Bort gå de, stumma skrida de
en efter en till skuggornas värld ...
som Heidenstam skrev när Fröding hade dött. Men gamla skutor och ångbåtar blir som personligheter, och deras skara decimeras ju ständigt.
Min variant av förnekelse blir att fortsätta grotta ner mig i kanalpassagelistorna som jag sakteliga kommenterar i en annan tråd. Det kommer mera i den framöver ...
Dokument från 1919, styrelseprotokoll vid Mjölby-Hästholmens Järnväg:
Jag uppfattar denna text som synnerligen intressant, m h t det beskrivna trafikupplägget!
Det hände sig tydligen att lemundaskutorna (WALKYRIAN, FANNY och ELVIRA) fraktade kvarnstenar från Lemunda till Hästholmen för vidare transport vid MHJ till Mjölby och därifrån till Haparande med SJ (och vidare till Finland?)! Ett trafikupplägg jag aldrig har hört talas om innan. Inte heller "skrotsten" från Lemunda till Boxholms bruk.
Återkommer till lemundabolaget i tråden om gamal slusslistor från Göta Kanal framöver.
Tydligen var kvarnstensexport via Hästholmen inte en engångsföreteelse! Denna skrivelse är från slutet av 1919.
Föregående skrivelse handlade ju om en tvist om hamnavgifter vid transport av kvarnstenar via Hästholmen till Haparanda. Incidenten ägde rum 1916.
Det här börjar bli intressant; finns det någon kunskap alls om att Lemundabolaget seglade kvarnstenar från Lemunda till Hästholmen för vidare transport ut i världen???
1. "Slip of the mind" (!) — det är ju slipstenar och inte kvarnstenar som omnämns!
2. Behov av kajplats med enkel omlastning till järnväg? På bilder från förra seklets första 2 decennier tycks ju norra hamnkajen mestadels vara upptagen av en mängd ångbåtar och skutorna förvisade till södra hamnkajen i Motala.
Kan detta ha något med saken att göra? Hamnavgifter?
Sannolikt har järnvägsfraktkostnaderna ingenting med saken att göra, då privatbanornas dito tycks vara samordnade med Statsbanornas.
Jag tror det är AGE 1 som man försökte få omdöpt till just ROXEN i samband med motoriseringen. Namnet godkändes dock inte varför man tvingades byta tillbaka till AGE 1 igen innan hon togs i trafik som lastmotorfartyg. Fotot bör då vara taget vid Hjulsbrovarvet.
jag besökte Hästholmen den torra vägen.. och fann till min förtjusning att kajkranen i trä fortfarande finns kvar, om än i risigt skick. mig veterligen så finns det inte många träkranar kvar i landet. om någon vet någon mer så låt mig veta var.
Sjöhistoriska har lagt ut ett foto på Fyran stående på slip på Ekensbergs Varv, där man ser en kommandobrygga stående på långa stöttor - det skulle kunna vara den, som finns på mitt foto.