Vilken skuta?

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Jan W
Posts: 25
Joined: 26 Jan 2008, 16:17

Vilken skuta?

Post by Jan W »

Hej,

Jag är ny på det här forumet. Jag råkade snubbla över en bild i mitt fotoarkiv och fick ett tips att bilden möjligen skulle platsa här. Den 8 augusti i fjol (2007) gled den här skönheten genom Bockholmssundet:
Image
Jag hade tyvärr inte kikaren till hands, så jag kunde inte se namnet. Någon som vet vem hon är?
Jan W
Heliopoetica
Posts: 5
Joined: 06 Jan 2008, 20:31
Location: Stockholm
Contact:

Post by Heliopoetica »

Det där är Ellen från Stockholm, byggd i Thyborøn 1898. Hon används idag som skolsegelfartyg och ligger på Beckholmen. Seglar bra gör hon också, ett nära på perfekt fartyg... om det inte hade varit för all fernissa...

Ellens hemsida: www.syellen.se

/ Matti
Jan W
Posts: 25
Joined: 26 Jan 2008, 16:17

Post by Jan W »

Tack!

Jag befann mig på Bockö när hon dök upp lite plötsligt, så bilden är ett s.k. höftskott. Sedan kan jag också konstatera att sundet väl heter Bockösundet och inget annat. Ibland blir det fort, men fel... :oops:
Jan W
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Post by Skepparättling »

110 årig flytande brädgård med egen hemsida:
http://www.syellen.org/
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Jan W
Posts: 25
Joined: 26 Jan 2008, 16:17

Post by Jan W »

Ledsen, jag har ingenting om Per Brahe, Vättern och Vänern.

Jag är mera allmänt teknik- och nutidshistoriskt intresserad. Är också verksam i "gammeltågsbranschen".
Jan W
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

ursäkt

Post by Skepparättling »

Ber om ursäkt ifall du tog det så.
Har ändrat min signatur, men den kan kanske fortfarande misstolkas.
Har den där ifall någon har något som kan bidra till min forskning.

Det var i alla fall kul att se att någon annan bidrog med en skutbild, då det inte finns något separat skutforum. Vilket väl är tur för när skulle man då ha tid att tjäna ihop till brödfödan, och umgås med familjen. :roll:
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Post Reply