ångermanälven

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
åke forsberg
Posts: 4
Joined: 14 Jan 2006, 18:45
Location: kramfors

ångermanälven

Post by åke forsberg »

en bild från gustavsvik docka i ångermanälven
Attachments
20071214024.jpg
20071214024.jpg (39.58 KiB) Viewed 5682 times
User avatar
tugtrafik
Posts: 265
Joined: 30 Jan 2006, 11:13
Location: Forsvik: Göta Kanals höjdpunkt
Contact:

Gustavsvik

Post by tugtrafik »

Här är några bilder från ett besök i Gustavsvik i slutet av maj 2006 på en liten äventyrsresa med en kompis.
http://perhilding.se/2cv/hjalmarsresa/
Attachments
gustavsvik1.JPG
gustavsvik1.JPG (44.77 KiB) Viewed 5647 times
gustavsvik2.JPG
gustavsvik2.JPG (43.8 KiB) Viewed 5647 times
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Post by Skepparättling »

Här under förväntar man sig ju nästan att finna bilder eller historier om Bogserbåten och dess skeppare. Syftar då på en melodi slinga som snurrar i huvudet" Han var befälhavare han på bogserbåten på Ångermanälven" :roll:
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
tugtrafik
Posts: 265
Joined: 30 Jan 2006, 11:13
Location: Forsvik: Göta Kanals höjdpunkt
Contact:

Boggsersbåten på Ångermanälven?

Post by tugtrafik »

Det har funnits många bogserare på Ångermanälven.
Det är inte många kvar. Detta är en som lever vidare:
http://www.svano.se/forening/27/
Image
Bw
Posts: 125
Joined: 05 Aug 2005, 08:53
Location: Bengt Westin

Post by Bw »

Eftersom jag bor vid Ångermanälven kan jag litet kort berätta om livet vid älven ifråga. Här har sedan mitten av 1800-talet funnits ca 45 exporterande sågverk och 8 massafabriker på en sträcka av ca 4 landmil. Under samma tidsrymd har jag hittat, att över 300 bogserbåtar och passagerarbåtar över 10 meters längd, tjänstgjort här. Det är svårt att skilja kategorierna då de ofta var både och.
Gällande Befälhavarn på Ångermanälven så vill jag inte ha några åsikter om texten, men några timmersläp till Sollefteå och Ådalsliden drogs aldrig, och någon bogserbåtsbefälhavare med uniform har jag aldrig sett. Men visst kunde de vara stöddiga, beffälhavarna.
Bw
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Post by Skepparättling »

Bw wrote:Eftersom jag bor vid Ångermanälven kan jag litet kort berätta om livet vid älven ifråga. Här har sedan mitten av 1800-talet funnits ca 45 exporterande sågverk och 8 massafabriker på en sträcka av ca 4 landmil. Under samma tidsrymd har jag hittat, att över 300 bogserbåtar och passagerarbåtar över 10 meters längd, tjänstgjort här. Det är svårt att skilja kategorierna då de ofta var både och.
Gällande Befälhavarn på Ångermanälven så vill jag inte ha några åsikter om texten, men några timmersläp till Sollefteå och Ådalsliden drogs aldrig, och någon bogserbåtsbefälhavare med uniform har jag aldrig sett. Men visst kunde de vara stöddiga, beffälhavarna.
Bw
Tack för det Bw.
Det var väl ungefär det jag trodde, men frågar man inte får man inte veta.
Min musikala ådra sträckte sig inte längre än det jag återgav i mitt tidigare inlägg.
Vi fick också ett exempel på bogserbåt från Älven, via "tugtrafik".
Som någon tidigare uttryckt den sammanlagda kunskapen bland forumets medlemmar är otrolig.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
Arne Balderud
Posts: 234
Joined: 20 May 2005, 18:44
Location: Karlstad

Post by Arne Balderud »

Min morfar var skeppare på S/S Vifstavarv ock gick bl.a på ångermanälven, har nog nån bild i svart/vit om jag får leta en stund.
Post Reply