Drevning!
Drevning!
Läste lite i tråden "Klinkbygda Fartyg" och där nämns det ju även lite om drevning av kravellbyggen,
Finns det något speciellt namn på träklubban som används vid drevning?
Här är en bild där en okänd blir drevad av en okänd i Borgholm:
Här drevas Vega 6352 i Bergkvara år 1952:
Finns det något speciellt namn på träklubban som används vid drevning?
Här är en bild där en okänd blir drevad av en okänd i Borgholm:
Här drevas Vega 6352 i Bergkvara år 1952:
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: Drevning!
Det finns med all säkerhet de som är bättre lämpade att svara på detta.
Har ögnat igenom den referens litteratur jag förfogar över. Störst hopp att hitta svaret trodde jag skulle vara i J. Dahlströms "SJÖMANSKUNSKAP" från 1933. Men det kanske mer är ett timmermans redskap.
Tog då internet till hjälp. Kan det vara så enkelt att det heter drevklubba:
http://www.claessons.com/produkter_info.asp?nid=244847
På en sida med bilder från Gerda drevas däcket som du trampat Borgholm, där kallas den "Drevkyla" dialektalt?:
http://www.kustguide.net/projekt_gerda_020619.html
På danska anges drevklubba bli "Klaphammer, -hamre" enligt Öresunds översättningsbyrå:
http://www.danska-svenska.se/dansk-sven ... dlista.htm
Det håller inte Eropean shippreservation med om utan mena att danska ordet är "kalfatrehammer"
Och att det på Norska kallas "drevhammer".
På Engelska "caulking mallet " allt enl:
http://www.ships-preservation.com/db/or ... ng=english
På Finska är det nog "Rivenuija" från en sida med allt möjligt för riggen:
http://www.skutorna.fi/suomeksi/hinnasto.htm
Har på ett flertal andra ställen också läst mig till att den kallas drevkyla. Vi får väl se ifall någon som faktiskt vet något svarar.
Nu ska jag sluta att driva med er för denna gång.............
Tjusiga bilder (som alltid) Borgholm
Har ögnat igenom den referens litteratur jag förfogar över. Störst hopp att hitta svaret trodde jag skulle vara i J. Dahlströms "SJÖMANSKUNSKAP" från 1933. Men det kanske mer är ett timmermans redskap.
Tog då internet till hjälp. Kan det vara så enkelt att det heter drevklubba:
http://www.claessons.com/produkter_info.asp?nid=244847
På en sida med bilder från Gerda drevas däcket som du trampat Borgholm, där kallas den "Drevkyla" dialektalt?:
http://www.kustguide.net/projekt_gerda_020619.html
På danska anges drevklubba bli "Klaphammer, -hamre" enligt Öresunds översättningsbyrå:
http://www.danska-svenska.se/dansk-sven ... dlista.htm
Det håller inte Eropean shippreservation med om utan mena att danska ordet är "kalfatrehammer"
Och att det på Norska kallas "drevhammer".
På Engelska "caulking mallet " allt enl:
http://www.ships-preservation.com/db/or ... ng=english
På Finska är det nog "Rivenuija" från en sida med allt möjligt för riggen:
http://www.skutorna.fi/suomeksi/hinnasto.htm
Har på ett flertal andra ställen också läst mig till att den kallas drevkyla. Vi får väl se ifall någon som faktiskt vet något svarar.
Nu ska jag sluta att driva med er för denna gång.............
Tjusiga bilder (som alltid) Borgholm
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Re: Drevning!
Tack för svaren Anders! Driven som alltid
Drevklubba är helt klart ett passande namn!
Jo däcket på Gerda var mkt vackert men intendenten på Gerda var noga med att påpeka att det inte var lämpligt att trampa däcket barfota eller i strumplästen, Becktjära är ju inte så lätt att få bort...!
Drevklubba är helt klart ett passande namn!
Jo däcket på Gerda var mkt vackert men intendenten på Gerda var noga med att påpeka att det inte var lämpligt att trampa däcket barfota eller i strumplästen, Becktjära är ju inte så lätt att få bort...!
-
- Posts: 52
- Joined: 24 Nov 2007, 11:21
- Location: Stockholm
Re: Drevning!
Hej på er!
Drevklubba eller drevkyla är nog de vanligaste namnen här i Sverige, själva arbetet benämns drivning eller att driva.
Den första bilden från Borgholm visar ett synnerligen vackert och välgjort exemplar av nämnda klubba.
Att driva ett nytt, jämt och i övrigt välgjort fribordsnåt med ett bra drev från en lagom hög arbetsställning en solig vårdag är något synnerligen svårslaget (förutsatt att man äger en god drevklubba).
Drevklubba eller drevkyla är nog de vanligaste namnen här i Sverige, själva arbetet benämns drivning eller att driva.
Den första bilden från Borgholm visar ett synnerligen vackert och välgjort exemplar av nämnda klubba.
Att driva ett nytt, jämt och i övrigt välgjort fribordsnåt med ett bra drev från en lagom hög arbetsställning en solig vårdag är något synnerligen svårslaget (förutsatt att man äger en god drevklubba).
Re: Drevning!
Här är några bilder från drivning av Eric Nordevall II.
Många timmar med tog det kan jag lova!
Duktiga och uthålliga medarbetare kämpade ihärdigt med uppgiften.
Många timmar med tog det kan jag lova!
Duktiga och uthålliga medarbetare kämpade ihärdigt med uppgiften.
Re: Drevning!
Tack för trevliga bilder Tugtrafik!
Ja drevning verkar vara ett tufft jobb! Tur att det fortfarande finns ihärdigt folk för det hantverket!
Shipwright - Kul att du tycker drevklubban ser välgjord ut,
bilden är ännu en av de bilder som hänger på mitt jobb men vet inte ngt mera än att den är från perioden 1959-63
samt förmodligen tagen i hamnen här.
Ja drevning verkar vara ett tufft jobb! Tur att det fortfarande finns ihärdigt folk för det hantverket!
Shipwright - Kul att du tycker drevklubban ser välgjord ut,
bilden är ännu en av de bilder som hänger på mitt jobb men vet inte ngt mera än att den är från perioden 1959-63
samt förmodligen tagen i hamnen här.
-
- Posts: 52
- Joined: 24 Nov 2007, 11:21
- Location: Stockholm
Re: Drevning!
Hej!
Det stämmer att tålamod är en god egenskap när det gäller att driva.
Så här kan det se ut när man väntar på att snön på ställningen skall smälta och solen ge sig till känna.
Det stämmer att tålamod är en god egenskap när det gäller att driva.
Så här kan det se ut när man väntar på att snön på ställningen skall smälta och solen ge sig till känna.
- Attachments
-
- Drivning.JPG (80.61 KiB) Viewed 19740 times
- m/s munter
- Posts: 642
- Joined: 14 Oct 2007, 11:19
- Location: Sjön Viken Götakanal
- Contact:
Re: Drevning!
Fina bilder grabbar!
Hittade denna med, här står även lite om basning av virke:
"Drevning är ett viktigt skede i fartygsbygget. Då man drevar gör man inte bara fartyget tätt, utan man får det också formstyvt eftersom drevet fixerar bräderna. Drevningen är ett hårt arbete. Arbetsredskapen är tunga och arbetsställningen för det mesta obekväm. På ett fartyg finns det ca 3000 meter nåt och det tar för en yrkesman 1 timme att dreva 1 meter nåt. Nåten är vanligen 3 tum djup och man fyller den tätt med drev och lämnar en fördjupning som är lika djup som den är bred. Fördjupningen fylls sedan med kokande beck som stelnar på plats.
När man drevar tvinnar man först hampdrevet till lämplig tjocklek (ungefär tumsbred) och sticker in det i nåten, så att fibrerna kommer tvärs med nåten. Sedan slår man hårt in drevet med ett större järn, man slår därefter ytterligare en omgång för att fylla hela nåten. Samma man sklulle helst dreva nåten från för till akter, så att nåten blev jämn hela vägen. När drevet med tiden blev mjukt kratsade man bort becket och slog på nytt drev."
Källa: http://www.sydaby.eget.net/swe/bygg.htm
Hittade denna med, här står även lite om basning av virke:
"Drevning är ett viktigt skede i fartygsbygget. Då man drevar gör man inte bara fartyget tätt, utan man får det också formstyvt eftersom drevet fixerar bräderna. Drevningen är ett hårt arbete. Arbetsredskapen är tunga och arbetsställningen för det mesta obekväm. På ett fartyg finns det ca 3000 meter nåt och det tar för en yrkesman 1 timme att dreva 1 meter nåt. Nåten är vanligen 3 tum djup och man fyller den tätt med drev och lämnar en fördjupning som är lika djup som den är bred. Fördjupningen fylls sedan med kokande beck som stelnar på plats.
När man drevar tvinnar man först hampdrevet till lämplig tjocklek (ungefär tumsbred) och sticker in det i nåten, så att fibrerna kommer tvärs med nåten. Sedan slår man hårt in drevet med ett större järn, man slår därefter ytterligare en omgång för att fylla hela nåten. Samma man sklulle helst dreva nåten från för till akter, så att nåten blev jämn hela vägen. När drevet med tiden blev mjukt kratsade man bort becket och slog på nytt drev."
Källa: http://www.sydaby.eget.net/swe/bygg.htm
-
- Posts: 52
- Joined: 24 Nov 2007, 11:21
- Location: Stockholm
Re: Drevning!
Hej!
Det är inte så att kunskaper i hantverk är utdöda även om folk i allmänhet tror det ( det här forumet består nog inte av folk i allmänhet!! ) .
Jag skall se om jag hittar några bilder på drevjärnen oxå, utan dem blir det heller inget drivet.
Det är inte så att kunskaper i hantverk är utdöda även om folk i allmänhet tror det ( det här forumet består nog inte av folk i allmänhet!! ) .
Jag skall se om jag hittar några bilder på drevjärnen oxå, utan dem blir det heller inget drivet.
- m/s munter
- Posts: 642
- Joined: 14 Oct 2007, 11:19
- Location: Sjön Viken Götakanal
- Contact:
Re: Drevning!
Kul å läsa om drevning,hur ofta ung behövs de dreva???
- m/s munter
- Posts: 642
- Joined: 14 Oct 2007, 11:19
- Location: Sjön Viken Götakanal
- Contact:
Re: Drevning!
ja.. det beror på hur väl drivet det är och hur väl nåten är fina så att "guckan" sitter fast och tätar. en gammal rööten skuta med nåten gud glömde där bordläggningen inte ligger ann varandra och det blir baknåt och med sura fnasiga nåtkanter kan det behövas ses över varje år..
Shipwrite kan berätta hur länge Leiles bottennåt satt ?!
Shipwrite kan berätta hur länge Leiles bottennåt satt ?!
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: Drevning!
Är det då man "Myrrar" och hoppas på "plattvatten" tills man hunnit slipdra/docka?
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: Drevning!
Sedan dessa lades till har jag tänkt rota reda på farfars som jag visste skulle finnas ner packade sen tidigt 60 tal.m/s munter wrote:mina drevjärn och klubban
När jag fann det jag letade efter visade det sig att den större "drevklubban" hade initialerna DE.
Så den bör ha varit farfarsfars.
Han lade skepparmössan på hyllan redan 1906.
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge