Alternativ till torrsättning

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
tugtrafik
Posts: 265
Joined: 30 Jan 2006, 11:13
Location: Forsvik: Göta Kanals höjdpunkt
Contact:

Alternativ till torrsättning

Post by tugtrafik »

Här får det inte blåsa upp!
Bilden är tagen i Stallarholmen våren 2007.
Någon som kan berätta mer om detta projekt?
Attachments
stallarholmen070403.JPG
stallarholmen070403.JPG (51.28 KiB) Viewed 15415 times
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Friskt vågat hälften sjunket....

Post by Skepparättling »

Ett beprövat knep som mer än en gång har misslyckats.
Precis så gjordes med en av de sista vätterskutorna (som är byggd vid vättern) Juno. Hon kölhalades i en Norskfjord, det blåste upp och hon blev vrak.
Projektet på bilden verkar, i min mening, väl vågat. Verkar inte vara många centimeter tillgodo i stäven.
Väntar med spänning ifall någon har mer info om projektet.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Spinifex
Posts: 18
Joined: 10 Dec 2007, 07:55
Location: Sölvesborg/Stockholm
Contact:

Post by Spinifex »

Ser ut som en gammal marin bevakningsbåt, eller? Det är något liknande flytetyg till salu på blocket nu, vitmålad och ganska snarlikt. Altaskär, en 21 x 4,5 m båt i A-slup stil men med rakare skrovlinje. Till salu dyrt såklart.

Verkar vara någon ägare/reparatör med mycket is i magen, 2 cm till och hela skiten sjunker djupare i vassen med ett par ton extra inombords osv osv.

Man gjorde så här med stora segelskeppen då det begav sig, nödlagning av skadade skrov efter grundstötningar. T ex HMS Endevour (James Cook) och andra forskningsfartyg på 1600-talet. Det hade till och med ett speciellt namn som jag inte minns nu såklart. Man seglade upp långsides på en plan sandstrand i högvatten, väntade på lågvatten och drog i tampar från toppen av masterna för att få båten att ligga lite på sidan med kölen mot havet. Det vare en finess med det vid vildare vatten som alltid kommer när man inte behöver det. Och sedan fixade man det som skulle göras, väntade på en springflod och varpade sedan båten ut på djupare vatten och ev. vände på den och gjorde om för att fixa andra sidan. Det tog tid och var en stor risk. Men de hade ju inte torrläggning och torrdockor överallt då.

Så ägaren är ju historiskt bevandrad om inte annat.

Verkar lite desperat att göra såhär, båten måste vara mer värd än vad en slipdragning kostar... 2 cm till så har de inomhuspool i förpiken, precis som en finlandsbåt, men det kanske bara ökar värdet?

Var såg du båten?? Inte för att jag är skadeglad men det vore ju kul att se vad som händer, kul följetong...
Attachments
Altaskär 700K.jpg
Altaskär 700K.jpg (64.22 KiB) Viewed 15283 times
JanÅke Lang
Global Vagabond
laban
Posts: 106
Joined: 29 Jun 2005, 08:37

Post by laban »

Det där är en gammal minsvepare, 40m lång.. har för mig att den heter Gandalf, den låg på skeppsholmen för en 12år sen eller så, men fick inte ligga kvar där, då det inte hände nått med den, sen dess har den legat i Mälaren, utanför ett gammalt tegelbruk, som jag inte kommer i håg vad det heter.

// lasse
Rikard Vonka
Posts: 5
Joined: 30 Oct 2007, 18:15
Location: Torshälla

Post by Rikard Vonka »

Detta är T 106 Rigel (Torpedbåt) Dim 45x5,8x1,6.Den ligger väl skyddad inne på Stallarholmsfjärden.Kan inte minnas hur länge den legat där men skulle gissa på sedan mitten 90-tal. Ägaren bör vara Arne Nordenberg. T 106 var en av de 11 båtarna i Plejadserien byggdes på det Tyska Lurssenvarvet på 50-talet.Detta fartvidunder var kapabel till farter runt 40 knop.

Plejadbåtarna är i mina ögon de vackraste örlogsfartyg som vår svenska flotta har förfogat över. Bifogar några bilder... /Rikard
Attachments
T 105 Regulus.jpg
T 105 Regulus.jpg (5.56 KiB) Viewed 15222 times
T 104 Pollux.jpg
T 104 Pollux.jpg (5.18 KiB) Viewed 15222 times
T 106 Rigel.jpg
T 106 Rigel.jpg (9.39 KiB) Viewed 15222 times
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Post by Skepparättling »

Spinifex wrote:Man gjorde så här med stora segelskeppen då det begav sig, nödlagning av skadade skrov efter grundstötningar. T ex HMS Endevour (James Cook) och andra forskningsfartyg på 1600-talet. Det hade till och med ett speciellt namn som jag inte minns nu såklart. Man seglade upp långsides på en plan sandstrand i högvatten, väntade på lågvatten och drog i tampar från toppen av masterna för att få båten att ligga lite på sidan med kölen mot havet. Det vare en finess med det vid vildare vatten som alltid kommer när man inte behöver det. Och sedan fixade man det som skulle göras, väntade på en springflod och varpade sedan båten ut på djupare vatten och ev. vände på den och gjorde om för att fixa andra sidan. Det tog tid och var en stor risk. Men de hade ju inte torrläggning och torrdockor överallt då.

Så ägaren är ju historiskt bevandrad om inte annat.

Verkar lite desperat att göra såhär, båten måste vara mer värd än vad en slipdragning kostar... 2 cm till så har de inomhuspool i förpiken, precis som en finlandsbåt, men det kanske bara ökar värdet?

Var såg du båten?? Inte för att jag är skadeglad men det vore ju kul att se vad som händer, kul följetong...
Kölhalning är ordet "Spinifex" söker. Ett ord med många betydelser, den andra betydelsen är inte mycket att hota med på min lilla träroddbåt.
Bif är ett vykort från Göteborg men har även sett ett liknande från Gävle. Där den ursprungliga briggen Gerda kölhalas i hamnen.

Hålet på Torpedbåten är för att ta till annan historisk metod för stort för att "Myrra".

Som sagt vore kul med en uppföljning, sommaren 2007 var ju generös med dåligt väder.
Attachments
GBG Kölhalning Gamla Varfvet.jpg
GBG Kölhalning Gamla Varfvet.jpg (66.89 KiB) Viewed 15214 times
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Post by Torsten H »

Kan Du se, vad skutan heter? Står det RIGA som hemort?
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Post by Skepparättling »

Torsten H wrote:Kan Du se, vad skutan heter? Står det RIGA som hemort?
Hej Torsten, och alla andra.

Riga står som hemort, men namnet en gissning:
"?u el. ochs von Havnasch"
Se för er själva.
Kanske skulle vara i separat tråd men ifall någon vet det rätta namnet eller historien kring henne tas den tacksamt emot.
Kortet är en reproduktion av foto tillhörande Göteborgs Sjöhistoriska Museum.
Någon i det här fallet farsans ingifta moster tyckte att jag skulle få ett så här knasigt intresse. Så på min 10 årsdag fick jag detta kort med förklaringen "att det var taget för länge sedan där masthuggskajen finns nu. Lindholmen skymtar rätt över älven." Tyvärr är hon sedan länge borta så några så intressanta födelsedagskort får man inte längre. Men ibland händer det att man har födelsedag vilken dag som helst......
Attachments
GBG Kölhalning Gamla Varfvet namnbrädet.jpg
GBG Kölhalning Gamla Varfvet namnbrädet.jpg (70.59 KiB) Viewed 15168 times
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Post by Torsten H »

Den hette FUCHS VON HAYNASCH (ty fuchs; sv räv). Mer kommer.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Post by Torsten H »

FUCHS 2-m-skonare 182/152/290 ton 27.4 x 7.6 x 3.6 m
Byggd 1886 i Ainazi/Hainasch, Lettland av F Rasuks.
Redare: 1894-1910 pr J Mikelsons, Ainazi; 1910- pr M Mikelsons, Riga.
Befälhavare: J Erhards, M Amolins, O Veide, Kongs, Martinsons, Krauze, M Adamsons och E Juraks 1913-1914.
Strandade 1914 och blev vrak vid Orajöe i Rigabukten, Estland.
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Post by Skepparättling »

Återigen tusen tack Torsten.
Kan skicka bilden till dig om du är intresserad, men då får du höra av dig till min mejl finns i min profil

Vi får hoppas att lika mycket fakta kommer fram kring den ursprungliga tråden, efter denna utvikning till Riga.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Gryt
Posts: 11
Joined: 30 Nov 2007, 07:30
Location: Gryt

Rör på sig!

Post by Gryt »

Gick förbi i i leden i lördags och tyckte mig se att det var ilagt ny plåt i hålet.
Kanske händer något.
Gick även iväg en bogsering från samma upplag av något slags husbåt flytande på " villaoljetankar " ?
Bra väder för dylika äventyr i helgen när det var lugnväder.
Rigel
Posts: 1
Joined: 10 Aug 2008, 20:39

Visst får det blåsa upp!

Post by Rigel »

Det gör inget med lite hål i sådana båtar som är gjorda för krig, de flyter ändå.
Torpedbåten låg på detta vis i 15 månader i alla väder, gissa om det blåste upp ibland?
Nu är dock plåten på plats och båten används lite till och från med stor framgång. Mer information om hela projektet får anstå tills tiden tillåter.
Båten heter Gandalf men hette ursprungligen T 106 Rigel.
M.V.H. Arne (ägare till Gandalf).
User avatar
Magnus Wadell
Administratör
Posts: 366
Joined: 28 Oct 2004, 11:22
Contact:

Post by Magnus Wadell »

Välkommen till forumet!
Vi ser fram emot mer information om Gandalf och arbetet med henne.
Böll
Posts: 104
Joined: 05 Feb 2008, 01:51
Location: Hindås

Gandalf

Post by Böll »

Inget nytt om Gandalf??????
Post Reply