Mesinian Bay, Gr
Re: Mesinian Bay, Gr
Det är kul att ta del av dina bilder såsom fiskeflottan. Att se att de inte nått fram till vår utvecklingsnivå så tyvärr lär väl också de få känna av de tuffa åren längre fram. Där större tonnage med avancerad utrustning tar över från de små. Egentligen är jag lite tveksam till att det är utveckling faktiskt. Kanske av godo att hålla det på en småskalig nivå, mer hållbart för ekosystemen.
Fredrik Ahlman
Re: Mesinian Bay, Gr
Kollar man fiskefartyg i Atlanten/Norra dele så är detta livbåtar till (nästan) Kolla in på en sida som heter Skipsforum.no och klicka på Tromsö Hamn eller någon av de andra länkarna. Här ligger Grekerna i lä. Och där snackar man ton, 3-4-500 per fångst.
D
D
Re: Mesinian Bay, Gr
Om småskaligheten är tillräckligt unik och specialiserad så kan det gå men rent generellt så går det samma väg som med allt annat. Se på containerbåtarna. Det finns en hel del fiskodlingar i Mesinian Bay där framförallt lite bättre fisk odlas. Dock inte norsk lax vilken vi har färsk i butikerna här varje vecka till mellan 10 och 15 euro per kilo. Sardinerna är det billigaste för 4 euro medan priserna på stor fisk kan gå upp till 25 euro. Riktigt stora fiskebåtar (som i Fiskebäck) tror jag dock inte att vi kommer att få se här men jag minns när de största var 15 meter, nu är de 25-30.
Re: Mesinian Bay, Gr
Jag tror att det finns Fiskebäckare som är betydligt större än så. Det är många år sedan jag hörde en som fått 800 ton makrill på en gång. Det blev landning i Skagen till fiskmjöl. ?????
Re: Mesinian Bay, Gr
Bara inte miljömupparna får nys om det. Kommer också ihåg Fiskebäckarna när dom blev större och större och större osv. Och det blev rederier med flera båtar.
Tycker dock småskaligheten är bra. Kan man säga charmig utan att bli påhoppad. Inte av dig Imar och Kapstans, utan andra.
Samma under min uppväxt på ett oljeupplag med tankbåtar. På 50 talet var en tankbåt som gick i Europafart på ca 15-20.000 ton och med mittbygge, hur ser dom ut nu. Likaså kusttankers 100-3-4 hundra ton sedan växte dom likaså.
Förstår att man måste ha fraktintäkter för att gå runt men , ja nostalgin kommer fram och minnena.
Ha det bra, är i norra Stockholm denna veecka och just nu bara minus 8.
Douglas
Tycker dock småskaligheten är bra. Kan man säga charmig utan att bli påhoppad. Inte av dig Imar och Kapstans, utan andra.
Samma under min uppväxt på ett oljeupplag med tankbåtar. På 50 talet var en tankbåt som gick i Europafart på ca 15-20.000 ton och med mittbygge, hur ser dom ut nu. Likaså kusttankers 100-3-4 hundra ton sedan växte dom likaså.
Förstår att man måste ha fraktintäkter för att gå runt men , ja nostalgin kommer fram och minnena.
Ha det bra, är i norra Stockholm denna veecka och just nu bara minus 8.
Douglas
Re: Mesinian Bay, Gr
Jo det finns rejäla trålare idag som mer liknar en coaster än den minnesbild man har av de forna trålarna. Jag är benägen att gilla småskaligheten och kanske sörjer de klassiska trätrålarna på 18-20 meter. Dessa hjälpte ju en smula till att skapa underlag för annan verksamhet tex för bunkring längs kusten. Likväl skapade liv till de små hamnarna längs våra kuster. Idag är det mer en industri men det är ju tidens gång.
Minus 8 låter hett, var i Lappland förra veckan med ned mot -36. Ändå kan -8 vid kusten upplevas värre.
Minus 8 låter hett, var i Lappland förra veckan med ned mot -36. Ändå kan -8 vid kusten upplevas värre.
Fredrik Ahlman
Re: Mesinian Bay, Gr
Ja minus 8 och stark blåst från Nordsjön, usch . Minns vi hade en finsk styckegodsare på 80 talet som skulle lasta några containers i Skandiahemnen. Det var minus 17 och ca 17 sekmeter västlig vind, riktigt fuktigt och rått. Öst på finnen stärkte mig med några kosken vid två natten. Dom hade lastat några dagar tidigare i Kotka minus 28 fast torr och ren luft. Finnarna tyckte det var för djävligt.
Du har det bra Imar
D
Du har det bra Imar
D
Re: Mesinian Bay, Gr
Reparationen på varvet i marinan är i samma stadium som för två månader sedan. Jag åkte förbi idag och tittade. Förklaringen är nog att de saknade rätt virke till resterande bordläggning för idag såg jag några nya plankor liggande där. En del var obearbetade men ett par stycken hade sågats till. Det kanske händer något snart. Jag vill minnas att de använder inhemskt virke och det får till stora träd för att få ut det man vill ha. Här kommer i alla fall en bild på hur det såg ut idag.
Re: Mesinian Bay, Gr
Träbåtar ger en viss nostalgikänsla fast har man en gång hållit på med stålbåtar så går man ogärna tillbaka. Härlig känsla och vackert att se på trä men stålet är överlägset.
Fredrik Ahlman
Re: Mesinian Bay, Gr
Det är Doris från Sunnanå i Vänern som letat sig hit ner. Det är ett självbygge som tog 7 år att bygga. Såvitt jag förstår så har paret som äger den gjort allt själva. De har varit iväg några år från Sverige nu och kom från Turkiet i höstas för att övervintra här. Den är 12 meter lång och väger fullastad 30 ton inklusive 3 ton vatten och 1 ton diesel. Med det utseendet så förmodar jag att det är gott om plats ombord. Tvättmaskin finns i förpiken. Den sticker bara 1,6 meter så de kunde gå genom kanalerna till Medelhavet. Lägg märke till att det inte finns någon storbom utan ett stagsegel istället för att bli mer lätthanterlig skulle jag tro.
Re: Mesinian Bay, Gr
"Hårda bud i Mellerud"
, ja det är ju där Sunnanå hamn ligger. Det ser ut att vara ett rejält bygge och rätt sällsynt att dessa hemmabyggen blir så klara som i detta fall. Att använda kanalsystemet ned till Medelhavet är toppen har man bråttom gör man resan på 14-20 dygn. Också bra att inte utsätta sig för Biscaya i en liten båt. Som skönt pensionärsliv är det nog det ultimata. Trevlig bild på intressant bygge, trots att det är en fritidsbåt.

Fredrik Ahlman
Re: Mesinian Bay, Gr
Den här lånade bilden är på Arfetisalle med IMO 8509038. Den kom för några dagar sedan och ligger i hamnen. Tyvärr har jag inte varit där. Vad jag undrar är den konstiga porten akter på styrbordssidan. Att det har med lasthantering att göra förstår jag, men ändå. Hon är ganska liten med sina 1,230 tdw men ändå 84 meter lång och bara 11 meter bred enligt Marine Traffic. Här ligger hon med babordssidan till kaj. Byggd 1985. Bremer Roland hette hon tidigare.
Re: Mesinian Bay, Gr
Det här är en sk "Side loader", de är inte helt ovanliga exempelvis i Norge. En palett carrier. Kan enkelt gå till kaj, öppna lastporten, fälla ut landlemmen och lasta/lossa pallar med medhavd truck för att lite senare gå till nästa hamn. Ett praktiskt fartyg att lasta/lossa med där man i hamnen saknar adekvat utrustning att hantera gods. Lite av en själv lastar/lossarfunktion där man kan fungera utan hamnassistens. Fartyget behöver inte vara så mycket större för att fylla sin funktion och kunna nå ut till många mindre hamnar. Fastna inte vid dödvikten som sådan för den är inte alltid det mest intressanta för alla fartygstyper. Exempelvis volymlaster.
Hon ser ganska medfaren ut och på vissa bilder se spanten i bogpartiet, väderintryckningar.
Hon ser ganska medfaren ut och på vissa bilder se spanten i bogpartiet, väderintryckningar.
Fredrik Ahlman
Re: Mesinian Bay, Gr
Och här kommer min egen bild från idag på Artefisalle IMO 8509038. Den ligger fortfarande i hamnen med porten utåt hamnen. Hanterar tydligen lasten på annat sätt. Anordningen vid fartygets förskepp som kommer ut från skjulet är en kabelränna för kabelläggarna när de kommer hit och lastar kabel. De kommer ibland men de kom väldigt ofta efter kriget på Balkan för en del år sedan.
Re: Mesinian Bay, Gr
Trevlig bild på trevligt fartyg, uppskattas alltid speciellt torrlastare.
Fredrik Ahlman