Skutor
Re: Skutor
Mitt inramade kort på Boy Russel har följande skrift på baksidan av ramen handskrivet av besättningsmannen Johannes Gollungberg:
"Johannes Gollungberg 22 år 1911. I maj denna båt kuttern Boy Russel kom till Kappstan, 63 dygns resa 22 år. Denna båt är från Knippla."
Jag har hittills trott att det var i maj 1911 som Boy Russel kom till Capetown men det stämmer inte med Båtologens uppgifter. Att man avseglade från Sverige den 25 juni stämmer inte heller med noteringen på baksidan av ramen.
Som jag nämnde tidigare så har jag fått en uppgift om att man seglade till Sydafrika två gånger. Jag får inte ihop detta riktigt. Jag har heller ingen anledning att tro att Johannes Gollungberg skrivit fel på ramen. Kan det trots allt vara så att man kom första gången till Capetown i maj 1911 och återvände till Sverige för att på nytt avsegla den 25 juni 1912? Fast det stämmer inte med att hon mättes i Göteborg i oktober 1911. Hur tillförlitlig är uppgiften om att hon avseglade den 25 juni 1912? Var kommer den uppgiften från? Något är det i varje fall som inte stämmer.
"Johannes Gollungberg 22 år 1911. I maj denna båt kuttern Boy Russel kom till Kappstan, 63 dygns resa 22 år. Denna båt är från Knippla."
Jag har hittills trott att det var i maj 1911 som Boy Russel kom till Capetown men det stämmer inte med Båtologens uppgifter. Att man avseglade från Sverige den 25 juni stämmer inte heller med noteringen på baksidan av ramen.
Som jag nämnde tidigare så har jag fått en uppgift om att man seglade till Sydafrika två gånger. Jag får inte ihop detta riktigt. Jag har heller ingen anledning att tro att Johannes Gollungberg skrivit fel på ramen. Kan det trots allt vara så att man kom första gången till Capetown i maj 1911 och återvände till Sverige för att på nytt avsegla den 25 juni 1912? Fast det stämmer inte med att hon mättes i Göteborg i oktober 1911. Hur tillförlitlig är uppgiften om att hon avseglade den 25 juni 1912? Var kommer den uppgiften från? Något är det i varje fall som inte stämmer.
Re: Skutor
Irvin & Johnson existerar fortfarande - www.ij.co.za Någonstans på Internet finns en lång historik.
Re: Skutor
Det svenska registreringsnumret, har jag uppfattat, sätts då ett fartyg blir registrerat i Sverige första gången. Undantag är fiskefartyg som blir registrerat när det övergår till fraktfart. Mot bakgrunden av detta så finns en egendomlighet i numreringen bland mina skutor som jag inte förstår.
Det är Amelia 1409 som byggdes i Sölvesborg 1894. Enligt en uppgift så ägdes hon i Skillinge från 1899. Mellan 1894 och 1899 vet jag inte var hon hörde hemma men det har ingen betydelse för min fundering.
Det andra fartyget är Sofie 2409 som byggdes i Knarrebaeksminde DK 1867. På henne har jag en uppgift om att hon kom till Brantevik 1886.
Sofie har ett högre registreringsnummer än Amelia men kom till Sverige innan Amelia var byggd. Det verkar som om något är fel. Vad kan annars anledningen vara att det är så. Har jag missat något?
Det är Amelia 1409 som byggdes i Sölvesborg 1894. Enligt en uppgift så ägdes hon i Skillinge från 1899. Mellan 1894 och 1899 vet jag inte var hon hörde hemma men det har ingen betydelse för min fundering.
Det andra fartyget är Sofie 2409 som byggdes i Knarrebaeksminde DK 1867. På henne har jag en uppgift om att hon kom till Brantevik 1886.
Sofie har ett högre registreringsnummer än Amelia men kom till Sverige innan Amelia var byggd. Det verkar som om något är fel. Vad kan annars anledningen vara att det är så. Har jag missat något?
Re: Skutor
Komplettering av mitt föregående inlägg.
Amelia var hemmahörande i Råå från Leveransen 1894 till 1899 då hon kom till Skillinge. Det förändrar dock inte frågetecknet kring det låga numret.
Amelia var hemmahörande i Råå från Leveransen 1894 till 1899 då hon kom till Skillinge. Det förändrar dock inte frågetecknet kring det låga numret.
-
- Posts: 351
- Joined: 15 Nov 2011, 18:15
- Location: Moth Virgin; exil-östgöte
Re: Skutor
Skonaren Jacob b 1894 i Sölvesborg hade reg nr 1407.
Bogserångaren Isbjörn från samma år t o m 1259.
Allt medan sjötorpsbygget Ida Marie från 1899 hade reg nr 3476.
Och lastångaren Hilding från 1884 hade nr 2392.
För att inte tala om passagerarångaren Götheborg från 1848 med reg nr 1739.
När började man använda registreringsnummer?
Lastångarna Göta Kanal I - VI byggdes 1888 - 1890. GK i, III och V såldes 1889 till Sydamerika och hade aldrig några registreringsnummer vad jag vet. Men det fick kvarvarande GK II, IV och VI.
Om man antar att man numrerade fartygen i början av 1890-talet så är det väl sannolikt att de inte hamnade i strikt kronologisk ordning efter när de var byggda. Eller finns det någon annan förklaring?
Bogserångaren Isbjörn från samma år t o m 1259.
Allt medan sjötorpsbygget Ida Marie från 1899 hade reg nr 3476.
Och lastångaren Hilding från 1884 hade nr 2392.
För att inte tala om passagerarångaren Götheborg från 1848 med reg nr 1739.
När började man använda registreringsnummer?
Lastångarna Göta Kanal I - VI byggdes 1888 - 1890. GK i, III och V såldes 1889 till Sydamerika och hade aldrig några registreringsnummer vad jag vet. Men det fick kvarvarande GK II, IV och VI.
Om man antar att man numrerade fartygen i början av 1890-talet så är det väl sannolikt att de inte hamnade i strikt kronologisk ordning efter när de var byggda. Eller finns det någon annan förklaring?
Re: Skutor
Den 14 januari 1892 registrerades barken Signe fr Landskrona med Reg.nr 1.
Hon var byggd 1880 i New Brunswick, Kanada.
Hon var byggd 1880 i New Brunswick, Kanada.
Last edited by Micke E on 30 May 2014, 10:59, edited 1 time in total.
Re: Skutor
Efter att jag skrev mitt sista inlägg har jag tittat på Branteviks hemsida och tyckt mig förstå att det inte blev nummer i ordning efter när båten var byggd. Jag antar att det var mycket som skulle registreras i början och det kom ansökningar från alla håll på det beståndet som fanns när man satte igång. Jag antar att man då inte kunde sortera upp alla ansökningarna efter när båten var byggd. Kan det vara så tro? Det låter ju rimligt.
Sofie 2409 från Brantevik måste därmed ha blivit registrerad långt senare fastän hon kom till Brantevik redan 1886. Tack Johanmmolin och Micke E. Era inlägg stöder ovanstående teori tycker jag.
Sofie 2409 från Brantevik måste därmed ha blivit registrerad långt senare fastän hon kom till Brantevik redan 1886. Tack Johanmmolin och Micke E. Era inlägg stöder ovanstående teori tycker jag.
Re: Skutor
Jag hittade för några år sedan bifogad mycket kortfattad historik över Boy Russel. Historiken finns på adressen längst ner och är ett utdrag ur en uppställning på 30 fartyg som Podd ägde, gjord av en sonson. Texten ger dessvärre ingen ytterligare vägledning om när skutan kom till Capetown.
Undrar hur det egentligen var? om det var 1911 eller 1912? Hon registrerades i Capetown 1918 med ON nummer 119354 vilket var hennes nummer före svensktiden.
1911 BOY RUSSELL - LT 346
Sail Trawler; ON 119354
54grt; 54nrt; 69.9 x 18.2 x 8.55
Built 1904 H Reynolds, Oulton Broad
Owner Robert Tuthill
1911 WH Podd
1911 Sold to Kallo of Knipple.
1912 Irwin & Johnson Ltd, Cape Town; CTA 126
1918 40hp motor
1949 106bhp engine; 77grt; 38nrt
19?? B Gelcor & Co, Cape Town
7th Nov 1956 Engine failed; Vessel wrecked off Possession Island - Total Loss.
Acorn Archive – Hearts ofOak – WH Podd Vessels 1886-1919
Undrar hur det egentligen var? om det var 1911 eller 1912? Hon registrerades i Capetown 1918 med ON nummer 119354 vilket var hennes nummer före svensktiden.
1911 BOY RUSSELL - LT 346
Sail Trawler; ON 119354
54grt; 54nrt; 69.9 x 18.2 x 8.55
Built 1904 H Reynolds, Oulton Broad
Owner Robert Tuthill
1911 WH Podd
1911 Sold to Kallo of Knipple.
1912 Irwin & Johnson Ltd, Cape Town; CTA 126
1918 40hp motor
1949 106bhp engine; 77grt; 38nrt
19?? B Gelcor & Co, Cape Town
7th Nov 1956 Engine failed; Vessel wrecked off Possession Island - Total Loss.
Acorn Archive – Hearts ofOak – WH Podd Vessels 1886-1919
Re: Skutor
Varför fick hon inte Brittiskt ON nummer i Sydafrika tidigare? Hon fick även sin första motor 1918 men jag kan inte finna henne med ON nummer före 1918.
Re: Skutor
En uppgift om en tremastad skonare med namnet Jan-Sture föll framför mina ögon härom dagen. Hon skulle vara byggd 1921 i Wollen och hörde en tid hemma på Dagö. Hon blev på 30-talet namnändrad till Antares. Jag saknar registreringsnummer och övriga uppgifter. Någon som vet mera om henne?
Re: Skutor
JAN-STURE, 3-mastskonare, inget regnr
byggd 1921 i Wollin (med samma betoning som i Berlin, Stettin) av Franz Kneiske av ek, 115/94/200 ton, 26.69 x 6.58 x 2.75 m, 60 hk Deutz diesel 3 cyl, 4-t, tillverkad och insatt 1927, då styrhytt byggdes och stängerna kortades.
I augusti 1936 såld till Johan Wilhelm Pettersson, Skärhamn. JAN-STURE.
Den 1 september 1936 sprungit läck på första resan under svensk flagg på resa från Uuras/Trångsund till Nyborg med trä. Den fick svår slagsida och sattes på grund på Dagö. Fartyget blev vrak, men motorn togs ur och sattes i en estnisk skuta.
byggd 1921 i Wollin (med samma betoning som i Berlin, Stettin) av Franz Kneiske av ek, 115/94/200 ton, 26.69 x 6.58 x 2.75 m, 60 hk Deutz diesel 3 cyl, 4-t, tillverkad och insatt 1927, då styrhytt byggdes och stängerna kortades.
I augusti 1936 såld till Johan Wilhelm Pettersson, Skärhamn. JAN-STURE.
Den 1 september 1936 sprungit läck på första resan under svensk flagg på resa från Uuras/Trångsund till Nyborg med trä. Den fick svår slagsida och sattes på grund på Dagö. Fartyget blev vrak, men motorn togs ur och sattes i en estnisk skuta.
Re: Skutor
Tack Torsten! Jag förmodar att det var den korta svenska tid som (1 månad) gjorde att hon inte hann registreras. Anmälan kanske inte ens hade hunnit lämnas in. Vet du något om namnändringen till Antares. Om hon inte såldes verkar det väl inte troligt att man bytte namnet.
Re: Skutor
Jag borde varit tydligare:
Den byggdes som ANTARES II för kapten Johann Ehlert (kallades 'Antares-Ehlert' för att skilja honom från alla andra Ehlert-ar), (Seedorf/Rügen), Stralsund. Befälhavare var Willy Klünder, som senare skaffade egna fartyg.
Johann hade tidigare ägt ANTARES, byggd 1912 Barth.
Johann Ehlert avled 1929 och fartyget ärvdes av hans brorson Wilhelm Ehlert, och då tog han över som befälhavare.
I augusti 1936 såldes den till Wilhelm P och fick namn efter hans söner. Wilhelm köpte senare ORKNEY.
Deutz-dieseln blev insatt en en av Joonas Koolmeisters skutor; Hiiutaat -jag är på landet just nu, så jag har inte tillgång till mina anteckningar, så det får bli lite ur minnet.
Martin Seiler, som hade motorfabrik i Pärnu, byggde senare en egentillverkad diesel med Deutzen som förebild
Den byggdes som ANTARES II för kapten Johann Ehlert (kallades 'Antares-Ehlert' för att skilja honom från alla andra Ehlert-ar), (Seedorf/Rügen), Stralsund. Befälhavare var Willy Klünder, som senare skaffade egna fartyg.
Johann hade tidigare ägt ANTARES, byggd 1912 Barth.
Johann Ehlert avled 1929 och fartyget ärvdes av hans brorson Wilhelm Ehlert, och då tog han över som befälhavare.
I augusti 1936 såldes den till Wilhelm P och fick namn efter hans söner. Wilhelm köpte senare ORKNEY.
Deutz-dieseln blev insatt en en av Joonas Koolmeisters skutor; Hiiutaat -jag är på landet just nu, så jag har inte tillgång till mina anteckningar, så det får bli lite ur minnet.
Martin Seiler, som hade motorfabrik i Pärnu, byggde senare en egentillverkad diesel med Deutzen som förebild
Re: Skutor
Det verkar inte vara något fel på minnet i alla fall. I Tjörns båtar står att Sören Pettersson köpte in henne 1936 och sålde henne samma år. Han kanske sålde henne till Wilhelm P. Orkney köpte Wilhelm 1938. Förmodar att Jan-Sture förliste innan. (Trångsund-Nyborg med trä). Det verkar finnas en och annan utan nummer.
Re: Skutor
Det finns en ö vid Oders mynning i Polen som heter Wolin. Jag förmodar att det är där som Antares II byggdes. I Tyskland finns Wollin men den platsen verkar inte ha något vatten.