Sjönallen wrote:TACK Nico för fantastiska bilder på ett härligt fartyg !!! Detta är "skeppspornografi" i sin prydno !!! Jag har några barndomsminnen från dessa fartyg (minns ej vilket) när de ingick i sjöfartverkets flotta bl a en sommar när de låg i Smögen. Redan då en drömbåt.......
Har jag rätt när jag tror du har en maskinbefälsutbildning ?
Hur får man tag på "hundben" som reservdel idag till en så gammal maskin ??? Nytillverkas de ? Kan hursom helst inte vara en billig genomgång - här är ju dilemmat, små båtar-små kostnader, stora båtar-gigantiska kostnader
Hur gjorde ni riktningen av vevaxeln ? Justering av lagerbäddarna med axeln på plats ? De är ju ett j-kla jobb att dela maskin och lyfta veven även om jag vet att det gjorts på andra motorer.......
Än en gång tack för dina inlägg som höjer värdet på detta forum. Hoppas påsken varit fin med många ägg...... fast här har vårkänslorna snöat in... bokstavligt.
De vänligaste / Patrick
-------------------------------------------------------------------
Hehee tänk om jag laddat upp varenda bild jag tagit på M/S Stockholm;)
Stockholms nuvarande ägare har tidigare ägt även systerfartyget M/S Origo.
Maskinbefäl...jag tänk om det var så väl...men alla skall vi samma väg vandra heter det ju..så allt detta har jag framför mig;)
Dessa hundbenen du efterfrågar har den nuvarande ägaren kommit över, då Nohabs serviceställe lades ner. Då passade han på att köpa hela varulagret som fanns kvar...till vilket pris han kom över detta, har jag däremot ingen aning;)
Lagerbädden och överhänget skavdes in efter blankning och indikering.
Vid sista varmmätning diffade det endast 3 hudradelar vilket kan anses som helt rakt ;*)
I skrivandes stund har vi blivit klara med 2:ans cylinder och 3:an ligger uppe
Tack själv....här kommer lite mer naket. //Nico
Fartygsägare (28X7) har tidigare haft båtar med 10 m längd, men kände att jag var redo för ett steg frammåt.