Tack, "kapstans" och "mar"!
Hemsidan hittade jag men där kom jag inte längre ("Under uppbyggnad"). De övriga länkarna var intressanta, men beskrivningen av dykaren (och besättningsmannen?) Robert Lindberg gör mig mer än lite fundersam. Hur seriöst är det här företaget egentligen?
Hur som helst så fann jag en annan länk:
http://www.gyllenborgrigg.se/barkentinen-amorina.htm där det talas om Amorina som "ett gammalt fyrskepp ombyggt under 70-talet till en barkentin eller skonertskepp". Det kan väl bara betyda att det inte är någon vidare god seglare. Ändå påstås det i länkarna ovan att:
"Amorina har seglat på alla världens hav sedan hon 1982 blev segelklar efter fyra års varvsarbeten i Portugal. 1982 deltog Amorina i Cutty Sark Tall Ship Race. 1984 var Amorina en av huvudattraktionerna i The Return of the Tall Ships i Quebec, Kanada, med tusentals besökare varje dag. 1987-88 deltog Amorina, som största fartyg, i en regattasegling från London till Australien via Brasilien och Sydafrika, med anledning av Australiens 200 års firande. The First Fleet Re-Enactment Voyage till Sydney gav Amorina, tack vare hennes goda standard och trevliga stämmning ombord, en rad smeknamn som "The Tilting Hilton" och "The Love Boat". Amorina är inte ett lyxkryssningsfartyg men Du kommer att glädjas över en komfort och standard som mycket få segelfartyg kan erbjuda."
Dessutom:
"Amorinas starka, isförstärkta skrov i kombination med hennes stora tyngd och volym gör henne till ett mycket säkert och komfortabelt fartyg"
Tyngd och volym kan ju vara bra och isförstärkt skrov är ju bara ett måste i Röda Havet.
Det här forumet är kanske inte rätt för att fråga vilket fyrskepp hon började sitt liv som, så den frågan ställer jag i Landgången i stället.