Borgholms Hamn 59-63

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Borgholm

Borgholms Hamn 59-63

Post by Borgholm »

På mitt jobb hänger tavlor av dessa bilder från Borgholms Hamn
Fotograf: Allan Bernving

Image
aktern av 7387 Inger från Härnösand
Längre bort Sydkust, för mig okänd någon som vet mer om henne?

Image
Ännu en bild av "Sydkust" samt okänt fartyg

Image
Till vänster någon "Agnes" vet ej vilken? samt th troligtvis 6532 Vega, Karl Fritiof Hagman Degerhamn

Image
Okänd ligger vid kajen där den Öländska kalkstenen står staplad, fotot från 5/12 1963
Mvh Fredrik
ÖLANDS JÄRNVÄGAR & SKUTOR:
http://www.olandsjarnvag.se
Husum

Re: Borgholms Hamn 59-63

Post by Husum »

Hej, synd att det inte finns skutor med råoljemotorer runt våran kust längre, saknar ljudet från dessa få båtar som fanns kvar, är ju som sagt tidigare uppväxt på en skärgårds ö i bottenhavet tidigt på 60-talet och minns detta mycket väl genom att man vaknade ibland av passerande båtar.
hälsn
h
Håkan Sundström
Skepparättling

Post by Skepparättling »

Hej kul bilder..
Och en trevlig arbetsplats, på mitt jobb kan man bara se någon elektronik pryttel till fordons industrin. Som just nu har en lika lysande framtid som skutseglationen hade på 60 talet...

Där jag bor skulle man nog kunnat få sin nattsömn störd av en inkommande tändkula. Men just nu blir nattsömnen endast störd av någon förbipasserande Scania med hottat avgas system. Om nu inte några små fötter kommer tassande.

Några förslag på skutorna.

Sydkust 8195 ex Viskan b Karlstad 1937. 1957 hade hon hemmahamn Djupekås Rederi AB Sydkust Nils henry Knutsson redare och skeppare.
En av en hoper systerfartyg alla med namn efter åarna i Västergötland, den som var vaken på den lektionen kan säkert en ramsa om dessa.

Agnes 7665 ex Niels b 1901 Marsal, från skutorten Skärhamn Bernt Rutgersson enl 1960 års skeppslista.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Borgholm

Post by Borgholm »

Hej!
Tack för inläggen :)
Ja visst är det synd att man ej får höra dunket av råoljemotorer från skutorna
Hamnen här ligger ganska öde under vinterhalvåret iallafall.
Tänk vilken skillnad mot förr med skutorna som lastade sten och spannmål samt Sveabolagets och Kalmarsundsbåtarna...
På sommaren gläds vi dock åt en del fina fritidsbåtar samt besökande segelskepp.
Minns när man som liten grabb cyklade ner till hamnen och tittade på när lastfartygen lastades med spannmål från Centralföreningens laströr som gick över vägen ut till kajen...!

Tack för infon om Sydkust, Anders!
Går ofta förbi denna tavla och tittar på den och har undrat vad det var för skuta...!

Agnes har det tydligen funnits några olika och vet ej vilken av dem som är med på bilden.
Någon som känner till historik/info om Inger från Härnösand?
Mvh Fredrik
Torsten H

Post by Torsten H »

Fyrmastskonaren med kort fockmast är SONJA, regnr 8181. AGNES hade regnr 7665 och är den, som Skepparättling så riktigt anger.
Borgholm

Post by Borgholm »

Tack Torsten!
missade ju i hastigheten Skepparättlings text om Agnes, blev så glad över infon om Sydkust :D

Inte dåligt av dig att se att 4-mastskonaren är Sonja m regnr 8181
i min skepplista från 1951 står hon som Sonja (f. Jean-Dunois) Byggd 1923 i Korsör, redare Ivar Hermansson Skärhamn
fanns väl inte så många 4-mastskonare vid denna tid? Inger från Härnösand var väl även en sådan?
Mvh Fredrik
inger

Post by inger »

Hej jag har varit i borgholms hamn på Inger.
Jag har seglat med henne 1957-1962
Hälsningar Charlie
Torsten H

Post by Torsten H »

Skutan till höger om 'Agnes' ser ut att vara en 3-mastskonare, där mesanmasten är borttagen, men röstjärnen sitter kvar.
Skepparättling

Post by Skepparättling »

Torsten H wrote:Skutan till höger om 'Agnes' ser ut att vara en 3-mastskonare, där mesanmasten är borttagen, men röstjärnen sitter kvar.

Antar att Borgholm har läst Vega någonstans på kortet, men 6532 Vega är i mina listor Jaktriggad.

Skickar med ett förslag på en annan Vega som i listorna är 3 mastskonare, den aktre masten kan ju varit bort plockad som Torsten föreslår.

Annars stämmer antalet röstjärn och det runda spygattet? placerat bland dem.
Ingen rolig bild men den enda jag har som ska föreställa 5009 Vega, i mitten av Wårbyvraken, fotade av Örjan Kronvall.
Attachments
Vårby 188 Primus  5009 Vega 7360 Siesta ex Leif 28 juli 1971 ö Kronvall.jpg
Vårby 188 Primus 5009 Vega 7360 Siesta ex Leif 28 juli 1971 ö Kronvall.jpg (75.08 KiB) Viewed 16408 times
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Torsten H

Post by Torsten H »

Regnr 5009 är Skärhamns-Vega, som är restaurerad, men det verkar inte troligt, att man satt till ett röstjärn vid stormastriggen senare. Annars passar ju halklyset mellan mesanröstjärnen bra in. Vi får leta vidare.
Borgholm

Post by Borgholm »

Hej!

Kul att du hörde av dig och tack för info om Inger, Charlie!
Vore kul att få veta lite mera om dina resor på denna båt!

Torsten och Anders!
Jo jag tycker mig se att det står Vega på en namnbräda när jag tittar på tavlan, ska kolla igen!
Vega från Degerhamn står i min lista också som jaktriggad medan Skärhamns-Vega ju är 3-mast skonare,
längden på dessa skiljer sig markant, 6532 Vega 15,16meter och 5009 Vega 28,13 meter ?
Mvh Fredrik
Borgholm

Post by Borgholm »

Hur långt fram i registren förekommer Sydkust 8195 ex Viskan f Rane ?
mellan vilka år hette hon Sydkust ?
Mvh Fredrik
Skepparättling

Post by Skepparättling »

Håller med Borgholm lite info från mannen som faktiskt var på plats med Inger, vore kul. Tycker åtminstone denna "skrivbordssjöman".

Mer direkt från skrivbordet:
Sydfart hänger med i mina listor tom 1979 då Palmcrantz i Skärhamn står som ägare. Har hört att hon sedan gått utomlands, okänt när.

Lite mer Vega:
Finns ju en annan 3 msk 6783, se mitt inlägg i skuta från Karlshamn:
http://forum.fallrepet.se/download/file.php?id=2498

Halklys finns (dock felplacerat) och det är 4 röstjärn till mesanen så det faller iaf.

Jaktriggade Vega?:
Attachments
okänd fotograf
okänd fotograf
6532 Vega av Bergkvara.jpg (53.45 KiB) Viewed 16202 times
Mvh
Anders

Borgholm

Post by Borgholm »

Tack för infon om Sydkust Anders!

Noterade även då jag studerade tavlan idag igen att Vega har en livbåt hängande i aktern vid fototillfället.
Här är några andra vyer, Vega skyms ju av fören på en annan okänd men man ser delar av riggen ngt bättre här
2-mast eller 3-mast? : :D

Image

Image

Image
Mvh Fredrik
Jan Schönemann

Post by Jan Schönemann »

"Vega" är väldigt lik Elsa av Rågårdsvik som sedermera var med i Onedinlinjen vad beträffar rigg mm. men styrhyttens färg stämmer inte.
Post Reply