Grusbåtar

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
bm1113
Posts: 71
Joined: 03 Aug 2008, 23:14
Location: Kalix
Contact:

Grusbåtar

Post by bm1113 »

Hejsan jag har en fråga hur fungerar dessa Grusbåtar som Jehanders mm ?
Last edited by bm1113 on 23 Sep 2008, 12:19, edited 1 time in total.
Mvh Alexander
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Grusbåtar

Post by kapstans »

Hej frågan är lite väl bred. Skulle du kunna specificera den mer.Jag antar att du menar fartygen jehander 1 resp jehander 2. De fungerar väl som fartyg bör... :lol:
Fredrik Ahlman
bm1113
Posts: 71
Joined: 03 Aug 2008, 23:14
Location: Kalix
Contact:

Re: Grusbåtar

Post by bm1113 »

Ja jag tänkte väll mest på hur de får tumt hela båten är det transportband även lägst ned i Fickan /rummen ?
Japp är de jag tänker på ;) sen även om de har Grävmaskin eller Hjullastare eller vad lastar de dom med ?
Mvh Alexander
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Grusbåtar

Post by kapstans »

Jag vet inte just hur jehander har löst det men det finns olika sätt att lasta och lossa ett fartyg. Det finns rena självlossare som exempelvis fartygen Sternö och Hellevik. De har typ band i botten som matar upp med elevator och lossar sin last via en arm ut på kajen. Har för mig att deras manager uman shipping (tror jag) har en beskrivning på deras hemsida hur dessa fungerar rent tekniskt. Vidare finns det självlossare där man monterat en grävmaskin på en räls. Vanligast är dock att man lastar och lossar med en hamnkran på traditionellt vis. Självlossare är vanligare i vårt grannland Norge än de är här. Sedan finns det andra typer av lossare såsom bandavlastare tex från Kvaerner. Det finns också skruvar från Mac greggor. Det finns många olika lösningar.
Fredrik Ahlman
bm1113
Posts: 71
Joined: 03 Aug 2008, 23:14
Location: Kalix
Contact:

Re: Grusbåtar

Post by bm1113 »

OK Tack för svaret mycket intresant får kolla upp dom namnen du nämnde tog bara jehanders för var enda grusbåtarna jag hittat ;) men används sådana båtar någonsin tex till att köra fyllningsmassor / grus mm till öar där dom håller på att bygga något tex ?
Mvh Alexander
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Grusbåtar

Post by kapstans »

De jag nämnde var inte "grusbåtar" utan konventionella General Cargo men tekniken visas upp på ett bra vis här.
Fredrik Ahlman
Jörgen.k
Posts: 19
Joined: 21 Jan 2006, 19:29

Re: Grusbåtar

Post by Jörgen.k »

bm1113
Posts: 71
Joined: 03 Aug 2008, 23:14
Location: Kalix
Contact:

Re: Grusbåtar

Post by bm1113 »

stort tack för dessa länkar det var då Mycket intresanta saker :)
Mvh Alexander
Post Reply