

En ny startmotor lär knappast vara det största problemet........
En bra pump och några dunkar bränsle till den kan också va bra att ha!
User avatar
Nico
Posts: 141
Joined: 24 Apr 2007, 21:00
Location: Göteborg

Post by Nico »

Shipwright wrote:En ny startmotor lär knappast vara det största problemet........
En bra pump och några dunkar bränsle till den kan också va bra att ha!
Hehee ja och ett par i reserv ifall den förste skulle lägga av ;O)
Ja visst är det så// Nico
Fartygsägare (28X7) har tidigare haft båtar med 10 m längd, men kände att jag var redo för ett steg frammåt.
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Post by m/s munter »

en god vän var ute på östersjön förra sommaren och fick smaka rejält med vatten över däck.. det kan blåsa upp även sommartid.. men om man har dödslängtan eller är en ninja på oceansimmning kan man ju alltig gå runt sveriges "horn" med hål i skrovet.. :) jag hade not tagit k-analen..
User avatar
Nico
Posts: 141
Joined: 24 Apr 2007, 21:00
Location: Göteborg

Post by Nico »

m/s munter wrote:en god vän var ute på östersjön förra sommaren och fick smaka rejält med vatten över däck.. det kan blåsa upp även sommartid.. men om man har dödslängtan eller är en ninja på oceansimmning kan man ju alltig gå runt sveriges "horn" med hål i skrovet.. :) jag hade not tagit k-analen..
Hehee...om man lägger virke under och spikar pressening dubbelt över detta så borde det räcka till även för att runda hornet....eller har jag helt fel? //Nico
Fartygsägare (28X7) har tidigare haft båtar med 10 m längd, men kände att jag var redo för ett steg frammåt.
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Post by m/s munter »

det är bara att köra... ingen kommer ihåg en fegis...:=
Shipwright
Posts: 52
Joined: 24 Nov 2007, 11:21
Location: Stockholm

Post by Shipwright »

Presseningsmodellen har nåra uppenbara brister:
Att spika i matjord inte håller i spiken så bra.
Att det är jobbigt att spika under vattnet, de flesta båtar sjunker på grund av läckor där.
Att superbilliga japan pressar inte håller så bra.

Det blir spännande att se om båten når Stockholm, det börjar bli brist på ruttna trålare här så ett nytillskott vore kul!
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Post by m/s munter »

ok med hålet i sidan... men hur får man förstäven tät? så det inte simmar in en o annan säl.. om det finns sånna i ö-sjön.. man kan ju fylla förpiken med fogskum! som en kanot ungefär..

ps: har fixat ny ankarkätting nu! ska fixa spelet oxo.
User avatar
Nico
Posts: 141
Joined: 24 Apr 2007, 21:00
Location: Göteborg

Post by Nico »

Shipwright wrote:Presseningsmodellen har nåra uppenbara brister:
Att spika i matjord inte håller i spiken så bra.
Att det är jobbigt att spika under vattnet, de flesta båtar sjunker på grund av läckor där.
Att superbilliga japan pressar inte håller så bra.

Det blir spännande att se om båten når Stockholm, det börjar bli brist på ruttna trålare här så ett nytillskott vore kul!
Hehee nu skall jag vara extra jobbig;) i somras tog jag upp en båt här på kajen som hade sjunkit pga stora hål i sidan. Eftersom jag är dykare så simmade jag runt med en luftdriven spikpistol och sköt fast presseningar med denna över hålen innan jag pumpade ut vattnet. Båten har flytit sedan dess på egen maskin och klarat av till o med dom värsta stormen vi haft.;) //Nico
Fartygsägare (28X7) har tidigare haft båtar med 10 m längd, men kände att jag var redo för ett steg frammåt.
User avatar
Nico
Posts: 141
Joined: 24 Apr 2007, 21:00
Location: Göteborg

Post by Nico »

m/s munter wrote:ok med hålet i sidan... men hur får man förstäven tät? så det inte simmar in en o annan säl.. om det finns sånna i ö-sjön.. man kan ju fylla förpiken med fogskum! som en kanot ungefär..

ps: har fixat ny ankarkätting nu! ska fixa spelet oxo.

Stäven kan man täta på samma vis...men efter att man skjutit fast presseningen spikar/skruvar man dit planker över detta på vardera sida. Observera att detta skall enbart ses som en nödlösning för att skjuta problemen till er på Östersjösidan ;O)

PS...bra att de går frammåt ;)
Fartygsägare (28X7) har tidigare haft båtar med 10 m längd, men kände att jag var redo för ett steg frammåt.
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Post by m/s munter »

göttmos..
Post Reply