Tack för dessa fakta om Vikingaskepp, 50 meter långt och 16 meter brett. Tacka fasen för att vi Nordbor satte skräck i omvärlden.
När vi nu fått en Norrman med på "tråden" passar jag på att fråga:
Har sett ett antal Norska och ex Norska fritidsbåtar där skrovet upp till vattenlinjen var i kravell och bordläggningen från vattenlinjen och upp var klinkbyggd.
Trodde först att det berodde på att trät bytts ut och att det varit lättare att lägga i kravell istället. Men sen fick jag syn på en som såg nybyggd ut.
Är det något speciellt byggsätt i Norge?
Och hur får man till övergången mellan kravell och klink?
kanske någon annan vet eller har bild på byggsättet för jag har det inte
Klinkbyggda fartyg
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: Klinkbyggda fartyg
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Re: Klinkbyggda fartyg
Byggemetoden du sikter til er et fenomen fra Øst Norge, særlig Østfold. Personlig kjenner eg ikke til denne metoden. http://www.nrk.no/programmer/tv_arkiv/s ... 27420.htmlSkepparättling wrote:Tack för dessa fakta om Vikingaskepp, 50 meter långt och 16 meter brett. Tacka fasen för att vi Nordbor satte skräck i omvärlden.
När vi nu fått en Norrman med på "tråden" passar jag på att fråga:
Har sett ett antal Norska och ex Norska fritidsbåtar där skrovet upp till vattenlinjen var i kravell och bordläggningen från vattenlinjen och upp var klinkbyggd.
Trodde först att det berodde på att trät bytts ut och att det varit lättare att lägga i kravell istället. Men sen fick jag syn på en som såg nybyggd ut.
Är det något speciellt byggsätt i Norge?
Och hur får man till övergången mellan kravell och klink?
kanske någon annan vet eller har bild på byggsättet för jag har det inte
Og her er en for salg: http://www.finn.no/finn/boat/object?fin ... .svl=Bilde
Re: Klinkbyggda fartyg
Jag tror, att fotot på den kattryggade 3-mastskonaren förställer FANNY, byggd 1891 på Thurö, 172 brt, 134 nrt, 245 tdw, 120 hk. Siste ägaren var Rederi AB Freja, Jönköping; ett dotterbolag till Tändsticksbolaget. Deras fartyg fraktade aspvirke till fabrikerna. Förliste den 19 aug 1946 i närheten av Arkö på resa Hamina-Husbyvik/Mem med aspvirke (eller björkvirke).
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: Klinkbyggda fartyg
Låter som en troligt antagande bilden kommer från en numera avliden skeppare som seglade bästeman på "Tändsticksbolagetsbåtar" bla Freja V och IV.Torsten H wrote:Jag tror, att fotot på den kattryggade 3-mastskonaren förställer FANNY, byggd 1891 på Thurö, 172 brt, 134 nrt, 245 tdw, 120 hk. Siste ägaren var Rederi AB Freja, Jönköping; ett dotterbolag till Tändsticksbolaget. Deras fartyg fraktade aspvirke till fabrikerna. Förliste den 19 aug 1946 i närheten av Arkö på resa Hamina-Husbyvik/Mem med aspvirke (eller björkvirke).
Tusen tack för det, en helt ny skut-bekantskap.
Hittar i 1935 sv skeppslista: 5706 SIJD Fanny b 91 Thurö. 1935 hörde hon hemma i Lidköping.
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: Klinkbyggda fartyg
Wichmann wrote:Byggemetoden du sikter til er et fenomen fra Øst Norge, særlig Østfold. Personlig kjenner eg ikke til denne metoden. http://www.nrk.no/programmer/tv_arkiv/s ... 27420.htmlSkepparättling wrote:Tack för dessa fakta om Vikingaskepp, 50 meter långt och 16 meter brett. Tacka fasen för att vi Nordbor satte skräck i omvärlden.
När vi nu fått en Norrman med på "tråden" passar jag på att fråga:
Har sett ett antal Norska och ex Norska fritidsbåtar där skrovet upp till vattenlinjen var i kravell och bordläggningen från vattenlinjen och upp var klinkbyggd.
Trodde först att det berodde på att trät bytts ut och att det varit lättare att lägga i kravell istället. Men sen fick jag syn på en som såg nybyggd ut.
Är det något speciellt byggsätt i Norge?
Och hur får man till övergången mellan kravell och klink?
kanske någon annan vet eller har bild på byggsättet för jag har det inte
Og her er en for salg: http://www.finn.no/finn/boat/object?fin ... .svl=Bilde
Ber om ursäkt. Ett stort tack Wichmann, för info och länkar kring detta byggsätt. Såg bara Torstens svar om Fanny tidigare.
De byggs/byggdes alltså på det viset från början.
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Re: Klinkbyggda fartyg
Helt i orden:)Skepparättling wrote:Wichmann wrote:Byggemetoden du sikter til er et fenomen fra Øst Norge, særlig Østfold. Personlig kjenner eg ikke til denne metoden. http://www.nrk.no/programmer/tv_arkiv/s ... 27420.htmlSkepparättling wrote:Tack för dessa fakta om Vikingaskepp, 50 meter långt och 16 meter brett. Tacka fasen för att vi Nordbor satte skräck i omvärlden.
När vi nu fått en Norrman med på "tråden" passar jag på att fråga:
Har sett ett antal Norska och ex Norska fritidsbåtar där skrovet upp till vattenlinjen var i kravell och bordläggningen från vattenlinjen och upp var klinkbyggd.
Trodde först att det berodde på att trät bytts ut och att det varit lättare att lägga i kravell istället. Men sen fick jag syn på en som såg nybyggd ut.
Är det något speciellt byggsätt i Norge?
Och hur får man till övergången mellan kravell och klink?
kanske någon annan vet eller har bild på byggsättet för jag har det inte
Og her er en for salg: http://www.finn.no/finn/boat/object?fin ... .svl=Bilde
Ber om ursäkt. Ett stort tack Wichmann, för info och länkar kring detta byggsätt. Såg bara Torstens svar om Fanny tidigare.
De byggs/byggdes alltså på det viset från början.
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: Klinkbyggda fartyg
Här får plastbideerna stryk av en 50 årig "maskbiten" dock kravellbyggd snipaShipwright wrote:Hej igen!
Den nybyggda ekan kan ibland ses roendes i Skurusundet tidiga mornar innan alla superhjältarna i sina vita plastbideer gör allt för att plöja så djupa diken som möjligt i vattnet.
http://www.friddemartin.net/fanny/wmv/pokerrun.wmv
Fler bilder, videor och fakta:Fridde & Fanny Speedfiskari wrote: Träfiskarbåten Fanny
Byggnadsår:1958
Modell:Pellinge-modell
Material:Trä-kravellbyggd
Längd:9 m
Motor:6-cylindrig YANMAR-turbodiesel, 440 hk (2006 byts till större 480 hk motor)
Fart:Otroligt snabb för att vara fiskarbåt, över 40 knop med passagerare (max 7 passagerare)
http://www.friddemartin.net/fanny/index.html
Hur kommer man bara på tanken? Algot Niiska hade väl jublat kanske är någon ättling till honom?
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: Klinkbyggda fartyg
Lyfter upp denna tråd med bilder jag tog på Västkusten.
Denna klinkade skönhet kom förbi Sotenkanalen precis som vi var där.
Vem vet mer om Mallope'?
Gjort några halvhjärtade försök att finna fakta men hon verkar inte vara registrerad...
Denna klinkade skönhet kom förbi Sotenkanalen precis som vi var där.
Vem vet mer om Mallope'?
Gjort några halvhjärtade försök att finna fakta men hon verkar inte vara registrerad...
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
-
- Posts: 29
- Joined: 21 Jun 2005, 10:10
Re: Klinkbyggda fartyg
http://www.juniper.se/johanna.htm
Via länken får man veta mer!
Via länken får man veta mer!
- Skepparättling
- Posts: 994
- Joined: 16 Nov 2005, 02:05
- Location: Forsaviken
Re: Klinkbyggda fartyg
Hoppas båtmäklarna ursäktar....
http://www.blocket.se/goteborg/Roslagsj ... ?ca=14&w=3
http://www.blocket.se/goteborg/Roslagsj ... ?ca=14&w=3
Det står mer i annonsen men jag är inte ute efter att sälja.....Fartygsfakta:
Byggd 1977 av Börje Andersson i Roslagskulla
Skrov: Klinkbyggd i fura på ekspant, 11.90X 3.95, djupg: 1.55m
Mvh
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Anders
Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge