Hej
Sedan-78 har jag sett "Labben" vid Strandvägen nära Djurgårdsbron, vad är det för båt, har aldrig sett nån aktivitet på den?
Vilse
Labben
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: Labben
Den enda Labben jag kan hitta är:
SEZU Labben ex Tärnan ex minsvepare M4, ägare M Persson Sthlm, klassad som forskningsfartyg. L 25,1 B 5,05 Byggd 1940 i Marstrand. Och för dem som gillar Reg.numren har den 12188.
Kan det vara den?
Sökningen på google gav magert resultat, inte heller snabb kollen inne på fakta om fartyg eller statsfartyg gav utdelning.
Redigerat b till byggd för att inte förväxla med b som i bredd
SEZU Labben ex Tärnan ex minsvepare M4, ägare M Persson Sthlm, klassad som forskningsfartyg. L 25,1 B 5,05 Byggd 1940 i Marstrand. Och för dem som gillar Reg.numren har den 12188.
Kan det vara den?
Sökningen på google gav magert resultat, inte heller snabb kollen inne på fakta om fartyg eller statsfartyg gav utdelning.
Redigerat b till byggd för att inte förväxla med b som i bredd
Last edited by Skepparättling on 07 Oct 2009, 17:21, edited 1 time in total.
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Re: Labben
Det var snabba ryck.... ja det bör stämma för visst ser det ut som en tidigare militärbåt utan att vara så kunnig på fartyg.
Tack!
Tack!
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: Labben





http://www.tugboatlars.se/Sjomatning.htm
Scrolla ner (ca halva sidan) och det finns mer om Labben samt bilder på henne.
Slog mig aldrig att leta där sorry "tuglars"
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Re: Labben
Hej
Jo allt stämmer. Vad jag funderar över vad de kan kosta att ha ett sådant fartyg. Dels kajplats, försäkringar och underhåll. Kan en sådant här fartyg ligga i sjön i 30 år utan att tas på varv?
Jo allt stämmer. Vad jag funderar över vad de kan kosta att ha ett sådant fartyg. Dels kajplats, försäkringar och underhåll. Kan en sådant här fartyg ligga i sjön i 30 år utan att tas på varv?
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: Labben
Många frågor klent med svar.Vilse wrote:Hej
Jo allt stämmer. Vad jag funderar över vad de kan kosta att ha ett sådant fartyg. Dels kajplats, försäkringar och underhåll. Kan en sådant här fartyg ligga i sjön i 30 år utan att tas på varv?
Ett fartyg BÖR nog inte ligga i sjön i 30 år utan att slip dras. "Snäckbåten" Oden i Askersund börjar nog närma sig 30 år utan Slipdragning. Hon börjar dock att få en underlig form, men en 111 år gammal dam kanske tillåts tappa formen...
Hur som helst Stockholm har helt andra krav för att få förtöja vid dess kajer. Tror det finns flera här som kan dessa regler på sina 5 fingrar.
Labben ser dock ut att vara ordentligt plåtskonad...
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Re: Labben
Jaha du vill köpa ett äldre fartyg, tänk dig då för noga innan du bestämmer dig. Det kommer att kosta både pengar och tid. 30 år utan slipdragning låter som vansinne och undrar vilket försäkringsbolag som vill försäkra den. Det är ju rätt svårt att få ett äldre fartyg försäkrat över huvud taget eftersom de bedömmer risken utifrån vissa faktorer. Äldre fartyg är lite överrepresenterade då det gäller incidenter och många bolag avböjer att försäkra fd yrkesfartyg.
Men har du kompetens och ännu viktigare pengar att investera i ett fartyg så är det förstås en trevlig syssla. Du har ju inga problem att finna saker att göra på kvällar och helger.
Upptagning skall ju ske regelbundet då du drar axeln och bla kollar roder. Offeranoderna på skrovet måste bytas ut och blästring och målning av skrovet måste också utföras.
Man behöver ju inte heller ligga med fartyget i Stockholm det finns ju billigare lägen i tex Vänern, Vättern eller liknande. På ett off-läge kan du nog hyra en hamnplats för typ 20tkr per år.
Det är ju också vettigt om det finns landström så att du slipper köra HJMerna.
Gör en budget och en riktig budget en glädjekalkyl är ingen betjänt av. Att äga fartyg är dyrt, men kul.Alla delar är dyra.
Men har du kompetens och ännu viktigare pengar att investera i ett fartyg så är det förstås en trevlig syssla. Du har ju inga problem att finna saker att göra på kvällar och helger.
Upptagning skall ju ske regelbundet då du drar axeln och bla kollar roder. Offeranoderna på skrovet måste bytas ut och blästring och målning av skrovet måste också utföras.
Man behöver ju inte heller ligga med fartyget i Stockholm det finns ju billigare lägen i tex Vänern, Vättern eller liknande. På ett off-läge kan du nog hyra en hamnplats för typ 20tkr per år.
Det är ju också vettigt om det finns landström så att du slipper köra HJMerna.
Gör en budget och en riktig budget en glädjekalkyl är ingen betjänt av. Att äga fartyg är dyrt, men kul.Alla delar är dyra.

Fredrik Ahlman
- m/s munter
- Posts: 642
- Joined: 14 Oct 2007, 11:19
- Location: Sjön Viken Götakanal
- Contact:
Re: Labben
i Vänern kan du finna kajplats för 3kkr / år. indockning för 7kkr. billigt och najs. ligger du i dricksvatten blir det billigare i längden för det är ju snällare mot fartygets botten.. tacka vetja innanhaven!!
Re: Labben
Hej
Tack för alla svar.
Jag är inte fartygsspekulant, utan var rent allmänt nyfiken på detta fartyg sett så många är. Ingen verkar bo på båten eller att det varit till havs så mycket. Skall man betala kaj, försäkring och allt annat underhåll borde det kosta iallfall 50-100t per år?
Tack för alla svar.
Jag är inte fartygsspekulant, utan var rent allmänt nyfiken på detta fartyg sett så många är. Ingen verkar bo på båten eller att det varit till havs så mycket. Skall man betala kaj, försäkring och allt annat underhåll borde det kosta iallfall 50-100t per år?
- m/s munter
- Posts: 642
- Joined: 14 Oct 2007, 11:19
- Location: Sjön Viken Götakanal
- Contact:
Re: Labben
ja som sagt förut här på forumet så är ägandet av en gammal stor båt en mycket dyr hobby.. det är nog bara knark som är dyrare... det är kärleken till dessa flytetyg som driver oss till den ekonomiska ruinens brant.. bara att klamra sig fast och kämpa vidare tills man surfar på rätt sida av underhållsvågen.. det enda som är lönande i längden är att utföra alla åtgärder så seriöst som möjligt.
det är bara att shoppa!! finns ju många "objekt" i storstaden..
det är bara att shoppa!! finns ju många "objekt" i storstaden..