Mesinian Bay, Gr
Re: Mesinian Bay, Gr
Men Viking Supply har väl knappast någon egen verksamhet, som kan använda en AHTS - kan det vara så, att man gör mindre underhållsarbeten på fartyget, så att det inte är prompt tillgängligt. Man har just nu något fartyg prompt plus några upplagda.
Re: Mesinian Bay, Gr
I just det fall du nämner kan man också syfta på "internt nyttjande", tex ett varvsbesök/klassning eller liknande. Det beror lite på sammanhanget.
Fredrik Ahlman
Re: Mesinian Bay, Gr
Och sammanhanget vet vi inte - men din förklaring är trolig - vi har bara att förhålla oss till det som står på företagets hemsida.
Re: Mesinian Bay, Gr
Angående olja i Joniska havet och Egeiska havet så sägs det att det finns resultat på att det skall finnas mycket olja. När det gäller Egeiska så kommer inte Turkiet o0ch Grekland överens om hur det skall gå till att utvinna oljan och Joniska havet jag inte. Det är väl också fel priser just nu för att lägga ned stora kostnader på detta gissar jag. Här kommer i alla fall bilden. Hon har helikopterplattform på fördäck.
Re: Mesinian Bay, Gr
Hon går för Subsea 7. Subsea 7 har verksamheter på många olika platser. Angående oljan är det ju som du säger lite tuffa tider nu att satsa stora pengar med tanke på prisbilden. Men samtidigt har vissa branschföreträdare talat om att satsa just på grund av den lägre prisbilden för framtiden så det kan finnas olika strategier att ta sig genom de tuffa tiderna. Mycket tonnage inom offshore i stort ligger upplagt och det råder verkliga problem inom segmentet.
Fredrik Ahlman
Re: Mesinian Bay, Gr
Kanske det börjar närma sig slutet för Simone, IMO 8035104 med hemort Freetown, som sedan månader ligger i Kalamata inre hamnbassäng. Jag såg i tidningen idag att Hamnmyndigheten i Kalamata utlyst auktion på fartyget den 3 maj. Utgångspris blir 10 000 euro. Jag kommer inte ihåg om jag sett vad det finns för motor i henne men jag tycker spontant att priset låter högt om det skall bli någon vinst för köparen vid skrotningen. Jag utgår från att det blir skrot. Någon som känner för att göra en beräkning. Jag antar att skrotpriset är ganska högt idag. Jag bilägger en bild ifall ni glömt bort henne. Jag har sett henne på nära håll och det är skrot.
Re: Mesinian Bay, Gr
Det bästa vore förstås om hon gick till skrot så ni slipper en ny vända med henne. Nu är det iofs inget jätteavstånd att bogsera henne till Aliaga men 10.000 Euro tror jag nog inte att de får, det blir nog betydligt lägre. Skrotpriset är väl inte i topp och har hon någon asbest? För att räkna på skrotpriset får du ha Lightship på henne. Nyligen gick ett betydligt större fartyg under klubban i franska Brest, en pallet carrier. troligen ett norskt ursprung på henne, misstänker det har inte tagit mig mödan att kolla. Hon hade legat still sedan 2012 och redan då i skick som gav detention. Hon var 78 meter lång...gick under klubban för 3.950 Euro...
http://www.letelegramme.fr/finistere/br ... closePopUp
Även i det fallet blir det förstås något av en förlustaffär om man ser till de kostnader man haft kring fartyget fram till försäljningen. Fordringar har ju därtill en prioritetsordning. Normalt blir det aldrig några högre priser vid exekutiva fartygsförsäljningar något som går ingen i alla exekutiva förfaranden. Man får ju sällan eller snarare aldrig faktiska värdet.
http://www.letelegramme.fr/finistere/br ... closePopUp
Även i det fallet blir det förstås något av en förlustaffär om man ser till de kostnader man haft kring fartyget fram till försäljningen. Fordringar har ju därtill en prioritetsordning. Normalt blir det aldrig några högre priser vid exekutiva fartygsförsäljningar något som går ingen i alla exekutiva förfaranden. Man får ju sällan eller snarare aldrig faktiska värdet.
Fredrik Ahlman
Re: Mesinian Bay, Gr
På något sätt har de v'l kommit fram till 10 000 euro. Hamnen vill väl ha betalt för liggetiden bland annat. Jag skall försöka få uppgift om var försäljningen sker samt klockslag för att om möjligt närvara. Det kommer väl i annat fall att stå i tidningen någon av dagarna efter.
Re: Mesinian Bay, Gr
Ja visst är det ju så att man har haft kostnader och dem söker man få åter men allt som oftast slutar buden långt under önskat pris. Vi väntar med spänning på dina rapporteringar i fallet. Mesinian Bay, Gr är alltid en frisk kvällsfläkt för mig!
Fredrik Ahlman
Re: Mesinian Bay, Gr
Researchfartyget Petrel som var här för några veckor sedan gick med okänd destination. Några dagar senare var destinationen angiven till Port Said och väl inne i kanalen så ändrades destinationen igen till Singapore med beräknad ankomst den 4 maj. Därefter blir det lite struligt att följa henne men än så länge rapporteras positionen med några dagars eftersläpning. Däremot inget om destination. Efter att ha sett en hel del på Youtube om pirater utanför Somalias kust så kan man lätt förstå att man släcker ner. De här båtarna går inte särskilt fort och har dessutom ett ganska lågt fribord akteröver. Vad deras försvar är vet jag inte. Med liten besättning kan det inte vara lätt. Jag såg på Youtube att en del fartyg hade riktigt försvar med utplacerade skyttar bl a. Andra har byggt in sig så att piraterna inte kommer åt vitala delar om de tar sig ombord. Man kan lätt förstå att man gör service och provianterar här innan man går vidare den vägen som Petrel går nu.
Re: Mesinian Bay, Gr
Jag har haft "nöjet" att följa piraternas framfart runt om i världen under många år nu och ja det är ett av de verkligt stora problemen inom sjöfarten. Tyvärr har pirateriet kring Somalia på nytt blossat upp samtidigt som det finns fler pirathärdar längs vägen samt melisgrupper bortåt arabstaterna.
Petrel är inte det snabbaste av fartyg samtidigt har man relativt låga fribord vilket kan underlätta en bordning. Många fartyg har bevakning ombord med beväpnad personal när man trafikerar den här typen av vatten.
Problemet just med de somaliska piraterna är att de tillämpar rena löpande bandet principen och vanligen nöjer de sig inte med att enkom kidnappa besättning utan mer vanligt att de tar fartyg med besättning och kapar det.
Om du tänker dig ett kransområde längs ekvatorlinjen runt jorden så hittar du där majoriteten av alla piratattacker i världen, ett stort problem som borde hanteras mer skyndsamt. Problemet är väl att det råder olika förutsättningar i de olika oroshärdarna samt att man tillämpar olika modus operandi i de olika områdena samt att drivkraften bakom denna brottslighet varierar.
Visst kan en del av brottsligheten adresseras som en effekt av illegalt fiske, men det är heller ej hela sanningen. Det finns fler typer av brottslighet kopplat till just denna verksamheten. Ta som exempel borta i Filippinerna/Malaysia/Indonesien där Abu Sayaf verkar som pirater som huvudsakligen kidnappar besättning mot lösen. Dessa finansierar andra landbaserade terrorbrott med medel från sin piratverksamhet.
Samtidigt har dessa pirater ett eget val, ingen tvingas att begå brott. Man kan vara fattig utan att begå brott. Just de olika faktorerna som ligger bakom piratverksamheterna är ganska spretiga vilket gör det svårt att finna en enhetlig lösning worldwide. Visst pirateri sker på internationellt vatten medan annan sker på nationellt vatten.
Man har börjat söka lösa de bakomliggande problemen till pirateri på land och testat olika projekt för att få pirater in på en annan bana i livet. Att skapa alternativ utkomst. Det finns en del goda exempel runt om i världen på dellösningar.
Likväl söker man få grannländer att samarbeta i större utsträckning och dela information/underrättelseinformation och gemensamt bekämpa brottsligheten. Den rika världen har också bistått med material, utbildning och övningar med utvecklingsländer så att de bättre skall kunna klara problemet på egen hand lokalt. Men det behövs helt klart mer och fler insatser med internationell hjälp.
En metod att undvika pirater är att tillämpa konvojkörningar med bevakning vilket bjuder en högre säkerhet.
Du får söka följa Petrel lite längre fram då de passerat oroshärdarna. Petrel har ju en toppfart kring 11,5 knop dvs inget skott direkt men samtidigt är hon relativt kompakt. Vi får hoppas på det bästa...
Petrel är inte det snabbaste av fartyg samtidigt har man relativt låga fribord vilket kan underlätta en bordning. Många fartyg har bevakning ombord med beväpnad personal när man trafikerar den här typen av vatten.
Problemet just med de somaliska piraterna är att de tillämpar rena löpande bandet principen och vanligen nöjer de sig inte med att enkom kidnappa besättning utan mer vanligt att de tar fartyg med besättning och kapar det.
Om du tänker dig ett kransområde längs ekvatorlinjen runt jorden så hittar du där majoriteten av alla piratattacker i världen, ett stort problem som borde hanteras mer skyndsamt. Problemet är väl att det råder olika förutsättningar i de olika oroshärdarna samt att man tillämpar olika modus operandi i de olika områdena samt att drivkraften bakom denna brottslighet varierar.
Visst kan en del av brottsligheten adresseras som en effekt av illegalt fiske, men det är heller ej hela sanningen. Det finns fler typer av brottslighet kopplat till just denna verksamheten. Ta som exempel borta i Filippinerna/Malaysia/Indonesien där Abu Sayaf verkar som pirater som huvudsakligen kidnappar besättning mot lösen. Dessa finansierar andra landbaserade terrorbrott med medel från sin piratverksamhet.
Samtidigt har dessa pirater ett eget val, ingen tvingas att begå brott. Man kan vara fattig utan att begå brott. Just de olika faktorerna som ligger bakom piratverksamheterna är ganska spretiga vilket gör det svårt att finna en enhetlig lösning worldwide. Visst pirateri sker på internationellt vatten medan annan sker på nationellt vatten.
Man har börjat söka lösa de bakomliggande problemen till pirateri på land och testat olika projekt för att få pirater in på en annan bana i livet. Att skapa alternativ utkomst. Det finns en del goda exempel runt om i världen på dellösningar.
Likväl söker man få grannländer att samarbeta i större utsträckning och dela information/underrättelseinformation och gemensamt bekämpa brottsligheten. Den rika världen har också bistått med material, utbildning och övningar med utvecklingsländer så att de bättre skall kunna klara problemet på egen hand lokalt. Men det behövs helt klart mer och fler insatser med internationell hjälp.
En metod att undvika pirater är att tillämpa konvojkörningar med bevakning vilket bjuder en högre säkerhet.
Du får söka följa Petrel lite längre fram då de passerat oroshärdarna. Petrel har ju en toppfart kring 11,5 knop dvs inget skott direkt men samtidigt är hon relativt kompakt. Vi får hoppas på det bästa...
Fredrik Ahlman
Re: Mesinian Bay, Gr
Medan jag gjorde ärenden i stan kom en annan kryssningsbåt. Det var Bahamaflaggade Albatros som är betydligt större, byggd 1973 och ser ut som i den gamla goda tiden. Men så är den också gammal, 44 år. IMO 7304314, 206 meter lång och jag tror att den blivit moderniserad i överbyggnaderna. Den är alltså mer än dubbelt så stor som lyxkryssaren.
https://www.vesselfinder.com/vessels/AL ... -308784000
Re: Mesinian Bay, Gr
Mycket 'off topic' om namnet Albatros. Rederi AB Örnen i Göteborg bildades i början på 1870-talet i efterdyningarna till högkonjunkturen efter fransk-tyska kriget 1870-1871. De flesta fartygen fick fågelnamn och då med bestämd artikel; Örnen, Gamen, Storken, Sparven (liten), men Albatros fick heta så, för VD sjökapten J F Strömberg var en ekonomisk man, som insåg, att när kaptenen telegraferade hem positionen så skulle ordet 'Albatrossen' taxeras som 2 ord, eftersom det innehöll mer än 10 bokstäver, och sådant slöseri med pengar kunde han inte gå med på.
Re: Mesinian Bay, Gr
Här kommer två bilder.
Re: Mesinian Bay, Gr
Valborg vet de nog inte vad det är för något och vi är heller inte så angelägna.