På denna site finns det tydligen många duktiga kalenderbitare. Kan någon hjälpa till med uppgifter om följande fartyg. 1977 var jag chief i S/s Montone tillhörig ett tyskt rederi i Hamburg (Nillsen, Nielsen?) men registrerat under bekvämlighetsflagg. Byggd i England 1954 med trippelångmaskin och avloppsturbin. Strandade 1977 under storm efter att ha draggat ankare i hamnen Massa di Carrera - utskeppningshamn carreramarmorn - i Italien.
M/S Amsterdam byggd 1971-72 i Japan, minibulkcarrier ca 5000 ton. Tillhörig sweitsiskt ( amerikanskt rederi). Gärna bild om möjligt.
Björne
S/S Montone, M/S Amsterdam
S/S Montone, M/S Amsterdam
brasiliensvensk
Re: S/S Montone, M/S Amsterdam
Hej!
Jag vet inte om det är rätt båt, men när jag var 10 år 1976, var jag ombord på en båt som hette Montone. Vi åkte från Abidjan till Recife och under resan gick fartyget sönder så att Smit London bogserade det. Min mammas nya man var kapten under den resan och han hette Olof Cederberg. Minns att det var tyska ägare av detta fartyg.
M v h Maria WIkström
Och jag har bilder på S/S Montone
Jag vet inte om det är rätt båt, men när jag var 10 år 1976, var jag ombord på en båt som hette Montone. Vi åkte från Abidjan till Recife och under resan gick fartyget sönder så att Smit London bogserade det. Min mammas nya man var kapten under den resan och han hette Olof Cederberg. Minns att det var tyska ägare av detta fartyg.
M v h Maria WIkström
Och jag har bilder på S/S Montone