Flottläggning i Norrbottens skärgård.
- Börje Åström
Flottläggning i Norrbottens skärgård.
Ursäkta mej, men jag kan inte sova om jag inte får bilderna i rätt ordning. Därför provar jag en gång till här och börjar med en välta som räcker några dagar.
- Attachments
-
- En riktig välta att börja att flottlägga med..jpg (97 KiB) Viewed 337504 times
- Börje Åström
- Börje Åström
- Börje Åström
- Börje Åström
- Börje Åström
C:a 250 kubik om dagen blev det och nylontross användes som drag. Inte roligt när trossen nöttes mot 8 mm engångsvajer. Snacka om att behöva "grimväder"?
- Attachments
-
- Buntar från flottläggning..jpg (124.59 KiB) Viewed 337471 times
Last edited by Börje Åström on 02 Sep 2006, 08:50, edited 1 time in total.
Hej Börje och alla andra
Snacka om fina ramar
. skämt åsido
men våra så kallade mosor som vi hade på släp efter John Jennings på Ångermanälven,(även kallade "de blindas arbete" )var inte bättre än att dom klarade att hålla ihop uppströms Ångermanälven, mycket spännande arbete med att försöka få stockarna ur vägen för torrlast tonnaget på väg nerför älven. Även den gamla hederliga Fors 1:an var med på detta äventyr 1980.
Skall försöka få i ordning bilderna från Jennings på den tiden, ni hittar säkert dom på tugboatlars.se var det lider, och även på fallrepet
Trevlig Helg från ett åskigt och regnigt Husum önskar
Snacka om fina ramar

men våra så kallade mosor som vi hade på släp efter John Jennings på Ångermanälven,(även kallade "de blindas arbete" )var inte bättre än att dom klarade att hålla ihop uppströms Ångermanälven, mycket spännande arbete med att försöka få stockarna ur vägen för torrlast tonnaget på väg nerför älven. Även den gamla hederliga Fors 1:an var med på detta äventyr 1980.
Skall försöka få i ordning bilderna från Jennings på den tiden, ni hittar säkert dom på tugboatlars.se var det lider, och även på fallrepet
Trevlig Helg från ett åskigt och regnigt Husum önskar
Håkan Sundström
-
Vill minnas att den där typen av flottar gick under namnet "Bäverdammar". Till skillnad från flottar avsedda för långbogsering som lades på ett vetenskapligt sätt i ramstol.
Jag minns att man lade något liknande i Ö-vik för att släpas till Husum. Flottar som absolut inte tålde något som helst och som gick i upplösning om något inträffade. Men som var snabba och enkla att lägga.
Jag minns att man lade något liknande i Ö-vik för att släpas till Husum. Flottar som absolut inte tålde något som helst och som gick i upplösning om något inträffade. Men som var snabba och enkla att lägga.
Några bilder
Några bilder
- Attachments
-
- 1. (7).jpg (90.14 KiB) Viewed 336489 times
-
- 1. (6).jpg (67.13 KiB) Viewed 336488 times
-
- 1. (5).jpg (85.72 KiB) Viewed 336488 times
-
- 1. (4).jpg (80.42 KiB) Viewed 336488 times
-
- 1. (3).jpg (72.1 KiB) Viewed 336488 times
-
- 1. (2).jpg (119.3 KiB) Viewed 336488 times
-
- 1. (1).jpg (89.75 KiB) Viewed 336488 times
-
- 1..jpg (88.95 KiB) Viewed 336488 times
Händig
Hej Börje!
Jag köpte ms Händig i Båtskärsnäs förra sommaren och gick till Stockholm som är den nya hemmahamnen. Gick fram och tillbaka till Vänern på semestern i somras. Har sökt efter din bok "Bogserbåtsflottan inKalixorten" men inte hittat nägot ex, du råkar inte ha något kvar eller någon bild på Händig aktiv?
Fredrik
Jag köpte ms Händig i Båtskärsnäs förra sommaren och gick till Stockholm som är den nya hemmahamnen. Gick fram och tillbaka till Vänern på semestern i somras. Har sökt efter din bok "Bogserbåtsflottan inKalixorten" men inte hittat nägot ex, du råkar inte ha något kvar eller någon bild på Händig aktiv?
Fredrik
A-slupar
Kolla alla A-slupar här:
http://www.digisign.se:16080/a-slup/
http://www.digisign.se:16080/a-slup/