Ang små tankbåtar

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
Husum
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2006, 18:19
Location: Husum

Ang små tankbåtar

Post by Husum »

Hej, det fannas till salu för nåt år sedan ett par mindre öststatsbåtar på blocket tror jag, de var ca 25-30 meter långa, vet någon vart dom tog vägen, det var renoveringsbehov i maskin bl.a, låg i stockholms området.
tack på förhand
Hälsar
Håkan Sundström
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Post by kapstans »

Vet tyvärr inte något om ödet för dessa tankbåtar/ bunkerbåtar men om du söker något liknande så finns det en under arbetsbåtar på båtnet, vidare finns det ett par stycken bunkerbåtar på www.danships.dk och givetvis en på djurgårdsvarvet.
:lol:
User avatar
Arne Balderud
Posts: 234
Joined: 20 May 2005, 18:44
Location: Karlstad

Post by Arne Balderud »

Hej Håkan, Jag tror du menar de här små lastbåtarna gjorda för flodtrafik som byggdes en massa av i ryssland på 80-talet tror jag. En av dom har en bekant till mej i karlstad. Olivia heter hon(båten alltså) och är i mkt bra skick efter flera år av renovering, änvänds som året runt bobåt ( är båt, 22 gånger 3,95 m ungefär). Det finns ett par i stockholm också. Kan nog fixa några bilder om intresse finns Arne
User avatar
Magnus Wadell
Administratör
Posts: 366
Joined: 28 Oct 2004, 11:22
Contact:

Post by Magnus Wadell »

Jag tror också du tänker på de små ryska flodbåtarna av typ 16601 "Kizhi". Det var två här i stockholm som blev sålda för ett par år sedan. En frös, sjönk och höggs upp. Den andra är nog under ombyggnad någonstans. Sedan är en bobåt i hammarbyhamnen och en i beckholmssundet har jag för mig.
Attachments
16601
16601
kizy_draw.jpg (11.22 KiB) Viewed 6350 times
Nemo
Posts: 11
Joined: 19 Jun 2008, 11:27
Location: Stockholm

Post by Nemo »

två ligger i sthlm, en i danvikstullskanalen och en (xenia onatopp) på skeppsholmen. riktigt fina båtar, tyvärr är maskinerna i de flesta som kommit till sverige sönderfrusna efter transporten från ryssland.
mindre bogserbåt sökes!
User avatar
Arne Balderud
Posts: 234
Joined: 20 May 2005, 18:44
Location: Karlstad

Post by Arne Balderud »

Den som finns i karlstad är nog en av de två som var till salu i stockholm.
Såvitt jag kan förstå så byggdes dessa båtar med hjälp av stöd från sovjetstaten för att sysselsätta varven men så kom sovjets "fall" och de som var färdigbyggda låg utan tillsyn i flera år i finskaviken och de flesta frös sönder i maskiner o värmesystem mm. Jag ringde på en annons i slutet på 80-talet och fick en ritning på fartygen. Säljaren hade för avsikt att köpa ett antal i ryssland och bogsera till sverige för försäljning. Om det var han som tog hem båtarna eller hur det gick till vet jag inte.
Provkörde den som finns i karlstad förra året o det är en ganska lagom fritidsbåt tycker jag fast man ska nog kolla sjörapporten extra noga innan man drar iväg :?
User avatar
Husum
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2006, 18:19
Location: Husum

Post by Husum »

Tack för info, mycket bra, skulle ha köpt en tidigare, men nu är det försent, för jag har ju en arbetsbåt redan.
Skulle ha varit en uppkörnings ramp på den så man kunde lastat fordon av olika slag.
Tack
Håkan Sundström
Post Reply