Mesinian Bay, Gr
Re: Mesinian Bay, Gr
Så här ser hon ut nu, Simone av Freetown som låg i Kalamata en stor del av förra året. Undrar varför hon kom tillbaka? Förra gången hade hon körförbud med många fel. Hon verkar inte ha underhållits efter detta. Hon har IMO 8035104 men då har hon annat namn. Jag återkommer för jag misstänker att hon blir liggande. Kan det vara flyktingar den här gången? Vi får se.
Re: Mesinian Bay, Gr
Att kalla henne skrot är en förolämpning mot andra skrotbåtar. Hon har inget i trafik att göra. Rent kommersiellt slut, skicket på henne var så illa sist att Paris MoU valde att lägga upp henne som varnande exempel i "caught in the net" med 40-talet brister. Besättning skall inte behöva vistas i sådan miljö. Nej jag tvivlar starkt på att man gjort något åt hennes standard så något olovligt syfte har hon säkert nyttjats för.
https://www.parismou.org/publications/94
Jag blir nästan ledsen när man ser att sådant här skräp fortfarande trafikerar haven. Arg för besättningens skull med för den delen.
https://www.parismou.org/publications/94
Jag blir nästan ledsen när man ser att sådant här skräp fortfarande trafikerar haven. Arg för besättningens skull med för den delen.
Fredrik Ahlman
Re: Mesinian Bay, Gr
Och bogserbåten Christos XIII gick igår kväll igen utan att ta med sig någon skrotbåt. Sen verkar vara på väg till hemmahamnen Pireus. I kryssningsbåt var här igår och nu har det kommit en ny. Tydligen är det populärt att gå hit. Jag förstår inte varför. Den här är också liten och heter Minerva IMO 9144196. Skickar med en fil till bild hos Marine Traffic.
http://photos.marinetraffic.com/ais/sho ... 9445&size=
http://photos.marinetraffic.com/ais/sho ... 9445&size=
Re: Mesinian Bay, Gr
Du kanske har gått och blivit hemmablind Imar? Att det sköna som du tar för givet är ren skönhet för en annan. Det blir ju lätt så med tiden. Sedan kan ju din hamn ha ett attraktivt pris och god service som attraherar kryssningsfartyg. Kryssningstrafik är ju av godo för det lokala näringslivet med de extra inköp den genererar på restauranger, i butiker osv. Med volym blir det ju också intressant för hamnen och kommunen.
Jag måste nog tillstå att jag är svag för dessa mindre kryssningsfartyg likt den på bilden. Naturligtvis förstår jag att de riktigt stora fartygen rent ekonomiskt vanligen är en bättre affär, men jag gillar dem med lite fartygskänsla. De allra största känns lite som flytande höghus där en del av sjökänslan gått förlorad. Likväl bävar jag lite inför den dag ett sådant jättefartyg får problem mitt ute på en ocean och måste evakueras. Du har som sagt ett varierat och intressant flöde av fartyg i din Medelhavshamn.
Jag måste nog tillstå att jag är svag för dessa mindre kryssningsfartyg likt den på bilden. Naturligtvis förstår jag att de riktigt stora fartygen rent ekonomiskt vanligen är en bättre affär, men jag gillar dem med lite fartygskänsla. De allra största känns lite som flytande höghus där en del av sjökänslan gått förlorad. Likväl bävar jag lite inför den dag ett sådant jättefartyg får problem mitt ute på en ocean och måste evakueras. Du har som sagt ett varierat och intressant flöde av fartyg i din Medelhavshamn.
Fredrik Ahlman
Re: Mesinian Bay, Gr
Kommunen har jobbat intensivt med att få hit kryssningsfartyg och det ser ut att ha lyckats. För 10 år sedan var det ovanligt men nu kommer flera varje månad ibland. I november har här varit 3 hittills. Man pratar om just det du säger beträffande handeln och man har förväntningar. Den djupaste kajplatsen är ca 9 meter och det har varit en del surr om att det inte räcker för de allra största. Det allra mest kända fartyg som jag sett från balkongen är Queen Elisabeth II. Det var under Gulfkriget som hon var anlitad som trupptransportfartyg och gjorde sig något ärende hit för några timmar. Men hon låg på redden. Sedan har vi haft prins Charles liggande på redden som gäst på en grekisk skeppsredares lustfartyg flera gånger.
Re: Mesinian Bay, Gr
Queen Elizabeth II har en draft på 9,75 meter och då är det ju klart att 9 meter inte räcker värst långt. Men det är klart att det är ett projekt att fördjupa hamnen och det kostar pengar. Men likaledes vill man attrahera de största av de störst så är det bara att sätta fart.
Sen finns det säkert andra fartygstyper som också kan få nyttan av er hamn om den tillåter med djupgåendet. Det skapar ju inkomster.
Sen finns det säkert andra fartygstyper som också kan få nyttan av er hamn om den tillåter med djupgåendet. Det skapar ju inkomster.
Fredrik Ahlman
Re: Mesinian Bay, Gr
Jag var nere i hamnen idag för att få en närmare titt på Simone. Det gick inte, den delen av hamnen var avspärrad med bommar och två hamnpoliser som förklarade för mig att man inte fick komma in på området. Det kan inte finnas någon annan anledning än Simone. Någon form av kriminalitet och beslagtagning av fartyget troligtvis. Det kommer säkert en fortsättning på detta så småningom. Det ligger nu tre stycken beslagtagna fartyg i hamnen, två som smugglat cigaretter och så nu Simone. Kommer det ytterligare någon så blir det problem för den riktiga sjöfarten.
Re: Mesinian Bay, Gr
Jo men de vill väl skydda ISPS området från obehöriga. Men troligen är du inne på rätt spår att det ligger någon olovlig verksamhet bakom. Mindre lastfartyg som egentligen inte har någon funktion på kommersiella marknaden faller ofta offer för olovliga verksamheter. Ett litet fartyg kan dock ha ett värde rent kommersiellt tex om det används internt inom ett företag för förflyttning av gods eller för trafik mellan ö och fastland. Men med historiken känd kring henne är det mycket möjligt att man nyttjar henne till något olagligt. Samtidigt är det ju rätt så dumt då av dessa krafter att välja ett fartyg med sådant tvivelaktigt track record, eftersom vilket fartyg löper störst chans att kollas? Jo det med en historik av vanskötsel.
Du verkar bo i ett smugglarstråk.
Du verkar bo i ett smugglarstråk.
Fredrik Ahlman
Re: Mesinian Bay, Gr
Idag på morgonen hade vi Supermoon i fotograferingsläge med spegelreflexer i havet. Jag försökte fotografera tidigare under natten men den lyste för stark då. I gryningen gick det bättre. Svårt att se att den är större men om ni inte haft väder att se i Sverige så har ni den här. Fartyget som syns till höger är den grekiska tankern Pegasus 9412103. En stor baddare som lastar 158 tusen ton och är 274 meter lång. För att vara fotograferad från balkongen så är bilden ok. Vid fotografering senare under dagen på betydligt närmare håll så blev bilden på grund av dis mycket sämre. Tankern har legat några dagar och skall vara i Egypten den 18 så den går inte än.
Re: Mesinian Bay, Gr
Jag har så svårt att se skillnaden i storlek. Jag får lov att vila ögonen på din lite större tanker istället 

Fredrik Ahlman
Re: Mesinian Bay, Gr
Förstaadventshälsningar från Grekland. Det regnar och skall fortsätta så tom tisdag. Korten är tagna igår. Hälsningar Imar
Re: Mesinian Bay, Gr
Vi hälsar åter från kalla Sverige. Vi önskar nog alla i denna stund, lite av den värme ni har där nere i Medelhavet.
Fredrik Ahlman
Re: Mesinian Bay, Gr
Då hade jag redan tittat på bogserbåten som gästar oss. Det är Capo Boeo 9793129 från St Vinsent Grenandines, 26 meter lång och hypermodern. Jag hade redan då upptäckt att jag inte kunde ta bilder så av upprördhet kom jag mig inte för att prata med besättningen som annars fanns på däck. Undrar vad dom gör här. Men vår hamn ligger nog bra till som mellanlandning och service. Jag lägger med en lånad bild på bogserbåten.
Det tredje fartyget jag besökte var Huda F 8812875 från Togo på 3168 tdw och 91 meter. Hon låg på andra sidan av bassängen och lastade. Jag såg på avstånd vad det var men ville kika närmare. Jag tog bort några gamla bilder så jag skulle få utrymme i kameran. Det man lastade var avfall från olivpressningen som pågår just nu över nästan hela Grekland. I början av processen tar man bort stenen i oliven. Den kommer ut i krossat tillstånd och användes förr för eldning. Man kan jämföra med pellets i Sverige som en del pannor går på. Detta är samma fast det är krossade olivkärnor.
Det låg en stor hög på kajen som körts dit av långtradare med släp. Det stod flera på kö för att få tippa av. Lastningen skedde med en mobil kran med skopa som nog tog ett ton varje gång. Det visade sig när jag kom hem att det inte blivit några bilder här heller fastän jag trodde jag gjort plats på minneskortet. Jag frågade en besättningsman vid relingen och fick till svar att lasten skulle till Italien. Såvitt jag vet så finns det inget annat användningsområde för detta. De som eldar med detta säger att det är billigt men det har ju den olägenheten att det kräver mera passning än olja, gas eller el. Jag lägger med ett lånat foto.
Re: Mesinian Bay, Gr
Där ser man Huda F ex Baltimar Orion. Ett fartyg ursprungligen från en lite större serie byggd i Kina men som verkat på våra breddgrader. Hon ser faktiskt lite väderbiten ut på bilden. Här kan du kika på danska rederiets flotta;
https://baltimar.com/home.html
Några av systrarna till henne vet jag blev upphuggna för några år sedan vid Fornaes i Grenå. Olivkärnor är en last god som någon, att en restprodukt från produktion blir till energi är ju toppenbra.
Vidare blev jag föga förvånad när du nämnde det att Simone var föremål för en brottsutredning. Däremot fotoförbud känns kanske lite omotiverat men å andra sidan verkar deras ISPS skydd vara lika med noll när man kan röra sig fritt inne på området och vandra ut/in ut gate utan kontroll. Hålen i brädgången kan tex uppkomma om det sitter exempelvis en svanhals på insidan invid hålet. Det blir lite mer gynnsamt där för ett lokalt rostangrepp på en äldre båt. Men vi kanske får se bilder en annan dag.
Bogseraren såg modern och fin ut.
https://baltimar.com/home.html
Några av systrarna till henne vet jag blev upphuggna för några år sedan vid Fornaes i Grenå. Olivkärnor är en last god som någon, att en restprodukt från produktion blir till energi är ju toppenbra.
Vidare blev jag föga förvånad när du nämnde det att Simone var föremål för en brottsutredning. Däremot fotoförbud känns kanske lite omotiverat men å andra sidan verkar deras ISPS skydd vara lika med noll när man kan röra sig fritt inne på området och vandra ut/in ut gate utan kontroll. Hålen i brädgången kan tex uppkomma om det sitter exempelvis en svanhals på insidan invid hålet. Det blir lite mer gynnsamt där för ett lokalt rostangrepp på en äldre båt. Men vi kanske får se bilder en annan dag.
Bogseraren såg modern och fin ut.
Fredrik Ahlman
Re: Mesinian Bay, Gr
Varvet i Kalamata marina fick snart in ett annat reparationsuppdrag. Den här gången var det en träbåt som används för persontransporter mellan hamnen och ankarliggare. Det är betydligt mindre arbete än den förra båten som fick stor del av sin bordläggning utbytt. Här har tydligen varit en skada på styrbordssidan förut och den är nästan färdigreparerad. Timmermannen på varvet slår just i de sista galvade spikarna i de förborrade hålen. Hon skall naturligtvis slipas och drivas innan det blir målning av.