Hm, seaside har legat länge i tappström utan problem och inget fryser ännu i stockholm. Kronofogden fick befogenhet att avhysa fartyget 19 september, det kan väl inte vara så att kronofogden börjat förbereda henne för bogsering/avflyttning och gjort ett misstag........varför kantrade hon????
Fick precis lite information om att någon trimmat ballasttankarna för att häva den tidigare slagsidan, kantrade hon in mot land kan det vara en anledning.....
Efter mycket hårt arbete flöt fartyget, dock med liten slagsida som uppstår på grund av att inkräktare har stulit för mycket av inredningen. Fartyget är enligt uppgift trots allt i god kondition.
Titta på bifogade länk om Sea side verkar som om "någon" saknar de grundlägande kunskaperna om fria vätskeytors avgörande inverkan på tyngdpunkten i ett fartyg, enligt den tidigare länken har man tydligen tömt bottentankar osv för att få fartyget att flyta...
Ps. fartyget lutade tidigare utåt kanalen... http://svtplay.se/v/1701921/fartyget_se ... mre_skicka
Frågan är vad som händer nu, kanske vore det bäst att hugga henne på plats. Undrar om det är möjligt att genomföra så nära centrum och med den insyn det innebär. Upphuggning i praktiken är svårt att kombinera med teoretisk miljöhänsyn. En bärgning för att sedan bogsera henne till skrotning verkar inte ekonomiskt hållbart.
Det finns ett annat sätt som nyligen praktiserats på en annan stor insjö i vårat land.
Det hela går till på följande sätt, tag ett stycke gammalt utjänt fartyg som alla vill få bort, koppla en för liten dålig bogserbåt, bogsera så långt båten klarar av eller till närmsta naturreservat, ställ fartyget på grund, låt sedan byråkratins kvarnar mala ned fartyget sakta, sakta, sakta......
Bästa lösningen blir kanske att koppla fartyget och dra det till Fornaes i Grenå, Fosen i Norde eller till Smedegaarden i Esbjerg för upphuggning på ett miljöriktigt vis. Skrotpriset är visserligen långt ifrån vad det var för något år sedan men alltid något. Med tanke på förfallet är det ju inte ens ekonomiskt försvarbart att renovera henne för trafik med tanke på åldern. Synd på ett så vackert fartyg med fina linjer. Det finns ju dock en hel del fartyg från den eran och storleken som fortfarande är i körbart skick. Denna borde huggas upp.
Kan ingen godhjärtad människa sanera fartyget på miljöfarliga vätskor och sedan dra ut och sänka henne på ca trettio meters djup till glädje för Sveriges dykare? Borde kunna bli ett vackert vrakdykarmål.
Hon har ju gått i nord Norge och var känd som en båt som klarar sjön bra, så någon måste klantat sig rejält för att få henne att ligga så. Även om tjuvarna gjort sitt till.
Finns det möjlighet att bärga henne på något hyggligt enkelt (Billigt) set?