Hej Klas (och alla andra...)
Ursprungligen tror jag faktiskt att det satt en tändkulemotor i den. Enligt uppgift från samma källa som bidrog med de uppgifter som ledde mig hit (en Mats Andreasson från Lysekil), fick hon ny motor samt nylonpropeller 1957. Den motorn rasade dock senare redan under första året i vår ägo (67-68). Mina föräldrar hann iaf med en runda den första sommaren. De gick ner längs östkusten från Mälaren, upp till Göteborg och sedan hem via kanalen.
Några år senare sattes det istället in en f.d. spårvagnsdiesel från Norrköping som marinkonverterades. Jag gissar att det är den Scania:n som du lyckades skaka liv i!
Under den där första sommaren i Göteborg låg de vid Lilla Bommen i Göteborg. Där vinschade de en dag upp en mystisk trälår som en nervös man hade puttat i vattnet efter lång och fruktlös väntan på Donsöbåten. Den guppade sedan fram mot vår båt. Han var väl lite besviken över att den inte sjönk, för när den sedan öppnades efter att ha vinschats upp på vårt däck, insåg mina föräldrar snabbt att polis måste tillkallas: det låg ett styckat lik i låren! Polispådrag och kvällstidningsanstormning följde och Magali/Marconia fick smaka på kändislivet en första gång kan man säga – långt innan Göta Kanal-filmen... Om jag lyckas hitta den gamla Expressen som ligger hemma hos mor min någonstans kan jag lägga in det här också!
Jag har naturligtvis många bilder som jag gärna delar med mig av men även de kräver lite arkeologiskt arbete hemma hos mamma

. Tillsvidare har jag de här bilderna som jag "ful-skannade" med mobilen nån gång.
Någonstans på kanalen tillsammans med mormor och goda vänner:
Ute på redden i Mälaren någonstans tror jag: