Överlevare från Thorskog
HJALMAR
-Är det någon som vet hur det går med renoveringen av gamla HJALMAR (1919) som finns i Timrå? Den ska enl. uppg. bli ångdriven med en Motalamaskin.
-Kanske någon också vet mer om vilken maskin som sitter i BOHUS I (1906) från Sundsvall?
-Maskinuppgifter om NORE (1905) frå Kållandsö är jag också nyfiken på.
-Var finns NORRSUNDET (1918) idag?
-Kanske någon också vet mer om vilken maskin som sitter i BOHUS I (1906) från Sundsvall?
-Maskinuppgifter om NORE (1905) frå Kållandsö är jag också nyfiken på.
-Var finns NORRSUNDET (1918) idag?
Last edited by tugtrafik on 28 Dec 2007, 11:23, edited 1 time in total.
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: HJALMAR
Inget vidare lokalpatriotisk, men efter vad jag från min far har hört. Skulle Torskogspannorna vara mer lätteldade och deras maskiner mer lättskötta, än Motala Verkstads.tugtrafik wrote:-Är det någon som vet hur det går med renoveringen av gamla HJALMAR (1919) som finns i Timrå? Den ska enl. uppg. bli ångdriven med en Motalamaskin.
Torskogsmaskinerna skulle dessutom ha haft ett speciellt utseende. Så de fick ett smeknamn som jag just nu inte kan komma på. (Kalvben?)
Farsans erfarenheter av Torskogare kommer från att han som 17 åring seglade 2:e eldare på Vielle Montagne IV.
Men det finns väl inte så många kvar av varken den ena eller andra sortens maskiner.
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
ELLING
Thorskogsmaskinerna hade en slidstyrning som konstruerats av norrmannen Jens William Ægidius Elling.
Kraften till slidstyrningen togs från vevstakarna i motsats från excentrar på vevaxeln som var vanligast. T.ex. Stephensons konstruktion.
Ellingmaskinen tillverkades i sammanlagt 194 ex. varav 124 av Thorskogs varv.
Den enda kvarvarande maskinen i drift sitter i REX från Hallstahammar.
http://www.steamboatassociation.se/thorskog/rex.html
ÅRÅS maskin finns bevarad hos Rubens maskinhistoriska i Götene.
Mer om Thorskogs varv kan läsas i den nyutgivna boken om dess historia. Den kan köpas här:
http://come.to/varfshistoriska
Kraften till slidstyrningen togs från vevstakarna i motsats från excentrar på vevaxeln som var vanligast. T.ex. Stephensons konstruktion.
Ellingmaskinen tillverkades i sammanlagt 194 ex. varav 124 av Thorskogs varv.
Den enda kvarvarande maskinen i drift sitter i REX från Hallstahammar.
http://www.steamboatassociation.se/thorskog/rex.html
ÅRÅS maskin finns bevarad hos Rubens maskinhistoriska i Götene.
Mer om Thorskogs varv kan läsas i den nyutgivna boken om dess historia. Den kan köpas här:
http://come.to/varfshistoriska
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Det blir så man får skaffa boken som en försenad julklapp till sig själv.
Jag saknar dock Argo i tabellen över ev överlevande. En av mina favorit "Kanalpesar". Var på "båtologisk" utflykt med familjens jolle som tonåring straxt norr om Valdemarsvik. Där jag hittade Argo halvägs uppkörd i en vik. Därför blev jag glatt överaskad när jag fick veta att hon förflyttas till Stockholm. Mina uppg slutar dock 2002, men med hjälp av nedanstående kanske någon annan kan få fram något:
SS/MS ARGO
Byggd 1909
Varvsnr 190
Regnr 5031
IMOnr 5023332
Signal äldre JRPC, nytt SDEM
LöA 30,55 meter
Bredd 6,71 meter
Djup 3,03 meter
Maskineri 1 Torskogs Ångmaskin 120 hkr/ 88 kw
1909 Byggd på spekulation av Torskogs Varv som Argo.
1910 Såld till skeppsredare Hugo Silvén, Säffle.
1920-08-18 Grundstöter i inloppet till Kristinehamn. Kondemnerad och övertagen av Svenska Ångfartygs Assuransförening. Säljs till Göteborgs Bogserings AB som bärgar fartyget. Efter reparation överförs fartyget till Svenska Ostasiatiska Kompaniet, Göteborg.
1923-11 Såld till Ångfartygs AB Göta Kanal, Göteborg.
1951 Motoriserad med en 2-cylindrig Bolinder-Munktell motor på 200 hk, 147 kW vid Bohus Varv.
1952-05 Såld till Anders Simonsson, Skärhamn för 170.000 kr och ombyggd till tankfartyg.
1963-09 Såld till K. G. Simonsson, Skärhamn för 128.666 kr.
1976 Såld till M. O. Wallinder, Docksta.
1986 Såld till Marin & Maskin i Stockholm AB, Stockholm för 80.000 SEK.
1986 Såld till AB Svenska Laxbolaget, Söderköping för 325.000 SEK och omdöpt till Salomo Star.
1993-01 Såld till Österströms Rederi AB, Valdemarsvik och åter döpt till Argo.
1999 Såld till Anders Ekby, Stockholm.
2002 Såld till Jonas Nyman, Stockholm.
Jag saknar dock Argo i tabellen över ev överlevande. En av mina favorit "Kanalpesar". Var på "båtologisk" utflykt med familjens jolle som tonåring straxt norr om Valdemarsvik. Där jag hittade Argo halvägs uppkörd i en vik. Därför blev jag glatt överaskad när jag fick veta att hon förflyttas till Stockholm. Mina uppg slutar dock 2002, men med hjälp av nedanstående kanske någon annan kan få fram något:
SS/MS ARGO
Byggd 1909
Varvsnr 190
Regnr 5031
IMOnr 5023332
Signal äldre JRPC, nytt SDEM
LöA 30,55 meter
Bredd 6,71 meter
Djup 3,03 meter
Maskineri 1 Torskogs Ångmaskin 120 hkr/ 88 kw
1909 Byggd på spekulation av Torskogs Varv som Argo.
1910 Såld till skeppsredare Hugo Silvén, Säffle.
1920-08-18 Grundstöter i inloppet till Kristinehamn. Kondemnerad och övertagen av Svenska Ångfartygs Assuransförening. Säljs till Göteborgs Bogserings AB som bärgar fartyget. Efter reparation överförs fartyget till Svenska Ostasiatiska Kompaniet, Göteborg.
1923-11 Såld till Ångfartygs AB Göta Kanal, Göteborg.
1951 Motoriserad med en 2-cylindrig Bolinder-Munktell motor på 200 hk, 147 kW vid Bohus Varv.
1952-05 Såld till Anders Simonsson, Skärhamn för 170.000 kr och ombyggd till tankfartyg.
1963-09 Såld till K. G. Simonsson, Skärhamn för 128.666 kr.
1976 Såld till M. O. Wallinder, Docksta.
1986 Såld till Marin & Maskin i Stockholm AB, Stockholm för 80.000 SEK.
1986 Såld till AB Svenska Laxbolaget, Söderköping för 325.000 SEK och omdöpt till Salomo Star.
1993-01 Såld till Österströms Rederi AB, Valdemarsvik och åter döpt till Argo.
1999 Såld till Anders Ekby, Stockholm.
2002 Såld till Jonas Nyman, Stockholm.
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
-
- Posts: 29
- Joined: 25 Feb 2006, 08:55
- Location: ms UNTERELBE
- Contact:
Så vitt jag vet så är det bara att ta sig till Biskopsudden om man nu vill se Argo som hon ser ut i dag.
Har tyvär ingen nytagen bild.
Har tyvär ingen nytagen bild.
skepparättling wrote:Det blir så man får skaffa boken som en försenad julklapp till sig själv.
Jag saknar dock Argo i tabellen över ev överlevande. En av mina favorit "Kanalpesar". Var på "båtologisk" utflykt med familjens jolle som tonåring straxt norr om Valdemarsvik. Där jag hittade Argo halvägs uppkörd i en vik. Därför blev jag glatt överaskad när jag fick veta att hon förflyttas till Stockholm. Mina uppg slutar dock 2002, men med hjälp av nedanstående kanske någon annan kan få fram något:
SS/MS ARGO
Byggd 1909
Varvsnr 190
Regnr 5031
IMOnr 5023332
Signal äldre JRPC, nytt SDEM
LöA 30,55 meter
Bredd 6,71 meter
Djup 3,03 meter
Maskineri 1 Torskogs Ångmaskin 120 hkr/ 88 kw
1909 Byggd på spekulation av Torskogs Varv som Argo.
1910 Såld till skeppsredare Hugo Silvén, Säffle.
1920-08-18 Grundstöter i inloppet till Kristinehamn. Kondemnerad och övertagen av Svenska Ångfartygs Assuransförening. Säljs till Göteborgs Bogserings AB som bärgar fartyget. Efter reparation överförs fartyget till Svenska Ostasiatiska Kompaniet, Göteborg.
1923-11 Såld till Ångfartygs AB Göta Kanal, Göteborg.
1951 Motoriserad med en 2-cylindrig Bolinder-Munktell motor på 200 hk, 147 kW vid Bohus Varv.
1952-05 Såld till Anders Simonsson, Skärhamn för 170.000 kr och ombyggd till tankfartyg.
1963-09 Såld till K. G. Simonsson, Skärhamn för 128.666 kr.
1976 Såld till M. O. Wallinder, Docksta.
1986 Såld till Marin & Maskin i Stockholm AB, Stockholm för 80.000 SEK.
1986 Såld till AB Svenska Laxbolaget, Söderköping för 325.000 SEK och omdöpt till Salomo Star.
1993-01 Såld till Österströms Rederi AB, Valdemarsvik och åter döpt till Argo.
1999 Såld till Anders Ekby, Stockholm.
2002 Såld till Jonas Nyman, Stockholm.
Re: HJALMAR
NORRSUNDET lär ligga vid Mälarvarvet/Stockholm
tugtrafik wrote:-Är det någon som vet hur det går med renoveringen av gamla HJALMAR (1919) som finns i Timrå? Den ska enl. uppg. bli ångdriven med en Motalamaskin.
-Kanske någon också vet mer om vilken maskin som sitter i BOHUS I (1906) från Sundsvall?
-Maskinuppgifter om NORE (1905) frå Kållandsö är jag också nyfiken på.
-Var finns NORRSUNDET (1918) idag?
ARGO
Helgens spaning har resulterat i några nytagna bilder på ARGO (1909).
Himla fint skick måste man konstatera trots sin höga ålder!
Det är nog inget "oljetankmotorskepp" längre som anges i skeppsregistret 2002 som jag har tillgång till.
Himla fint skick måste man konstatera trots sin höga ålder!
Det är nog inget "oljetankmotorskepp" längre som anges i skeppsregistret 2002 som jag har tillgång till.
- Attachments
-
- argo3.JPG (32.06 KiB) Viewed 26314 times
-
- argo2.JPG (65.14 KiB) Viewed 26315 times
-
- argo1.JPG (30.84 KiB) Viewed 26314 times
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: ARGO
Hon är i betydligt mer uppfräschad än när jag såg henne på 80 talet.tugtrafik wrote:Helgens spaning har resulterat i några nytagna bilder på ARGO (1909).
Himla fint skick måste man konstatera trots sin höga ålder!
Det är nog inget "oljetankmotorskepp" längre som anges i skeppsregistret 2002 som jag har tillgång till.
Tänk om Svanefjord vid Oaxen och Aila av Karlstad kunde bli så fina.....
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
NORRSUNDET
Här är några nytagna bilder av NORRSUNDET som enligt uppgift nyligen varit uppe för bottenmålning på Mälarvarvet.
- Attachments
-
- Mälarvarvet 007.jpg (278.33 KiB) Viewed 26039 times
-
- Mälarvarvet 012.jpg (267.04 KiB) Viewed 26039 times
KALLE
Är det någon som vet var KALLE finns?
Den har tydligen försvunnit från Karlstad nyligen.
Tillbaka i Göteborg?
Den har tydligen försvunnit från Karlstad nyligen.
Tillbaka i Göteborg?
- Kent Olsson
- Posts: 101
- Joined: 07 Oct 2005, 18:19
- Location: Säffle
- Contact:
-
- Posts: 1
- Joined: 27 Jan 2008, 11:04
- Location: TIMRÅ
HJALMAR
Jag har en bild på hjalmar efter plåtbyten som jag har gjort i skrov
däck och maskinkapp.plåten är bytt till 90% hela båten under vattenlinjen.
Hjalmar är också förlängd cirka 1920 mm.Roger
däck och maskinkapp.plåten är bytt till 90% hela båten under vattenlinjen.
Hjalmar är också förlängd cirka 1920 mm.Roger
- Attachments
-
- 100_7814.jpg
- (96.66 KiB) Downloaded 225 times
-
- Posts: 1
- Joined: 01 Mar 2008, 20:41
- Location: Stockholm
Nytt om Argo
Jag har haft Argo i 9 år och byggt om henne till Bostadsfartyg. Hon är även återställd till körbart skick och besiktigad av Sjöfartsverket.
200 kvm plåt är bytt, däckshuset är förlängt och hon har fått en ny styrhytt i ek. Invändigt var allt utrivet utom maskin och tankarna så det har gått åt mycket tid.
Hon ligger för närvarande på Biskopsudden på Djurgården bredvid fyrskeppet men kommer att flyttas i mitten av april. Vart är osäkert, jag letar ny permanent kajplats. Om någon har förslag på ny kajplatts i Stockholm får ni gärna höra av er.
Bifogar bild från Norra Hammarbykajen i maj 2007
Om någon har gamla bilder eller annan information om Argo vore jag väldigt tacksam on ni hör av er.
200 kvm plåt är bytt, däckshuset är förlängt och hon har fått en ny styrhytt i ek. Invändigt var allt utrivet utom maskin och tankarna så det har gått åt mycket tid.
Hon ligger för närvarande på Biskopsudden på Djurgården bredvid fyrskeppet men kommer att flyttas i mitten av april. Vart är osäkert, jag letar ny permanent kajplats. Om någon har förslag på ny kajplatts i Stockholm får ni gärna höra av er.
Bifogar bild från Norra Hammarbykajen i maj 2007
Om någon har gamla bilder eller annan information om Argo vore jag väldigt tacksam on ni hör av er.