Skutor
Re: Skutor
Viking står som byggd 1920 i Plimsoll Shipdata och det är fel, men söker man på den, så finns den och står som byggd 1907.
Re: Skutor
Inte konstigt att den inte gick att hitta. Tack Torsten.
Re: Skutor
Försvunnen dansk skuta.
Galeasen Ane Kirstine av Vejle finns i 1933 års skibsliste men inte i 1934. Hon ägdes av Karl Zola Dreyfus Sörensen Schou i Vejle. Hans namn nämns även som Skov. Hon var ursprungligen byggd i Skåpesund Sverige 1895 med namnet Viking 3974. Men vad som hände henne i Danmark ca 1933 är för mig en gåta.
Galeasen Ane Kirstine av Vejle finns i 1933 års skibsliste men inte i 1934. Hon ägdes av Karl Zola Dreyfus Sörensen Schou i Vejle. Hans namn nämns även som Skov. Hon var ursprungligen byggd i Skåpesund Sverige 1895 med namnet Viking 3974. Men vad som hände henne i Danmark ca 1933 är för mig en gåta.
Re: Skutor
Ane Kirstine kan ha strukits pga upphuggning eller försäljning till utlandet.
Re: Skutor
Det här bör väl ha varit en av de sista som byggdes på Holms Varv i Råå.
http://tallshipzebu.org.uk/
Och lever fortfarande fast illa tilltygad efter att ha legat på botten i 6 veckor i höstas.
http://tallshipzebu.org.uk/
Och lever fortfarande fast illa tilltygad efter att ha legat på botten i 6 veckor i höstas.
Re: Skutor
C.O. Christianssons varv i Strömstad, C.O. Christiansson &Co och AB C.O. Christianssons varv borde vara samma varv. De byggde en del mindre fartyg och fiskebåtar från 1906. Det har varit svårt att hitta vem som står bakom initialerna C.O. Just nu har jag som kandidat en Carl Otto Christiansson som verkar ha sysslat med mycket. Bl.a. var han brandchef i Strömstad. Han var född 1970 och avled 1937. Han var även kommunalpolitiker i Strömstad, Ångbåtskomisionär mm. Jag hittar däremot inget som binder honom vid varvsrörelse.
Någon som vet något om detta varv?
Någon som vet något om detta varv?
Re: Skutor
Jo, varvsägaren hette Carl Otto i förnamn. Han och G A Hultman startade 1906 varvsrörelse på det f d Holkedalska varvet. 1917 ombildades det till Strömstads Mek Verkstad AB, och man planerade att bygga stålfartyg på upp till 1800 ton dw, men 1925 blev det konkurs, och området såldes till Strömstad Canning AB, som bl a tillverkade 'Kung Gustaf - Lättrökta sardiner'. I andra länder brukar kungar ge namn åt whisky-märken och cigarrer och sånt, men inte så i Sverige.
Boken Fiskebåtarna & varven av Blom/Bornmalm/Bång rekommenderas för vidare studier.
Boken Fiskebåtarna & varven av Blom/Bornmalm/Bång rekommenderas för vidare studier.
Re: Skutor
Tack för det Torsten. Man kan nog utgå från att det är den Carl Otto som jag hittat. En riktig mångsysslare men tydligen till viss del framgångsrik. Den första uppgiften jag såg om honom var han maskinist så han hade anknytning till sjön. Varvet fick hans namn men kanske var det Hultman som visste mer om träbåtsbyggen? Min fråga är i varje fall löst.
Re: Skutor
Rätt eller fel?
Dessutom undrar jag vad C A Johanssons förnamn var.
Mvh
Ingemar
Re: Skutor
Fotot föreställer INTE Amelia. Alla tre - Amelia, Jacob och Concordia var 2-mastskonare.
3-mastskonaren på fotot skulle kunna vara dansk. Med ortokromatisk film brukar svenska flaggan bli ljus med mörkt kors, men jag tror, att den danska behåller sina originalfärger.
3-mastskonaren på fotot skulle kunna vara dansk. Med ortokromatisk film brukar svenska flaggan bli ljus med mörkt kors, men jag tror, att den danska behåller sina originalfärger.
Re: Skutor
3-mastaren - kan det vara 6753 Sylva från Ven, som byggdes 1922 i Sölvesborg? Fast hur förklarar man det med flaggans färger?
- Attachments
-
- 6753 Sylva som segelfartyg.jpg (17.68 KiB) Viewed 13157 times
Re: Skutor
Att det var Sölvesborgs Varv det handlade om glömde jag nämna och här är adressen till den felaktiga uppgiften:
/www.geocaching.com/geocache/GC2VHA2_sol ... 2d28497151
Det ligger nära till hands att tro att bilden istället föreställer 6753 Sylva som också byggdes på varvet fast mycket senare. Troligen har det blivit en förväxling vid införandet. Fast jag undrar om de har någon liknande bild av Amelia eller de andra två nämnda.
Det fanns en Carl August Johansson som var född i Karlshamn 1857 och bodde i Karlshamn. Han fick familj där med många barn som föddes i Karlshamn tom 1891. Därefter föddes ett barn i Sölvesborg 1893 dit han flyttade med familjen. Detta skulle kunna stämma väl på skeppsbyggmästare C A Johansson som först verkade i Karlshamn och sedan i Sölvesborg. Den sista skutan han byggde i Karlshamn verkar ha varit Pissen (kanske) som levererades 1891. År 1900 nämns denne man i folkräkningen som byggmästare och går man tillbaka 20 år så benämns han "arbetskarl" och gift. Detta gör mig tveksam till om det verkligen är skeppsbyggmästaren. Carl Augusts första barn i Karlshamn föddes 1880 så det är mycket som talar för att det är han. I så fall har det blivit otydligt. Just nu hittade jag lösningen i 1890 års folkräkning där Carl August är benämnd Quartersman och bodde på Skeppsvarfvet i Karlshamn. Saken är klar.
Och efter denna alldeles onödiga utläggning har det blivit dags att säga god morgon till en ny dag. Jag fick i alla fall löst skeppsbyggmästarens namn.
Hej så länge
/www.geocaching.com/geocache/GC2VHA2_sol ... 2d28497151
Det ligger nära till hands att tro att bilden istället föreställer 6753 Sylva som också byggdes på varvet fast mycket senare. Troligen har det blivit en förväxling vid införandet. Fast jag undrar om de har någon liknande bild av Amelia eller de andra två nämnda.
Det fanns en Carl August Johansson som var född i Karlshamn 1857 och bodde i Karlshamn. Han fick familj där med många barn som föddes i Karlshamn tom 1891. Därefter föddes ett barn i Sölvesborg 1893 dit han flyttade med familjen. Detta skulle kunna stämma väl på skeppsbyggmästare C A Johansson som först verkade i Karlshamn och sedan i Sölvesborg. Den sista skutan han byggde i Karlshamn verkar ha varit Pissen (kanske) som levererades 1891. År 1900 nämns denne man i folkräkningen som byggmästare och går man tillbaka 20 år så benämns han "arbetskarl" och gift. Detta gör mig tveksam till om det verkligen är skeppsbyggmästaren. Carl Augusts första barn i Karlshamn föddes 1880 så det är mycket som talar för att det är han. I så fall har det blivit otydligt. Just nu hittade jag lösningen i 1890 års folkräkning där Carl August är benämnd Quartersman och bodde på Skeppsvarfvet i Karlshamn. Saken är klar.
Och efter denna alldeles onödiga utläggning har det blivit dags att säga god morgon till en ny dag. Jag fick i alla fall löst skeppsbyggmästarens namn.
Hej så länge
Re: Skutor
Hej igen,
Skonaren Astor 3686 har jag fått en uppgift om att hon fick en motor på 80 hk 1919 och en annan uppgift om att hennes motor i 1943 års skeppslista var på 25 hk. Det verkar som att något är fel här. Om hon någonsin fick 80 hk motor så måste väl det ha varit efter 1943. Hon skrotades 1945. Det kan ju också vara så att uppgifter från 1943 anger fel hk. Någon som vet?
Skonaren Astor 3686 har jag fått en uppgift om att hon fick en motor på 80 hk 1919 och en annan uppgift om att hennes motor i 1943 års skeppslista var på 25 hk. Det verkar som att något är fel här. Om hon någonsin fick 80 hk motor så måste väl det ha varit efter 1943. Hon skrotades 1945. Det kan ju också vara så att uppgifter från 1943 anger fel hk. Någon som vet?
Re: Skutor
Det fanns en annan skonare Astor - regnr 6297 - 160 brt - byggd 1917 i Marstal av stål, som hade en motor på 80 hk. 3686 Astor fick motor 1922 - 25 hk; om den någon gång byttes till en större, vet jag inte.