sverre wrote:Det är Munters a-slup när Uno ägde den
/Christian
Trodde nästan det, men la ut den på skoj.
Mvh
Anders Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Från Indockningen i Motala Hösten 2008, kommer en lite ombyggd Modig mot tidigare foto.
Ägaren måste vara en baddare med pensel, eller ha bra kontakt med en duktig målare.
Attachments
Modig Motala Docka 20081010.jpg (99.63 KiB) Viewed 21480 times
Modig i Motala Docka 20081010_2.jpg (106.68 KiB) Viewed 21480 times
Mvh
Anders Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Det föstår ja väll varför,men på de flesta äldre fina båtar så ser man ventiler som är vackert rödmålade invändigt,riktade framåt,tycker de hör till att dom står åt rätt håll,sen ska de väl till rätt grov sjö för å fylla dom med vatten,vet inte om ja hade velat gå ut i sån grov sjö med en A-slup..........men som vanligt de min åsikt,.........ps,ja e inte sjöman,helt rätt.....
Jag (som tagit bilden) gissar att Modig utsatts för artificiell sjögång, i form av högtryckstvätt. Hela området är efter att vattnet släppts ur dockan insvept i en tjock dimma av spolvatten. Vid foto tillfället har det dock lugnat sig något.
Men det är snart dags igen 9 oktober.
Jag är "skrivbordssjöman"....
Mvh
Anders Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Att köra a-slup i grov sjö kräver helt klart att ventilatorerna är brassade akteröver , dessutom är det jätte kul att gå med dem mot grov sjö de uppför sig som en miniatyr jagare och klyver vattnet fint, att få samma sjö på låringen är däremot nåt helt annat båten skär då ur kurs 45 grader i varje våg och tar vatten över fördäck på ett rätt otäckt sätt.
När man går i kuling på Vänern med sjön mot sig och står bakom /över styrhytten på Munter så får man ducka när vattnet skjöljer över hela styrhytten! då kommer det ner vatten i tratten i alla fall även om dom är brassade akter över.!!! sen är det ju så att det regnar då o då och är dom brassade föröver och med lite vind så fyller man snart salongen med regnvatten.. sjömansmässigt eller ej skiter jag i. Är det 25c* och man vill har lite extra syre så kan man ju brassa efter vindriktingen.
På en aslup är den ventilatorn till babord avsedd för kylning rätt in i laddskåpet. halvmysigt att få vatten in där!!
Man lär sig nåt nytt varje dag,trodde att ventilerna satt fast och ej var vändbara,intressant,de det som gör såna här forum intressanta,man behöver inte va expert,vill gärna se fler bilder,gillar A-slupar,hur högt är de under däck på dom,ja e själv 2m lång och hittar sällan mindre båtar där ja kan gå rakt.......men gillar A-slupar mkt,kollar ofta på Dristig när ja e nere i stan.......
jag är 186 och har ståhöjd i alla rum utom i förpiken där det är ca 180. Dristig börjar se ut att behöva lite kärlek snart.. det vill till att surfa på rätt sida vågen när det gäller underhåll av fartyg.. du får ringa Felix som jag tror han heter och ge ett bud.