Timmerbogsering söderut genom Kvarken

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Fartygsintresserad
Posts: 32
Joined: 24 Feb 2007, 01:42
Location: Umeå

Timmerbogsering söderut genom Kvarken

Post by Fartygsintresserad »

Hej, och god fortsättning på julen

Jag har en fråga, när upphörde timmerbogseringen söderut genom Kvarken? Frågan kom upp vid julbordet i går kväll, vi pratade om vår sommarstuga som vi har strax norr om Ratan och hur vi om nätterna på 60-talet och början på 70-talet hörde dunket från maskinerna. Upphörde bogseringen iom att verksamheten i Sikeå lades ner?

Något av de sista åren slet sig ett stort släp...stränderna fylldes med timmer. Delar av lokalbefolkningen försåg sig samtidigt som andra hade i uppdrag att försöka samla ihop så mycket virke som möjligt. Någon som vet något om den händelsen?
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Du kunde nog höra dunket av bogserbåtarna, om än lite glesare, till en kort bit in på 80-talet. Då var alla Norrlandsälvar nerlagda och flottläggningarna förekom bara med bilburet virke.
Sikeå och Ratan var ju två viktiga hamnar innan språnget över Kvarken. Ratan blev lite trång ju större båtarna blev. Timmersläp som gick sönder förekom väl, men inte i någon större omfattning. Jag kan inte erinra mej att någon större katastrof inträffade utanför dina trakter vid den tiden. Däremot räckte nog delar av det "allmänna" spillet till att elda både en och flera sommarstugor under bogserepoken.
User avatar
Ulf Jonson
Posts: 37
Joined: 19 Oct 2005, 19:46
Location: Obbola

Timmerbogsering söderut genom kvarken

Post by Ulf Jonson »

STACKE (tidigare Einar) förlorade en hel del timmer utanför Sikeå
någon gång i mitten på 70-talet. Om jag inte minns fel så var dom på väg in till Sikeå när något hände och båten drog lasset på grund
Fartygsintresserad
Posts: 32
Joined: 24 Feb 2007, 01:42
Location: Umeå

Post by Fartygsintresserad »

Ok...det pågick längre än vi trodde då , tack för svaret

Det tillfälle jag tänker på när det gäller timmer....då måste ett släp ha havererat iaf....stränderna var fyllda,i vår vik fick vi inte ner båten till vattnet utan att röja stranden. Så var läget på en stäcka av flera kilometer. När det skedde är jag ju mer osäker på nu när jag fått veta att bogseringen pågick så länge som in på 80-talet
Rolle
Posts: 476
Joined: 07 Apr 2005, 19:28

Timmersläp

Post by Rolle »

Lägger in en bild även om den inte är från Ratan
Attachments
Frans Michael Nestor Kämpe.jpg
Frans Michael Nestor Kämpe.jpg (86.24 KiB) Viewed 6001 times
User avatar
Husum
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2006, 18:19
Location: Husum

Post by Husum »

God fortsättning.
En liten del av mitt arbetsliv, ombord på de små jättarna.
De gröna (Frans Michael och Känpe) på utsidan av rödbåten(Wirens Nestor) var min arbetsplats under början av 80-talet och, ja det hände man fick fira jular ombord på dessa båtar också.
Ha en riktig bra fortsättning på helgen allihopa från
Håkan Sundström
Post Reply