Är isbrytaren Ale oxå i Luleå nu?

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
arkki
Posts: 27
Joined: 17 Feb 2007, 11:28
Contact:

Är isbrytaren Ale oxå i Luleå nu?

Post by arkki »

Ligger isbrytaren Ale vid kajen i Luleå, eller var hon finns? Enligt sjöfartsverket assisterar Ale vid behov :D Just nu finns det väl is bara i Luleå skärgård, på farled till Karlsborg och Ångermanälven?
Om Ale ligger vid kajen med andra isbrytarna kunde jag ta några bilder på julhelger i Luleå.
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Det är bara att ladda kameran för Ale ligger tillsammans med sina stora "systrar" i Luleå.
Man räknar med att spara 10 miljoner när Ale tar första "smällen" när vintern kommer, eftersom hon är mycket billigare i drift så länge det går.
Den isen som finns här i Kalix räcker inte ens till att isa nubben med.
Staffan Öberg
Posts: 54
Joined: 08 Sep 2005, 06:56

Jul-Nubben

Post by Staffan Öberg »

Hej Börje! Är Du medbeten om att det Du beskriver, handlar mer om "nubbens" storlek än om isläget. God Jul & Gott Nytt . Hälsa Ingmar
arkki
Posts: 27
Joined: 17 Feb 2007, 11:28
Contact:

Är Ale på väg söderut?

Post by arkki »

Jag kollade SMHIs iskarta och "pilen i kartan" visar att Ale är på väg söderut? Kan det stämma? Ändå just nu enligt freeAIS alla andra isbrytare ligger vid kajen i Luleå och S-teå. Väntar dom på vindar som ska packa isen? Det ser ut som att det har blivit lite mera is på senaste tiden. Om Ale ska fortsätta med isbrytning ska hon möjligtvis komma till (nästan isfritt) Holmsund eller ska det bli sjömätning?
Gustafsson Olle
Posts: 14
Joined: 22 Sep 2006, 09:48
Location: Eskilstuna

Post by Gustafsson Olle »

Ale är fortfarande i Luleå trakten. Någon sjömätning är inte längre aktuell för hennes del
Olle
Christer Samuelsson
Posts: 81
Joined: 19 Jun 2005, 20:24

Post by Christer Samuelsson »

Vid 20 tiden lämnade Atle kajen i Luleå för att gå ut på isbrytarexpedtion då det börjar bli kärvt för Ale enligt Krister Nilsson som jobbar ombord.

Christer
arkki
Posts: 27
Joined: 17 Feb 2007, 11:28
Contact:

Ale på väg söderut

Post by arkki »

Enligt AIS Ale är redan i höjden av Rundvik/Husum? Det finns väl inte något is att bryta där? Rundvik/Husum klarar isbrytning med bokserare? Ska Ale bryta isränna i Ångermanälven?
Bw
Posts: 125
Joined: 05 Aug 2005, 08:53
Location: Bengt Westin

Post by Bw »

Kan på förekommen anledning meddela att Ångermanälven är helt öppen en bra bit norr om Sandöbron. I övrigt finns ränna som synes fungera väl.
Bw
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Så fort ALE drog så höjde man restriktionerna till Karlsborg och Luleå. Från idag 2000 ton, isklass 1. :?
arkki
Posts: 27
Joined: 17 Feb 2007, 11:28
Contact:

Ale i Umeå

Post by arkki »

Efter massa jobb :o i Luleå/Karlsborg trakten ligger/vilar Ale nu förtöjt i SCA kajen i Holmsund. Jag tror att det inte blir bryta något is på Svenska sidan i Kvarken på den här vintern.
På finska sidan mot Vasa/Jakobstad/Karleby kan det ändå hända!
Tänkte bara att närmsta finsk isbrytare Fennica är ganska norrut, och det finns ändå lite mera is på finska sidan, som kan orsaka lite problem. Det kan inte vara omöjlighet att "Finstahip" chartrar Ale för en kort stund till Finska sidan i Kvarken?
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Det ser ut att vara lite isbildning i Kvarken, men annars verkar isgränsen gå mellan Skelleftehamn och Kokkola.
Skagenbank gick i morse från Karlsborg och hade assistans av Viktoria till strax syd om Vålmen ( 8 nm norr om Malören). Därifrån har hon gjort 8-12 knop hela vägen sydvart utan assistans. Destination Uleåborg.
User avatar
KRNI
Posts: 289
Joined: 28 Jan 2005, 18:08
Location: Stockholm
Contact:

Post by KRNI »

Ale gick ner till Kvarken för att assistera där om behov uppkommer. Atle ligger idag vid kaj i Luleå. Ikväll avgång. Ymer ska ha besättningsbyte imorgon torsdag och eventuellt byter Atle och Ymer plats, dvs eventuellt går Atle ner mot Skellefteå. Inget klart så vitt jag vet. Sen var det något rykte om att Fennica skulle på varv och att Frej skulle hyras in, men det ryktet var nog bara ett rykte, men ser ni Frej stäva österut så vet ni varför...

Snart är det vår igen! :wink:
/KRNI
User avatar
Ulf Jonson
Posts: 37
Joined: 19 Oct 2005, 19:46
Location: Obbola

Isbrytaren ALE

Post by Ulf Jonson »

Ale fotad vid Obbolafabrikens oljehamn idag kl 15,30
Attachments
Ale Holms 20080305 1530.JPG
Ale Holms 20080305 1530.JPG (160.07 KiB) Viewed 8852 times
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Fin bild Uffe och dessutom på din sida, men ingen is och " fel sida " av Holmsund. :wink:
arkki
Posts: 27
Joined: 17 Feb 2007, 11:28
Contact:

Post by arkki »

Jättefin bild! Jag fotade Ale också i Holmsund i dag, men fick "zooma" ordentligt. Jag var ju på andra sidan av älven och bakom staketet och senare på Obbolabron.
Är SCA kajen också nuförtiden spärrat område? Jag har ju sist varit där på kajen i mars 2000, när jag fotade Njord...
Post Reply