Lodbrok
Tack för mycket intresanta svar får väll se om man lyckas se någon av dom igen mins inte hur länge sedan det var med kanske 5 år swdn så var de här med Mamouth och Frans Michael i Karlsborgs hamn den var mäktig att se tyvärr såg hag de aldrig igång men ganska häftigt att Mamut endå var byggd på 20 talet och var så stor även med dagens mått mätta
Mvh Alexander
- Lars Johnson
lodbrok
Hej,
Nu är det dags att följa upp Lodbroks vidare öden.
Vet någon av Fallrepets kunniga medlemmar vilka arbetsuppgifter som pontonkranen kan tänkas
få hos de nya ägarna?
Hälsningar från Sleipner
Nu är det dags att följa upp Lodbroks vidare öden.
Vet någon av Fallrepets kunniga medlemmar vilka arbetsuppgifter som pontonkranen kan tänkas
få hos de nya ägarna?
Hälsningar från Sleipner
Huvudintresset är havsflottningsepoken.
- Börje Åström
Re: Lodbrok
Nu lär väl Lodbrok befinna sig i huvudstaden och dess omgivningar. Enligt uppgift för att göra något jobb där och senare i Södertälje. Vem får henne snabbast i linsen?
Den är ju i fel färg eller har dom målat om den i orange och vitt..
-
Han har lämnat Värtan kommer till mig i morgon i Södertälje går långa vägen något nytt för honom
skall möta emot när han kommer!
skall möta emot när han kommer!
- Lars Johnson
- Lars Johnson
Jag själv var i Uthamnen och tittade. Lodbrok skall lyfta upp dykdalber vid snart gamla järnvägsbron i Södertälje. Som bekant är en ny bro under uppförande och då skall inga bropelare stå i vattnet, alltså behövs inga skydd för dem.
Och Rolle: det behövs ingen ny färg, det är enklare att visa upp hemmahamn så här
En länk till alla de bilder som togs 18/10 -08 http://www.tugboatlars.se/Lodbrok081018.htm
//Lasse
Och Rolle: det behövs ingen ny färg, det är enklare att visa upp hemmahamn så här
En länk till alla de bilder som togs 18/10 -08 http://www.tugboatlars.se/Lodbrok081018.htm
//Lasse
- Attachments
-
- Lodbrok081018LJ.jpg (38.53 KiB) Viewed 9813 times
Hej,
Jag får tacka Bengt-Olof och Lars för fina bilder och info om Lodbroks vidare förehavanden.
Hälsningar från sleipner
Jag får tacka Bengt-Olof och Lars för fina bilder och info om Lodbroks vidare förehavanden.
Hälsningar från sleipner
-
Re:
Claes Thure Moberg wrote:Jag har haft ett par fina minnen från just "Lodbrok".
"In the good old days", närmare bestämt sommarsäsongerna 1971-73 var jag maskinist på "Blidösund". Ägare och kapten var Eric Jägeborg som också var anställd som kapten på "Lodbrok". Vilket gjorde att jag hängde med ombord där som passagerare ibland. Dessutom hade de en väl utrustad verkstad som vi använde då och då för maskinjobb på "Blidan".
När vi rustade upp "Östanå 1" ungefär 10 år sedare kom också "Lodbrok" till användning. Det var ju så att det första dieselarrangemanget på Ö1 var ett riktigt budgetarrangemang. En Tysk 12-cylindrig Henschel med backslag monterades på framkant av existerande propelleraxel. Så bytte vi ut ångpropellern mot en skruv som följde med Henscheln. Vid byte av propeller använde vi "Lodbrok". "Ö1" placerades framför "Lodbroks" förtöjningsplats och så slingade de runt akterskeppet. Sedan lyfte man precis så mycket att propelleraxeln kom över vattnet. Och det behövdes sannerligen inte mycket lyftkraft för att nå dit (40 ton).
Två stycken pontoner sköts in under aktern och så lossade båtens besättning propellern, drog in axeln, lyfte väck skruven, lyfte in den nya (som hade anpassats till axeländen) samt monterade det hela.
Tack vare den lösningen kostade propellerbytet enbart någon timmes arbete med "Lodbrok" på eftermiddag och morgon. Jobbet gjordes på natten och tiden som vi hängde i kroken bjöd Hamnen på.
Hej igen,
Det är trevligt att åter få se bogserbåten JOHN EKMAN på kusten.
Det kan vi delvis tacka Lodbrok för
Hälsningar från sleipner
Det är trevligt att åter få se bogserbåten JOHN EKMAN på kusten.
Det kan vi delvis tacka Lodbrok för
Hälsningar från sleipner
-
Hej!
Under veckan har det kommit till en del bilder från Oss i Södertälje trakten
håll till godo!
http://www.tugboatlars.se/SodertaljeJarnvagsbro.htm
Under veckan har det kommit till en del bilder från Oss i Södertälje trakten
håll till godo!
http://www.tugboatlars.se/SodertaljeJarnvagsbro.htm