Waxholmsbolaget

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
jeppe
Posts: 31
Joined: 16 May 2007, 18:04

Waxholmsbolaget

Post by jeppe »

Vet inte hur många i forumet som haft det tveksamma nöjet att åka runt i svallen efter en Waxholmare?
I Fredags gjorde jag det igen :evil: :evil: :evil:
Arbetande på Hasseludden (mitt emot Gåshaga) Där jag jobbat vid flera tillfällen under våren.
Området är väldigt utsatt för svall och mitt i inseglingen till Stockholm.
Begär naturligtvis sakta passage då jag har dykare i vattnet och lyfter tunga saker.
Nästan all sk yrkestrafik passerar med stort avstånd och med ett minimum av svall.
Gissa vilka som inte gör det???
Omkring kl 1400 kommer Waxholmsbolagets Väddö med full fart och lägger an mot Waxholsbryggan något norr om där vi arbetar.
Vi åker nästan upp på land och mitt babords stödben knäcks.
Detta trots begäran om sakta passage och 2 st signalflagga A hissade.
Turligt nog hade jag tagit upp dykaren ur vattnet annars hade kanske fredagen slutat med dödsfall.
Skrev ett elakt mail till ovanstående bolag men har hört att dom har som policy att inte betala det dom förstör :evil:

Jes
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: Waxholmsbolaget

Post by zoroaster »

Hej Jeppe

Var på en sk brunchtur med en båt för ca 2 veckor sedan. Visade sig att ägaren och hans far kände mig sedan tidigare från Västra sidan av Sverige.

Ungefär vid Lidingö där det smalnar av mot stockholm kom , min fasa , Cinderella från Gåshaga- Vad händer ; Cinderlella saktar in och passar med sakta fart och lite svall. tycker att detta var väldigt god sjömansmässighet. "Så här gör alltid Cinderella när vi möts" var svaret från mina gamla bekanta.
"Däremot så tar Waxholmsbolagets båter ingen hänsyn överhuvudtaget" var nästa kommentar och det märkte vi efter en stund-

Kan även tillägga att förra året i Lindalsundet så skulle jag ta en liten båt på släp som fått motorstopp. vad närmar sig en W-båt med full fart, sakta in nä då.

Ja så är det att köra efter tidtabell

Douglas
jeppe
Posts: 31
Joined: 16 May 2007, 18:04

Re: Waxholmsbolaget

Post by jeppe »

När du säger det cinderella har passerat som sjömän gör.
Kanske ny ledning, besättning??
Kan tillägga att alla övriga yrkesmän har skött sig exemplariskt.
Även smörgåsborden.
J
Bengt Larson
Posts: 14
Joined: 05 Sep 2005, 12:20
Location: Dalarö
Contact:

Re: Waxholmsbolaget

Post by Bengt Larson »

Om alla entreprenörer som ligger med sina färjor, plattformar, jackupriggar m.m. någon gång kunde inse att dom inte syns så väl från sjön, kanske ni kunde lära sig att ha en enkel bärbar VHF tillhands och ropa upp analkande faror och be dom slacka av, så vet jag ingen än så länge född skeppare som inte gör detta. Många av er gapar och skriker på VHF:en efter passage??? ropa upp före passage istället så lovar jag att det får avsedd effekt.

Bengt Larson, skeppare på bl.a. Vindbådan
Rikard Vonka
Posts: 5
Joined: 30 Oct 2007, 18:15
Location: Torshälla

Re: Waxholmsbolaget

Post by Rikard Vonka »

Den primära uppgiften för en skeppare på ett fartyg är att framföra det på ett säkert sätt. Har man inte förmågan att upptäcka stillaliggande arbetsplattformar,båtar eller annat som ligger förtöjda i området man navigerar så ska man nog fundera på om man är kompetent att framföra fartyget. Säkerheten kan man aldrig prioritera ner,den ligger ALLTID först på listan. Börjar man tumma på den är man en fara för sig själv och andra.

Rikard
Bengt Larson
Posts: 14
Joined: 05 Sep 2005, 12:20
Location: Dalarö
Contact:

Re: Waxholmsbolaget

Post by Bengt Larson »

Jag tror inte Rikard vet vad han talar om, rätt så till vida att befälhavarens primära uppgift är att på ett säkert sätt framföra fartyget, d.v.s. sortera sjöfarten på sådant sätt att framfarten förblir säker. Att därtill begära att befälhavaren ständigt ska ha koll på vad som försigår efter stränderna blir en omöjlig uppgift bland myllret av normalt förtöjda båtar och skepp. Dessa arbetsplattformar o dyligt som vi talar om är därtill ofta välkamoflerade, svarta eller mörkt blåmålade.
Men för all del, beklaga er efteråt i stället för att vänligt be oss sakta ned innan om ni det föredrar, det förändrar ingenting för oss, men gör sannolikt stor skillnad för er.
Alternativt följ regelverket när arbeten som påverkar sjöfarten skall utföras och anmäl era arbeten så det utlyses i ufs.
Sista alternativet, men det mest osannolika är att större delen av skepparkåren vekligen är olämpliga som befälhavare och bör fråntas ansvaret, det kanske Rikard vet bättre.

Bengt
jeppe
Posts: 31
Joined: 16 May 2007, 18:04

Re: Waxholmsbolaget

Post by jeppe »

Min "plattform" är 18*6 och 8 m hög på bryggtaket.
Den är målad orange/vit vilket torde synas.
2 st dykflagga A hissade vid tillfället.
Är inte befälhavaren skyldig att oservera detta???
När jag parkerat min plattform har jag annat att göra än att spana efter fartyg som ev kan göra svall.
Jag arbetar då som dyklagsledare och har folk i vattnet och tunga saker i kran.
Vad gäller UFS så meddelar vi naturligtvis när vi har ett stadigvarande arbete.
Tyvärr får vi även påhugg och kortare arbeten där det inte är realistiskt att anmäla för en dags arbete...
i morgon

jes
Bengt Larson
Posts: 14
Joined: 05 Sep 2005, 12:20
Location: Dalarö
Contact:

Re: Waxholmsbolaget

Post by Bengt Larson »

Även vi har annat att gör än att sitta och kikarspana horisonten runt, vilket är förutsättningen för att upptäcka en signalflagga i tillräckligt god tid för att hinna dra av. Signalflggorna hörrör från en svunnen tid långt innan radion var uppfunnen, och du har garanterat tid att lyfta en bärbar VHF ur fickan för att skydda liv och egendom, allt annat är snick snack.
Jag skriver detta för att göra saken enklare, inte för att jävlas.

Bengt
Lervik
Posts: 44
Joined: 18 Sep 2008, 23:49

Re: Waxholmsbolaget

Post by Lervik »

Bengt Larson wrote:Även vi har annat att gör än att sitta och kikarspana horisonten runt, vilket är förutsättningen för att upptäcka en signalflagga i tillräckligt god tid för att hinna dra av. Signalflggorna hörrör från en svunnen tid långt innan radion var uppfunnen, och du har garanterat tid att lyfta en bärbar VHF ur fickan för att skydda liv och egendom, allt annat är snick snack.
Jag skriver detta för att göra saken enklare, inte för att jävlas.

Bengt
Märklig komentar vart har sunt förnuft och gott sjömanskap tagit vägen eller gäller det bara vissa Skeppare. Säj som det är istället jag kör efter tidtabellen och skiter i övriga bara JAG kommer fram (JANTELAGEN) :mrgreen: pröva använda insidan på skallen istället (högsta formen för intelligens är sunt förnuft) och använd inte bara ovansidan till Hatthylla :shock:
golden oil
Posts: 55
Joined: 14 Dec 2009, 19:01

Re: Waxholmsbolaget

Post by golden oil »

Vad är det för tjafs?!!! Vi lever på sjön varken vi sitter med vit skjorta och slips eller har en lortig overall. Missa en gång är ursäktligt, två gånger är oförsvarligt. Trots allt jobbar vi på sjön och har våran försörjning där. Ha en man att ropa i VHF:en är en utopi. Att ni har en turlista som är tajt, har ni själva ställt till med, och det skall inte vi andra behöva bli lidande av!!!
jeppe
Posts: 31
Joined: 16 May 2007, 18:04

Re: Waxholmsbolaget

Post by jeppe »

Waxholmsbolaget har lovat stå för kostnader som drabbade mig till följd av svall från "Väddö".
Heder åt detta beslut

Jeppe
Post Reply