Det gör absolut inget Micke. Jag är ganska så ny med allt här. Har alltid älskat båtar och har seglat mycket sen jag var liten. Att jag hamnat här beror på min morfar som var gammal skeppare från Torsö och att jag, lite väl sent kanske, har börjat söka mina rötter där! Jag tycker det mesta här är intressant!
MVH/
Åke
Får den senaste tillskottet Prins Carl till att vara en "Engelsk-kutter"
Lägligt nog hittar jag en sådan i1925 års skeppslista:
3447 Prins Carl ex G.F Sleight b 1884 Grimsby 1925 hemmahörande i Ellös Joh. Ad Henrikssaon redare och skeppare
Mvh
Anders Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Tack Ander! Blir lika förvånad varje gång jag får svar på alla frågor om dessa gamla skutor! Det är riktigt trevligt att kunna skriva lite data på baksidan av fotot
Mvh/
Åke
Mvh
Anders Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Klas Andersson wrote:Masgasinet ibakgrunden är väl Sjötorp !
förstorar man bilden så kan man klart ana en linje i det vita på skrovet som får mej att tro det är ett nitat järnskrov ??
Letade direkt fram en bild på INGAN ,som var den första med järnskrov som byggdes i Sjötorp .
men INGAN är det inte ...
slut på gissningar .....
Kan det inte vara Skonaren Ingo?
Jag är säker på att det inte är Ingo, om du kollar på Ingos hemsida ser du skillnaden.
Vinkeln på både för och bogspröt skiljer, dessutom har iaf inte jag sett några bilder på Ingo med rår på fockmasten.
L-J
Klas Andersson wrote:Masgasinet ibakgrunden är väl Sjötorp !
förstorar man bilden så kan man klart ana en linje i det vita på skrovet som får mej att tro det är ett nitat järnskrov ??
Letade direkt fram en bild på INGAN ,som var den första med järnskrov som byggdes i Sjötorp .
men INGAN är det inte ...
slut på gissningar .....
Kan det inte vara Skonaren Ingo?
Jag är säker på att det inte är Ingo, om du kollar på Ingos hemsida ser du skillnaden.
Vinkeln på både för och bogspröt skiljer, dessutom har iaf inte jag sett några bilder på Ingo med rår på fockmasten.
L-J