Bogserarna vid Harge bruk

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Boris Wall

Bogserarna vid Harge bruk

Post by Boris Wall »

Harge Bruk

Söker information om Harge Bruks bogserare. Enligt vad jag vet har det funnits tre med namnet Harge. Enligt tugboatlars sidor har en byggts 1888 på Bergsunds Werkstad, en på Harge Bruk 1902 (senare Hellekis) , samt Harge II, byggd på Wennbergs Mek. Werkstad 1907. Jag söker ytterligare information om dessa båtar.Vart tog Harge 1888 vägen eller är Harge 1888 samma som Harge 1902 som senare blev Hellekis.
Dessutom finns en bogserare med namnet Harge på Helge Å vid "Delary Bruk" enl. boken Ångbåtar på Smålands sjöar - kan det vara Harge byggd 1888?

Hälsningar Boris
Boris Wall

Re: Bogserarna vid Harge bruk

Post by Boris Wall »

Rannick ex. Kind, Blidö vd sjösättning vid Minneberg.
Rannick ex. Kind, Blidö vd sjösättning vid Minneberg.
Boris Wall

Post by Boris Wall »

Sjösättning av Rannick på 70-talet med kranen Lodbrok.
Sjösättning av Rannick på 70-talet med kranen Lodbrok.
Rannik_4.JPG (91.37 KiB) Viewed 6504 times
Skepparättling

Post by Skepparättling »

Boris Wall wrote:Harge Bruk

Söker information om Harge Bruks bogserare. Enligt vad jag vet har det funnits tre med namnet Harge. Enligt tugboatlars sidor har en byggts 1888 på Bergsunds Werkstad, en på Harge Bruk 1902 (senare Hellekis) , samt Harge II, byggd på Wennbergs Mek. Werkstad 1907. Jag söker ytterligare information om dessa båtar.Vart tog Harge 1888 vägen eller är Harge 1888 samma som Harge 1902 som senare blev Hellekis.
Dessutom finns en bogserare med namnet Harge på Helge Å vid "Delary Bruk" enl. boken Ångbåtar på Smålands sjöar - kan det vara Harge byggd 1888?

Hälsningar Boris
Se även den andra tråden om Bogserbåtar med namn Harge. Där jag försökt klargöra att det rör sig om 3 separata fartyg.

Bilden i bla ovan nämnda bok och i boken "Delary- bruk med traditioner" är väl bifogade Vykort?

Körvägen på babord sidan tyder väl på Göta Kanal?
Attachments
Ev Harge och Frey vid Borensberg.jpg
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Boris Wall

Post by Boris Wall »

Hej Anders

jag har sett ditt tidigare inlägg och håller med om att bilden på Harge 1909 inte är Wennbergs-Harge utan den som såldes till Hällekis. man kan se det på däverten i fören och masten på fördäck samt på styrhytten. Bilden på Harge med mannen i förgrunden är Wennbergs Harge och saknar mast - fyrkantig styrhytt. Syns på de 3 avbärarna på sidan, som är typiskt Wennbergs och de finns också med på den ritning som jag har. Jag undrar bara om det finns mera information om båtarna.

Jag tycker också att det är underligt att det byggdes en ny bogserare 1902 vid bruket - kan det inte vara den gamla som bytt bord och maskin? Vart tog Harge 1888 vägen?
Beträffande bilden på Harge på vykortet som du har, så är det samma bild som finns i boken - fast där är den spegelvänd.

Känner du till vad dokumentationen från Harge Bruk finns - du har tydligen kommit över en del papper?

Hälsningar Boris
Skepparättling

Post by Skepparättling »

Hej Boris.

Harge Bruks arkiv försvann i lågorna i och med att den gamla Herrgården brann 1933.

Men kanske kan det finnas försäkrings uppgifter om Harge bruk i Örebro arkiv. (googlade på något och fick fram uppgifter som tyder på det).
Delarys arkiv finns i Vadstena.
Ingen av platserna är långt bort för mig, men tiden saknas

Hellekis arkiv finns på Landsarkivet i Göteborg.

Har kontaktat Verkstads museet i Motala där 1888 år Harge ska ha förbyggts med isbrytarstäv, men enligt dessa finns inga uppgifter om det.

1902 års Harge var byggd i trä, vilket de övriga två inte var.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Post Reply