GM Detroit

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Staffan Öberg
Posts: 54
Joined: 08 Sep 2005, 06:56

GM Detroit

Post by Staffan Öberg »

Vid ett besök på " Restaurangbåten" ,"ÅDAN" , liggande i Härnösand, hittade jag långt ner i källaren en GM Detroit 12V-71och ca 250 HP, motorn lär vara mont. efter ångmaskin ca år 1947, den står där komplett, men syns vara "fånge" i sin källare, inget märkvärdigt i sig ,men jag lägger ut det ändå.
User avatar
Husum
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2006, 18:19
Location: Husum

Post by Husum »

Pålitliga men högljudda motorer. raka rör och fullbelastning, en fröjd för örat :) Jag har förövrigt lyssnat live på en GM 16V-645:a i ett lokomotiv
Ganska häftigt.
Håkan Sundström
frega
Posts: 10
Joined: 22 Jul 2007, 22:15

GM Detroit

Post by frega »

Har själv en 4-71 i min timmerbogserare Händig. Enligt uppgift monterad 1948 i Luleå. Det verkar ha varit ett vanligt förekommande val vid motorisering just i Luleå då jag sett flera andra som konverterats vid samma tid också med Detroit diesel. Jag gick i somras sträckan Luleå-Stockholm på ca 700 liter diesel vilket får anses hyggligt tycker jag. Enda nackdelen är just ljudnivån! :wink:
Staffan Öberg
Posts: 54
Joined: 08 Sep 2005, 06:56

Detroit

Post by Staffan Öberg »

Ja det var ett vanligt förekommande maskinval under 50 -talet, om jag minns rätt fanns det 9 st av modell 6-71 samt 5 st 6-110, samt ett fåtal 4-71, 3-71, mont i olika båtar samt några dubbelmontage,(i Norrbotten) till saken hör att det fanns en GM-maskinsäljare i Piteå, men det var mycket dyrbara maskiner, men som man sa i Åströms Rederi, dom bara går &går, de lär ju också vunnit 2:a världskriget enligt dåvarande reklam.
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Precis så var det. Vi hade 6:71 och 6:110. Både twin och tandem monterade 71:or. Jag har aldrig upplevt driftssäkrare "lättviktare", men ljudnivån var väl inte att rekommendera. I bland är det bra att ha något att skylla på i fall man inte hör alla dumheter hemma efter dessa oändliga stylingprogram på TV. :lol:
Staffan Öberg
Posts: 54
Joined: 08 Sep 2005, 06:56

Post by Staffan Öberg »

Det var nog samma ljudnivå oavsett det stod Gm-Albin-Scania, men i detta sammanhang kommer jag ihåg en händelse på båtvarvet i Risögrund, Rune hade Bergvik upplagd för konvertering från ånga till motor, ekonmin tillät endast en gammal Fair Banks Morse, men den här dagen på våren hjälpte jag Rune med rensning i kölsvinen när Gottfrid Åström kom ner och tittade på Bergvik, Åström tyckte att Bergvik hade ett fint akterskepp, alltså för att proppellern skulle få bra vatten flöde, men så kom ändå kommentaren om maskinvalet :" Nå no skulle det passa med en GM, men ska de vara GM ska de vara pengar". Sedan gick Gottfrid sakta uppöver slipen. Vet inte om jag någonsin sett Rune N så förbannad, men han visste samtidigt att det var sanningen som uttalats, och den har alltid kunnat vara obehaglig. Åströms Varv i Risögrund var alltid ett populärt utflyktsmål på familjens biltur, morsan lämna vi i Kalix shoppingdistrikt. Detta under åren -57--62.
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

1957, fan vad du hunnit bli gammal Staffan!
Här är en 12V-71 som Rolle hittat på Youtube. Där finns flera olika GM motorer med ljud.
Miljötänkandet på de flesta filmerna är ingen bra läsning för arbetsskyddsinspektörerna.
http://www.youtube.com/watch?v=9Yylj_r-fxc
Post Reply