Mesinian Bay, Gr
Re: Mesinian Bay, Gr
En annan ankarliggare längre ut i bukten är Amasigh S1 med IMO 8815293 som ankrat ute vid Koroni på väg från Varna BG till Skikda i Algeriet. Det är en torrlastare med beteckningen Cargo - Hasard B på 3376 tdw. Hon är byggd 1988 så hon tillhör det äldre tonnaget. Hon kör med flagg från Palau i Stilla Havet.
Re: Mesinian Bay, Gr
Amasigh = Fria män. Marokansk ursprungsbefolkning.
Re: Mesinian Bay, Gr
Där ser man det finns alltid något att lära, en ursprungsbefolkning. Fartyget verkar ha sin hemvist i Egypten och ja även sena 80-talare börjar ju nu komma upp i åren. De är inte purunga längre. Hasard B det är ju bara nivån på farligheten i lasten, den sammanställningen har vi haft uppe tidigare i denna tråd som nu är hyfsat omfattande.
Fredrik Ahlman
Re: Mesinian Bay, Gr
En av de större tankbåtarna kom in idag på morgonen. Hon låg i yttre Messinian Bay redan igår kväll. Hon heter Delta Harmony med IMO 9408463 och har grekisk flagg. Hon är byggd 2009 och lastar 157 tusen tdw. Hon är lätt och kom från Italien för att gå till Lavrio i Grekland. Men det blev ett stopp här. Jag skickar med en bild senare idag.
Re: Mesinian Bay, Gr
På bilden är Delta Harmony just på väg in. I bakgrunden skymtar bilbåten RCC Prestige som legat sedan den 20 augusti.
Re: Mesinian Bay, Gr
Mitt inlägg om Maran Gas Hector bara försvann när jag skulle förhandsgranska???????????????????
Re: Mesinian Bay, Gr
Kanske lösningen är att jag skrivet inlägget i W och sedan kopierar det. Det är ohållbart att behöva skriva om text med detaljer flera gånger.
Re: Mesinian Bay, Gr
I eftermiddag kom det in en LNG tanker med grekisk flagg som är byggd 2016. Det är Maran Gas Hector med IMO 9682605 på 92640 tdw. Hon ser rätt ny ut också men jag tycker det är svårt att se om hon har last eller inte. Hon är 290 meter lång och skulle kunna ta dubbla tdw om det vore en Crude Oil tanker. Hon kommer från Point Fortin i Trinidag Tobago. Kanske det ändå lutar åt att hon har last. Hon hade dest Kalamata anch vilket nu har kompletterats med Mediteranian Sea. 12 dygn tog det från Trinidad. Jag har ingen egen bild så jag lägger med länkadressen till henne på Marine Traffic.
https://www.marinetraffic.com/en/photos ... OR#3141084
https://www.marinetraffic.com/en/photos ... OR#3141084
Last edited by imar on 01 Sep 2018, 05:00, edited 1 time in total.
Re: Mesinian Bay, Gr
LNG tankers har framtiden för sig skulle jag tro med tanke på omställningen mot mer miljövänliga bränslen. Härlig kvällsbild från din vik, det ser varmt och behagligt ut.
Fredrik Ahlman
Re: Mesinian Bay, Gr
Den här är 38 meter lång och heter Soprano IMO 1013133 med flagg från Cayman Isl. Av 5 bilder idag blev den bästa med båten i högra hörnet. Detta är näst bästa och inte alldeles klar. Det står inte när hon är byggd men eftersom hon ser ut som en båt så kan hon ha några år på nacken. Någon som vet?
Re: Mesinian Bay, Gr
Hon är ny, 2017. Hennes former får betraktaren att tro att det är en yacht från 1960-talet fast den är helt modern. Hon är en charterbåt. Därtill hade IMO numret sett annorlunda ut om hon varit äldre. Som en ulv i fårakläder. 

Fredrik Ahlman
Re: Mesinian Bay, Gr
RCC Prestige lämnade ankarplatsen igår förmiddag och gick ut till yttre Messinian Bay där hon ligger (stopped). Samtidigt har man ändrat i hennes destination så att det nu står GR KLX ETA: 2018-09-05 13:00 LT. KLX står för Kalamata. Vad som var meningen med den här manövern vet dom nog bara själva. Vi andra får vänta och se.
Re: Mesinian Bay, Gr
Maran Gas Hector gick igår utan annan destination är Mediteranian Sea. Hon håller en västlig kurs (4 timmar gammal). RCC Prestige följer samma mönster som förra året. Hon ligger i yttre Messinian Bay och kör runt med sakta fart. Hon har fått en ny ETA Kalamata till den 7/9.