Benli

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Torsten
Posts: 11
Joined: 11 Oct 2005, 18:41

Benli

Post by Torsten »

SOS BENLI!

Sagan om en dröm som blir en ren mardröm.
Fakta: Stockholm Skeppsförening med 170 medlemmar varav 100 fartyg, har funnits i 45 år. Idag arrenderar SSF en del av kajen på Skeppsholmen, med ett kontrakt som kan vara ödestigande
för en ideell förening med begränsad ekonomi. SSF har en sjunkfond för våra medlemmar som ett lån för att snabbt få upp fartyget. För att bli medlem med sitt fartyg och för att hyra en plats har vi krav när det gäller fartyget och dess ägare. Fartygen ska vara sjödugliga, försäkrade och man ska betala räkningar i god tid.

Maj 2007 - (CL) blir fartygsmedlemsaspirant i SSF med sin båt BENLI.
2009 - CL missköter sina betalningar till SSF.
Hösten 2009 - CL följer inte våra uppmaningar beträffande BENLI:s skick och gör sig onåbar för SSF.
Mars 2010 - SSF utesluter CL efter stadgeenlig procedur och uppmanar honom att lämna kajplatsen
Mars 2010 - BENLI tar in vatten och kajmästaren och ordföranden med flera båtgrannar håller kontinuerlig uppsikt över båten. Vid flera tillfällen under mars månad tar de sig ombord och länspumpar BENLI för att förhindra sjunkning.
Juni 2010 - Kronofogden (Kfm) beslutar om den av SSF sökta handräckningen vid
indrivning av fordringar på CL och vid avhysning av Benli. Kronofogden drar för första
gången pengar från CLs lön men hinner inte avhysa Benli innan Benli sjunker.
19 juli 2010 - BENLI sjunker trots att kajmästarens med fleras försök att länspumpa henne. Visas på tv4. CL är fortfarande onåbar. SSF och Brandkåren hjälptes åt att lägga ut SSF:s egna länsa, för att begränsa oljeutsläpp. Stockholms Hamn, Statens Fastighetsverk (SFV), Kustbevakningen, Polisen och Sjöräddningen var på plats när BENLI hamnat på botten.
13 augusti 2010. SSF anmäler ansvarsskada till Länsförsäkringar (LF).
18 augusti 2010. Benli bärgas av Stockholms Hamnentreprenad som lejt in Lodbrok. SSF har varit tvungen att betala 250000 kr i förskott till kronofogden för att bärgningen skulle äga rum. När fartyget var uppe bestämde kronofogden att vi skulle förvara Benli på våran kaj i 3 månader och vara ansvariga för att Benli inte ska orsaka mer skada. Varför?
3 september 2010. Fastighetsverket börjar vidarefakturera SSF för oljesaneringen.
5 oktober 2010. Länsförsäkringar meddelar att styrelsens försäkringen inte täcker
ansvarsskada för Benli.
13 oktober 2010. SFVs juridiska ombud, meddelar att om SSF den 29 oktober 2010 inte skriftligen förklarat sig intresserad av att träffa en uppgörelse i godo av anspråket kommer stämningsansökan att ges in till tingsrätten.
10 december 2010. Förlikningsmöte mellan SFV och SSF. SSF har anlitat advokat Oscar Tiberg.

Idag finns fortfarande ingen lösning vare sig på ansvarsfrågan om vem som ska betala saneringen och vem/hur/var Benli kan flyttas från SSFs kaj. SSF har installerat larm, passar pumpar och dylikt.

Varför har det blivit så här trots att SSF har gjort allt i sin lagliga makt för att förhindra det? Benli var utesluten vid sjunkningen och föreningen hade sökt hjälp för avhysning redan innan den sjönk.
Hur kan SSF bli av med Benli, utan att behöva betala bortforsling och upphuggning? Vad händer om Benli sjunker igen? Vad händer ifall ett annat fartyg utan försäkring sjunker på den kaj vi arrenderar?

Fortsättning följer.....

Michel MS Torsten
pensionerad dykare

God fortsättning på det nya året!
User avatar
Husum
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2006, 18:19
Location: Husum

Re: Benli

Post by Husum »

Hej, är det nåt värde i båten, eller är det ett vrak, tillfaller inte båten upphittaren efter 3 mån utan ägarens anspråk, järnplåt eller trä bygge (skrotvärdet kanske täcker utgifter ?
oavsett är det synd om Er att ni fått sådana problem på halsen.
Hoppas det löser sig
Håkan
Håkan Sundström
User avatar
Fredrik
Posts: 267
Joined: 06 Jan 2010, 20:45

Re: Benli

Post by Fredrik »

Nu sitter ni tyvärr redan i en "prekär-sits" med utgifter och allt och så här i efterhand är det alltid lätt att vara efterklok! Men jag hade ändå rekommenderat er att ni skulle ha flyttat skutan till sthlm stads kaj redan från första början!*
Först och främst! Vem vet vem som flyttade skutan?

Med vårt lands fantastiska paragrafryttare så gör cm eller till och med mm skillnad! Och ligger Benli vid deras Kaj är det deras problem!

Hur arga de än hade blivit så är det då inte ert ansvar varken juridiskt eller ägandemässigt!
Vad gäller claims/krav så handlar det först och främst om vem som står som ägare och efter det vem som äger eller hyr kajen. Och den enda risk man löper är bevisbördan om vem som kan ha flyttat fartyget!
Förbipasserande... ägaren, eller ni?

Ingen som vet?
Post Reply