Ja, om han tänkte byta maskiner, fixa skrov, överbyggnad inredning, elsystem, värmesystem, nav system, osv och ha ett fungerande sjövärdigt fartyg, så räcker knappast en miljon för att fixa i ordning den båten...
Den är ju dessutom över 100Bruttoton, och kräver återkommande besiktningar av sjöfartsverket, för att kunna brukas till annat än kajliggande.
Förfallet har gått för långt, enligt min åsikt, 5 - 10 milj kronor lär det hamna på, om han inte kan göra allt själv förstås..
Att låta maskiner (om dom är fungerande) att bli förstörda av vanvård verkar minst sagt rätt så dumt! En "gammal" väl fungerande maskin, är minst lika bra som en ny maskin, om ni förstår vad jag menar....
Ett fritids fartyg som körs inte så många timmar per år, duger det alldeles utmärkt med en gammal välskött maskin. Att byta till nya maskiner, backslag, elverk, osv lär väll knappast gå på under miljonen, med installation?
Tyvär så hamnar gammla fartyg allt för ofta i fel händer, på folk som inte kan och inte vet, sen går det fort utför.
Mvh lasse
Svanefjord
- Arne Balderud
- Posts: 234
- Joined: 20 May 2005, 18:44
- Location: Karlstad
Hej , jo det verkar mkt dumt att låta väl fungerande maskiner bli förstörda på det viset, att slita ut en gammal scania är förövrigt nästan omöjligt om man sköter den. Själv har jag en Volvo penta TMD96 från 67 i min King o den går som en klocka, tar ingen olja, startar alltid direkt oavsett temp mm, enda problemet är tillgången på reservdelar(om det nu skulle behövas).
Vad jag kunde förstå av Svanefjords ägare så skulle det investeras mångmiljonbelopp i henne . Men som sagt drömmar krossas lätt när det gäller såna här projekt. Arne
Vad jag kunde förstå av Svanefjords ägare så skulle det investeras mångmiljonbelopp i henne . Men som sagt drömmar krossas lätt när det gäller såna här projekt. Arne
-
- Posts: 5
- Joined: 10 Jan 2008, 16:01
- Location: Hjo
Det är som sagt sorgligt att se och höra om Svanefjords förfall. Jag var också tidigare delägare tillsammans med bl.a. Öaskepparn och Jan Schönemann. Vi lade ner otaliga timmar på underhållsarbete för att hålla henne fin. Vid försäljningen körde vi henne till Mem vid Göta Kanals utlopp och levererade henne till den nye ägaren. Då fungerade allt maskinellt u.a. Maskinerna, 2 x SCANIA D11, är i princip outslitliga. De gick som klockor och startade alltid direkt även efter långa vinteruppläggningar.
Beträffande bottenintryckningen så var jag med på den resan. Vi hade sand från Baskarp i Vättern som lossades i Dröbak, Oslofjorden. Sedan väntade returlast av fältspat från Lillesand på norska sydkusten till Hammars glasbruk i norra Vättern. Det var på hösten och lågtrycken stod på kö. På resan till Lillesand mötte vi dåligt väder med grov sjö och fick svåra bottenslag. Trots intryckningen i botten kunde vi ta lasten men gick sedan till Sjötorps varv för reparation. Vi tryckte tillbaka den värsta bulan med stora domkrafter och satte in en stötta midskepps i lastrummet. Senare besiktigades fartyget och vi kunde fortsätta köra last. Den senaste tjockleksmätningen visade att bottenplåtarna var bra. Slutligen dömdes dock hytterna ombord ut och det skulle krävas en omfattande renovering för nytt cert. Vi prövade då en mängd alternativ för att bevara båten, vandrarhem, utställning och museifartyg. Flera intressenter fanns men tyvärr sprack allt av olika anledningar och hon såldes till Stockholm efter att ha legat upplagd några år.
Beträffande bottenintryckningen så var jag med på den resan. Vi hade sand från Baskarp i Vättern som lossades i Dröbak, Oslofjorden. Sedan väntade returlast av fältspat från Lillesand på norska sydkusten till Hammars glasbruk i norra Vättern. Det var på hösten och lågtrycken stod på kö. På resan till Lillesand mötte vi dåligt väder med grov sjö och fick svåra bottenslag. Trots intryckningen i botten kunde vi ta lasten men gick sedan till Sjötorps varv för reparation. Vi tryckte tillbaka den värsta bulan med stora domkrafter och satte in en stötta midskepps i lastrummet. Senare besiktigades fartyget och vi kunde fortsätta köra last. Den senaste tjockleksmätningen visade att bottenplåtarna var bra. Slutligen dömdes dock hytterna ombord ut och det skulle krävas en omfattande renovering för nytt cert. Vi prövade då en mängd alternativ för att bevara båten, vandrarhem, utställning och museifartyg. Flera intressenter fanns men tyvärr sprack allt av olika anledningar och hon såldes till Stockholm efter att ha legat upplagd några år.
Till Salu
Här är ett fartyg som kanske är i bättre skick än SVANEFJORD för den som är intresserad.
Bilden tagen vid Gullbergskajen i Göteborg 2008-01-17
Bilden tagen vid Gullbergskajen i Göteborg 2008-01-17
- Attachments
-
- 4sale.JPG (53.48 KiB) Viewed 4671 times
SVANEFJORD
Passerade Oaxen med M/S TUNIA (http://tugtrafik.se/tunia2008/) i söndags och tog några bilder av SVANEFJORD som fortfarande ligger där.
Undrar om den kommer att överleva? Gamla Thorskogare verkar vara sega. http://tugtrafik.se/thorskogare/
Undrar om den kommer att överleva? Gamla Thorskogare verkar vara sega. http://tugtrafik.se/thorskogare/
- Attachments
-
- svanefjord1.JPG (84.87 KiB) Viewed 4206 times
-
- svanefjord2.JPG (64.38 KiB) Viewed 4206 times
-
- svanefjord3.JPG (64.15 KiB) Viewed 4206 times