Galeasen Gerda
-
Re: Galeasen Gerda
Galeasen 2642 Gerda ägdes från 1917 av Rederi CA Ohde i Mariestad fram till 1944. Min morfar Axel Helge var befälhavare under hela tiden. Hon var byggd i Sjötorp 1891. 1920 försågs hon med en 20 hk tändkulemotor. Fraktfart på Vänern och kustfart via Göta kanal. Jag har en del handlingar från besiktningar och fraktböcker.
- Skepparättling
Re: Galeasen Gerda
Kul att så pass gamla handlingar fortfarande hänger med. De mesta gamla papper brukar ha en tendens att försvinna.Björn Dahlin wrote:Galeasen 2642 Gerda ägdes från 1917 av Rederi CA Ohde i Mariestad fram till 1944. Min morfar Axel Helge var befälhavare under hela tiden. Hon var byggd i Sjötorp 1891. 1920 försågs hon med en 20 hk tändkulemotor. Fraktfart på Vänern och kustfart via Göta kanal. Jag har en del handlingar från besiktningar och fraktböcker.
Roligt också att gamla trådar lyfts upp och får nytt innehåll.
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge