SVANEFJORD
- öaskepparn
SVANEFJORD
Hej ! Någon som vet vad som händer med min "gamla kanalpese" SVANEFJORD, lever hon?
Undrar Svanefjords siste skeppare, då hon gick i fraktfart.
Undrar Svanefjords siste skeppare, då hon gick i fraktfart.
- Hemlin Jr.
- Magnus Wadell
- Administratör
Re: SVANEFJORD
Är det någon som vet om Svanefjord ligger kvar i svindersvik ?
Hon låg vid Oaxen i augusti 2009.
- Attachments
-
- svanefjord3.JPG (64.15 KiB) Viewed 36046 times
-
- svanefjord2.JPG (64.38 KiB) Viewed 36046 times
-
- svanefjord1.JPG (84.87 KiB) Viewed 36046 times
Kan inte sluta hoppas på att någon tar hand om henne varje gång man läser om eller ser en bild av Svanefjord
Vad har hänt med Ed eller Edi? med hemmahamn Kingstown som Svanefjord låg o skavde mot i Svindersvik innan hon flyttades t Oaxen ?
Bild från Lars:
Vad har hänt med Ed eller Edi? med hemmahamn Kingstown som Svanefjord låg o skavde mot i Svindersvik innan hon flyttades t Oaxen ?
Bild från Lars:
Om man tittar på google maps, så ser man att inga av de gammla fartygen är kvar i svindersvik.
Jag hoppas någon tar sig ann Svanefjord innan förfallet går för långt. Det är ett mycket vackert fartyg.
Jag hoppas någon tar sig ann Svanefjord innan förfallet går för långt. Det är ett mycket vackert fartyg.
- Arne Balderud
Det var nära ett köp för några år sen ,men sen insåg jag att det krävs nog en förening med många medlemmar eller en fruktansvärt tjock plånbok för att rädda henne, eller båda delarna. Synd är det att se förfallet fortgå.
Det är bara att fortsätta spela lotto...under har ju hänt förr.
Det är bara att fortsätta spela lotto...under har ju hänt förr.
Hittade ett gammalt dokument från 1976 ang en motion där det förslogs att Marinen skulle överta bla Svanefjord
samt upprustning av Göta Kanal m.m :
http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=33 ... 7&bet=TU22
"I motionen föreslås att marinen eventuellt skall överta tre för Göta Kanal-fart specialbyggda lastmotorfartyg. Svanefjord, Ann och Marita"
"På begäran under hand från Chefen för marinen har Försvarets Materielverk låtit inspektera de tre fartygen, som låg upplagda i Sjötorp och Lidköping. Fartygen är 65, 98 respektive 69 år gamla, men är sjövärdig-hetsbesiktigade för "Stor kustfart" av Fartygsinspektionen i Karlstad....
samt upprustning av Göta Kanal m.m :
http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=33 ... 7&bet=TU22
"I motionen föreslås att marinen eventuellt skall överta tre för Göta Kanal-fart specialbyggda lastmotorfartyg. Svanefjord, Ann och Marita"
"På begäran under hand från Chefen för marinen har Försvarets Materielverk låtit inspektera de tre fartygen, som låg upplagda i Sjötorp och Lidköping. Fartygen är 65, 98 respektive 69 år gamla, men är sjövärdig-hetsbesiktigade för "Stor kustfart" av Fartygsinspektionen i Karlstad....
-
Re: SVANEFJORDAnn
Svanefjord och Marita köptes av staten gm. FMV och överläts på Generaltullstyrelsen. Marita (nuvarande den berömda skutan Aila som ligger vrak vid Lurö) fick en omfattande renovering på Kållandsövarvet. I Svanefjord monterades lasttankar för att användas till oljesanering men kom endast att användas av brandkåren som övningsobjekt i samband med rökdykning. Ann (nuvarande Sydfart) övertogs aldrig av staten. 1984 gick FMV ut med en annons om anbudsförsäljning av Svanefjord, Marita + ett mindre fartyg. Jag åkte upp till Sthlm och lade ett bud på Svanefjord men fartygen såldes i klump till Avelins. Någon tid därefter köpte vi Svanefjord av Avelin.
-
Hej,
min kollega här i Finland skulle kanske kunna tänka sig att skaffa Svanefjord som fritidsbåt. Känner nån till hennes ägare idag?
mvh/Jan
min kollega här i Finland skulle kanske kunna tänka sig att skaffa Svanefjord som fritidsbåt. Känner nån till hennes ägare idag?
mvh/Jan
-
Ägare Lars Sundh tel. +46 8 33 28 88 eller mobiltel +46 73 633 28 80
-
Hej Jan, tack det var ju snabbt svarat! Skall kolla med Sundh.
mvh/Jan
mvh/Jan
Hur har det gått, några nyheter om stackars Svanefjord?
-
Hej,
jag gav Sundhs nummer till killen som var intresserad...men tror det blev inget för han att ringa. Många pratar men få vågar skaffa sig nåt. Hoppas nån vill rusta upp henne ändå...
mvh/Jan
jag gav Sundhs nummer till killen som var intresserad...men tror det blev inget för han att ringa. Många pratar men få vågar skaffa sig nåt. Hoppas nån vill rusta upp henne ändå...
mvh/Jan