Fryksdalens Flottningsförening i Torsby ägde under åren 1952 till 1967 en liten bogserbåt som bar namnet Fryken VI. Efter att verksamheten på flottledens älvar och skiljeställen hade avslutats såldes de flesta båtarna, däribland Fryken VI. Enligt vad jag har hört berättas av Alexander, den man som körde båten under de femton åren på Fryken, såldes båten 1967 till en fyrvaktare i Vättern. Alexander berättade att han fick betalt av köparen för att en söndag köra ner båten till Fryksta, där den senare lastades upp på lastbil. Båtens vidare öden är okända.
För en pågående dokumentation skulle jag vilja veta om det finns någon som kan bidra med kunskap om båtens vidare öden, och om den ännu finns kvar ”i livet”.
Båten byggdes 1952 av Lidwall & Söner i Leksand och var av typ B 15 med tillverkningsnummer 141. Måtten var 8,5 x 2,5 meter.
Motorn, som tidigare hade varit monterad i en äldre träbåt, var en Seffle av typ S 18 BF med nummer 5847 och hade levererats 1947. Motoreffekten var 20 hkr vid 750 varv/min.
Under frykenepoken var båten helt öppen och hade förarplatsen placerad midskepps på motorns styrbordssida.
Båten syns i förgrunden på den tredje bilden i berättelsen om Fryken II.
Se: http://www.tugboatlars.se/Fryken2.htm
Alla svar beaktas!
Vänliga hälsningar
Håkan Larsson