Skutor

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Rune Andersson i Bergkvara ägde 7665 Agnes först ensam och sedan i ett partrederi från juli 1960, tills hon havererade i oktober 1963.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Tack Torsten, Ja det måste vara i 1963 års skeppslista mina uppgifter kommer från. Jag har noterat att redarens namn inte står med kursiv stil så det var väl endast ett kort tag under 1963 som Agnes ägdes genom partrederi, blir min slutsats.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

7. 3m M/Sk. Agathe af Rudkjøbing. 313 Reg. T. Br. Bygget 1918 af Eg. Paa Rejse fra Whitehaven
til Teignmouth.
Maskinen havareret d. 9/1 27 i det irske Hav.
Indberetning til Board of Tråde dat. 2/2 27.
Kl. 5 Emd., da A. befandt sig 15 Sm. N. for Skerries under haard Kuling af VNV. med høj Sø, tog
Motoren Rous; herved mistede Forbindelsesstangens Topende i Nr. 1 Cylinder Fatningen med Stemplet,
hvorefter Stempelstangen knuste saavel Cylindrene som Fundamentpladen.

Ovanstående text är från "Dansk söulykkestatistikk" 1927 avseende Agathes maskinhaveri. Jag visar den här för jag förstår inte uttrycket "tog Motoren Rous" som finns i mitten med början i slutet på tredje raden från slutet. Eftersom jag förstår det andra och vad som hände så vill jag få det till att motorn tog slut. Kan det vara så ungefär och har det något att göra med tyska "Raus"?
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Motorn rusade - det uttrycket har vi också på svenska.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Tack Torsten!
Är det danska?
Jag tänkte på det också men tankegången kom över till att motorn hade stannat istället. Jo att motorn rusade hörde man ofta om på de gamla tändkulemotorerna. Så lätt var det alltså. Men det är lätt när man vet. Innan dess kan det vara ett h - e.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Noriks Holeby-diesel totalhavererade på väg hem för vinteruppläggningen hösten 1943, så man seglade sista biten. Hon fick då en 260 hk Skandia, 4-cylindrig, direkt omkastbar.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Den har min farbror Klas stått i styrhytten och hanterat. Han var nämligen befälhavare 1951 innan han tillsammans med sina bröder köpte Fride samma år. Härösandsbåtar båda två. Jag frågade en annan av mina farbröder som var lättmatros på Inger av Härnösand 1945 om de seglade mycket. Nästan aldrig blev svaret. Men Inger hade ju också en bra motor vill jag minnas och seglingen krävde mycket mera arbete med mera folk. Bara att vända en fyrmastare med fullt ställ. Vågar inte tänka på det.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Ingers Holeby-diesel hängde med ända till 1949, då också hon fick en 300 hk Skandia, 4-cylindrig; t o m 1944 var de på 260 hk.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Existerar de motorerna fortfarande?
Alpha 1979 var en gammal skonare som byggdes redan 1869 på Fredriksö i Svendborg. Den gick i Danmark till 1889 och köptes då av två bröder i Skillinge. Brödernas namn brukar skrivas som J Jeppson och HN Jeppson. Initialerna står för Jeppa och Henrik Nilsson. De var födda 1854 och 1856.

HN Jeppsson skall alltså vara Henrik Nilsson Jeppsson. Förklaringen till dubbelnamnet är att brödernas far hette Nils Jeppsson och Henrik tog faderns patrinymikon och efternamn vilket inte brodern gjorde.

Jeppa var befälhavare hela tiden medan Henrik var anmäld som huvudredare 1894. Därefter blir det knepigare. Alpha såldes till fiskaren Per Olsson i Hörvik på Listerlandet 1899 eller 1900 och bytte troligen ägare igen innan hon kom till Skärhamn 1918.

Enligt en uppgift jag fått idag så fick hon motor redan 1920 i Skärhamn.

Ingemar
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Holeby såldes till B&W, som senare såldes till MAN. MAN B&W Holeby generatorset-dieslar tillverkades fram till 2008 i Holeby på Lolland - en serviceavdeling finns fortfarande där enligt vad jag hittat på nätet.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

ALPHA, regnr 1979
---------
1899, dec: pr fiskare Per Olsson, Hörvik.
1900, mars: skeppare Bengt Jönsson, Hörvik.
1900, aug: ½ såld till skeppare Anders Jönsson, Djupekås.
1902: A Jönsson avliden; övertagen av hans söner Bernt (hred) o Alfred Andersson, Djupekås. Förbyggd samma år.
1911, jan: ½ såld till Alfred Andersson, Djupekås (ny hred).
1913: skeppare Olof Sigfrid Ingemansson, Tjärö.
1916: pr kontorist Victor Verner, Kalmar.
1918, feb: pr skeppare Otto Augustsson, Skärhamn.
1920: motor på 20 hk insatt. Seffle?
1925, dec: skeppare Axel Edvard Berntsson, Skärhamn. 1931 pr; 1932 hred Julia Berntsson.
1939, mars: skeppare John Villgot Blom, Torsö.
1943: upphuggen.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Jag tackar för denna information. Jag tittade på ev släktförhållande mellan Bengt Jönsson och Anders Jönsson. De är i varje fall inte släkt på det allra närmaste håll fastän de har samma efternamn och båda födda i Mjällby församling men intressant att se att de var delägare i samma skuta. Anders är 15 år äldre.

Bland noteringarna jag gjorde i somras fanns bl a några om Alpha och motor. Om jag noterat rätt så förekommer motorn först i 1929 års skeppslista. 1928 hade jag inte tillgång till men tittade i 1923, 1925 och 1927. Min undran är då om det var vanligt att motorn inte nämndes. Jag är fullt på det klara med att jag kan ha noterat fel men finner det inte troligt att jag skulle ha missat det i så många listor.

Ägaren i Skärhamn efter Otto Augustsson hette Axel Evald. Evald var tilltalsnamn. Hans fru var Juliana Bernhardina, kallad Julia.

Stort tack
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

I 1921 års lista står Alpha bland de motordrivna fartygen.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Tack Torsten! Jag har nog inte tagit allvar på att det kunde avgöra motor eller inte vilket det naturligtvis borde. Men jag har ändå ingen notering om hästkrafter gjort förrän 1929. Kan du klarlägga vilken 1/2 andel Alfred Andersson övertog 1911. Var det Bengt Jönssons hälft?
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Han övertog 1911 sin bror Bernts hälft - det står, att 1902 övertar Bernt och Alfred skutan med ½ vardera.
Post Reply