Blidösund år 1954

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Claes Thure Moberg
Posts: 73
Joined: 29 Jan 2005, 15:43
Location: Tromsø, Norway

Blidösund år 1954

Post by Claes Thure Moberg »

Jag var maskinchef på "Blidösund" åtta säsonger under perioden 1971-1983. Och jobbade på en mängd andra ångbåtar 1964-1985. Fast mest på "Waxhlm" (RIP). Så var jag huvudägare av "Blidan" fem år runt 1980. Detta har gjort att jag har samlat en hel del material och kunskap.

Nu skall jag sprida en del info genom att under detta år publicera en blog i form av en maskindagbok från "Blidösund" år 1954. Med mina egna kommentarer. Så den som vill veta hur livet var på en skärgårdsbåt för 54 år sedan skall bara hänga med under säsongen.

www.blidan54.blogspot.com

++++++
Donkeyman filosoferar på www.nordens-paris.blogspot.com
User avatar
Janne Duczynski
Posts: 108
Joined: 03 Jan 2006, 18:31
Location: Falun

Post by Janne Duczynski »

Herr Moberg!!
Följer med spänning din målande beskrivning om http://www.blidan54.blogspot.com/
Jag vågar mig inte in på Skärgårdsbåtar.se eftersom jag aldrig satt min fot
i en Waxholmsbåt men skulle gärna få bekräftat en historia om en Maskinchef
som jobbade/alternativt var delägare i gamla Saxaren som bärgades från Saxarfjärden
av ett gäng friska ynglingar.
Vi låg tillsammans på Ekensbergs varv och vårrustade Wirens Wiking och träffade
entusiasterna på Saxaren.
Vad som etsat sig kvar i min hjärna var att Chiefen var ägare till ett stort gods
någonstans i Väster eller Östergötland?? och var helt besatt av ångmaskiner.
Han ägde ett ånglok och några kilometer räls på sin egendom och eldade upp loket på semestrarna flåsade runt godset varv efter varv.
Om nån kan bekräfta mina dimmiga minnen så borde det vara du.
Claes Thure Moberg
Posts: 73
Joined: 29 Jan 2005, 15:43
Location: Tromsø, Norway

Post by Claes Thure Moberg »

Denna chiefen kan jag inte placera. Men under perioden 1965 och några år framöver var både "Saxaren" och "Saltsjön" fristående båtar som försökte överleva. Skall man uttrycka sig lite diplomatiskt så kan man säga att besättningarna ombord (samt deras bekanta) var färgstarka personer. Så jag kan gott tänka mig att det fanns en chief som du beskriver även om jag inte minns denne.

Samtidigt skall sägas att även den tidens mer etablerade rederier som Waxholmsbolaget och Mariefred sysselsatte ganska starka personligheter. Det var en helt annant epok och livet ombord hade nog mer gemensamt med 1925 än med 2005. Tänker man efter så är det ju bara 40 år åt bägge hållen från 1965.

Själv hamnade jag just i Saltsjön och Saxaren när de etablerades som fristående bolag 1965. Jag sökte jobb hos Gunnar Andersson på Blidö-Expressen men fick nobben så då blev det frilansande för dessa två bolag några år. För att så gå över till Waxholmsbolaget. Så jag har en god del oförglömliga minnen från den tiden.
Post Reply