Skutor
Re: Skutor
Om man inte är med på Facebook - hur ser man det då?
Re: Skutor
Här kommer bilden. Den har nu blivit identifierad som Zefyr 4000.
Re: Skutor
Det kan kanske vara den, men aktern verkar i så fall vara ordentligt retuscherad.
- Attachments
-
- 4000 Zefyr dd.jpg (46.61 KiB) Viewed 12405 times
Re: Skutor
Vera efter motorbyte 1938 i Fredrikshamn. 1952-1953 byttes motor igen till 180 eff.hk. men märket har jag inte. Hon blev förlängd i Travemünde med 6 meter 1952 och därefter byggdes pop och ny styrhytt (den tredje i ordningen). Gamla motorn gick till loggerten Sandholn och styrhytten till Linea. Obs inte den styrhytten som är på bilden utan en annan som byggdes på 40-talet troligen. Här är två oklara saker. Gjordes förlängningen i Travemünde? Vilket märke var motorn på som sattes in 52-53?
Re: Skutor
Vera fick 1953 en samma år tillverkad 180/200 hk B&W Alpha dieselmotor, 4 cyl, 2-takts, 200 x 340 mm, 450 v/m, typ 344 V.
Re: Skutor
Jag lägger med ett foto i mini och undrar om någon kan få fram hennes svenska nummer. Hennes IMO var 5164992.
Re: Skutor
Thelma hade regnr 6290. Den hette Zeemeeuw (mås - av ospecifierad art) som nybyggd.
Re: Skutor
Tack Torsten, Hon blev bara några månader i Skärhamn. Jag gissar att det var ett spekulationsobjekt. Emil Pettersson som var huvudredare var fiskhandlare.
Re: Skutor
Hon gick på grund vid Enskär utanför Raumo, blev kondemnerad och såld till köpare i Raumo. Hon var då på resa Rotterdam - Gävle med koks.
Hon köptes i mars 1937 till Skärhamn för knappt 60.000 kr och såldes i september 1938 för 80.000 kr.
Hon köptes i mars 1937 till Skärhamn för knappt 60.000 kr och såldes i september 1938 för 80.000 kr.
Re: Skutor
På bilden ser det ut som en mast tagits bort men å andra sidan är hon byggd 1950 med motor, utan segel gissar jag. Dock hade det väl varit mera estetiskt om den aktre masten suttit närmare styrhytten och den aktre lastbommen suttit i framkant på aktermasten. Jag är tveksam till om det kanske funnits en tredje mast ändå och vad kallades ett sånt fartyg om det saknade segel? Motorfartyg?
Re: Skutor
Jonssons på Kållandsö köpte Östergötland, regnr 758, för ombyggnad, men det bidde bara järnspanten, som efter lite ombockning kunde användas. Alla GötaKanal-maxare såg ut på det här sättet, dvs om de inte hade en mast, som Östergötland hade. Att ha en grov mast alldeles inpå styrhytten var väl ingen höjdare, när man behövde att kunna se föröver, och springet/språnget var inte så kraftigt, att det blev alltför arbetsamt att hala gaj.
- Attachments
-
- 758 Östergötland.jpg (68.83 KiB) Viewed 12263 times
Re: Skutor
Det köper jag helt och hållet Torsten men det känns skönt att få det bekräftat.
Re: Skutor
Det sägs att det funnits en annan Östergötland med nummer 1150. Kan den ha haft ungefär samma utseende?
Re: Skutor
1150 Östergötland var troligen av en annan typ än 758 dito - jag återkommer.
Re: Skutor
Jag hittar ingen bild på 1150 Östergötland, men det finns en på Ferms Fortuna, som lastade ca 25 ton mera och var byggd 2 år tidigare i Södra Garn. Trots att Östergötland ägdes av Motala Rederi AB i Motala, så var den för stor för att gå i Göta kanal.