Bogserbåtshistoria

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
Janne Duczynski
Posts: 108
Joined: 03 Jan 2006, 18:31
Location: Falun

Bogserbåtshistoria

Post by Janne Duczynski »

Så drar vi en bogserbåtshistoria igen!!


Den gamle bogserbåtsskepparen Enok låg i sin lilla stuga. Hans gamle vän Albin satt bredvid sängen och höll hans hand.
De förstod båda att Enok inte hade långt kvar. Hans ögon var slutna och han andades tungt.

Det är snart slut nu, Albin, sade Enok med svag stämma. Vi har varit vänner i många, långa år du och jag.
Jo du, svarade Albin och strök en tår ur ögonvrån.

Du Enok, jag undrar – finns det någon sista önskan du skulle vilja ha uppfylld. Det skulle jag gärna vilja hjälpa dig med innan du dör. Har du inte det?

Jo, svarade Enok. Jag skulle bra gärna vilja se en bogserbåt en sista gång innan jag dör. Det skulle vara så roligt...

Käre Enok, det går inte vet du. Dörren till din lilla stuga är ju för trång och du orkar inte stiga ur sängen. Jag med min dåliga rygg törs inte hjälpa dig upp. Finns det inget annat du önskar dig?

Enok funderade en stund. Så sken han upp.

Jag skulle vilja se en kvinna naken en sista gång innan jag dör. Det skulle jag verkligen vilja!

Albin funderade på detta en stund och efter ytterligare en stund vände han hemåt.
Hemkommen berättade han om Enoks sista önskan och hustrun, som var en godhjärtad kvinna, bestämde sig för att ge Enok denna sista glädje.

Hon följde sin man till Enoks stuga. Utanför dörren tog hon av alla sina kläder och så gick de in till Enok!

Enok låg där alldeles stilla där i dunklet bakom de fördragna gardinerna. Så öppnade han ögonen, tittade på Albins hustru som om han inte kunde tro sina ögon.

Så spred sig ett uttryck av stilla glädje över hans ansikte.

- Albin, min käre gamle vän, sade han. Tänk att du lyckades få hit en bogserbåt i alla fall..!
sleipner
Posts: 26
Joined: 14 Dec 2007, 08:22
Location: Kåge

Re: Bogserbåtshistoria

Post by sleipner »

Den var riktigt bra!
Mvh sleipner
Huvudintresset är havsflottningsepoken.
Post Reply